۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۴۷۸۴۲۸
از سوی مجمع ذخائر اسلامی صورت می گیرد؛

آشنایی با نسخه های خطی و آموزش مهارت نسخه خوانی

رییس مجمع ذخائر اسلامی از برگزاری کارگاه های آموزشی آشنایی با نسخه های خطی و مهارت نسخه خوانی با ارائه استاد زنجانی اصل از دانشگاه بن آلمان خبر داد.
حسینی اشکوری

حجت الاسلام سید صادق حسینی اشکوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از برگزاری کارگاه های آموزشی آشنایی با نسخه های خطی و مهارت فن نسخه خوانی در مجمع ذخائر اسلامی خبر داد و عنوان کرد: مجمع ذخائر اسلامی بیش از 40 سال سابقه کار دارد و تا کنون بیش از 750 جلد کتاب منتشر کرده است و در برگزاری این کارگاه ها مؤسسه تاریخ علم و فرهنگ نیز با ما همکاری دارد که بیشتر تمرکز این مؤسسه بر روی تاریخ شفاهی است.

رییس مجمع ذخائر اسلامی افزود: مؤسسه ما چهار سالی است که رویکرد اصلی خود را بر بحث آموزش در مقوله نسخه های خطی متمرکز کرده است و هدف اصلی ما بیشتر اسناد شرعی، اجتماعی و اقتصادی است که به رغم اهمیتی که در تولید علم دارد کمتر به آنها پرداخته شده است و به همین جهت به نسخه های سیاسی که متولی دارد کاری نداریم.

وی ابراز داشت: برای فهم بهتر اهمیت موضوع نسخه شناسی شاید بهتر باشد مثالی بزنیم؛ ما در علوم دینی و حوزوی شاید تألیفاتی بیشتر از فقه نداشته باشیم ولی در همین آثار فراوان فقهی نیز دو خلأ جدی دیده می شود، نخست آنکه بخش عمده ای از این آثار هنوز منتشر نشده و به دست پژوهشگران نرسیده است و خلأ دوم همان نگاه اسنادی است که ما در مجمع دنبال می کنیم.

حجت الاسلام حسینی اشکوری ادامه داد: بسیاری از مجموعه های فقهی ما به صورت پراکنده وجود دارد در حالی که مباحث علمی دقیقی در آنها هست که به دست کسی نرسیده است و به همین جهت بخش عمده ای از پژوهش ها ما ناقص می ماند و شاید اگر این آثار علمی کشف شود تعداد اقوال ما از سه یا چهار قول به هشت یا نه قول مهم با مدرک و علت جدی برسد.

وی با بیان اینکه مجمع ذخائر اسلامی با نگاه به تولید علم اقدام به برگزاری کارگاه های نسخه شناسی کرده است، ابراز داشت: برای اینکه فردی بخواهد آثار به جای مانده از دیگران را تصحیح کرده و به دیگران منتقل کند ابتدا باید خودش پژوهش در این زمینه را بلد باشد و به همین جهت حسن اصلی فعالیت ما کارگاهی بودن و عملی بودن در کنار دعوت از اساتید و بزرگان این عرصه است تا بتوانیم محققانی زبردست را پرورش بدهیم.

رییس مجمع ذخائر اسلامی در ادامه به معرفی کارگاه های آموزشی که قرار است در این هفته برگزار شود پرداخت و با بیان اینکه خاطرنشان کرد: کارگاه نخست «آپولونیوس تیانایی و میراث فلسفی؛ کیمیاوی روزگار اسلامی» است؛ آپولونیوس تیانایی فيلسوف، كيمياگر و پیشگویِ طلسم ساز روزگار هلنى است كه پس از هرمس، مشهورترين و درعين حال تاريخى ‏ترين و تأثيرگذارترين چهره كيمياگرى و علوم غريبه در روزگار اسلامى است و آثار منسوب به او در شكل دادن به جهان بينى فلسفى و دانش كيميا و علوم غريبه، به ويژه طلسمات، در روزگار اسلامى نقش تعيين كننده و مؤثرى داشته است.

وی ادامه داد: این کارگاه از شنبه 14 اسفندماه تا یکشنبه 15 اسفندماه از ساعت 9:30 صبح تا 13 عصر در شش جلسه برگزار می شود و کارگاه دوم نیز با عنوان «هنر، دانش و معرفت به روایت نزاریان ایران از روزگار حسن صباح تا سقوط الموت» است که این کارگاه نیز از روز دوشنبه 16 اسفند تا سه شنبه 17 اسفندماه از ساعت 9:30 صبح تا 13 عصر در شش جلسه برگزار می شود.

حجت الاسلام حسینی اشکوری با اشاره به کارگاه سوم با عنوان «قطبشاهیان میراث ارجمند اما ناشناخته تشیع در هند» خاطرنشان کرد: این نشست در روزهای شنبه و یک شنبه 14 و 15 اسفندماه از ساعت 14 تا 17:30 در شش جلسه برگزار می شود و برای نخستین بار در کشور است که کارگاهی با محوریت تشیع و به این سبک برگزار خواهد شد.

وی به کارگاه چهارم و پنجم نیز اشاره کرد و یادآور شد: کارگاه چهارم «روش تصحیح نسخه های خطی فارسی و عربی» و کارگاه پنجم «مبانی و اصول نسخه شناسی» است که کارگاه نخست در شش جلسه روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه از 16 تا 18 اسفندماه از ساعت 14 تا 17:30 عصر و کارگاه دوم نیز روز پنجشنبه 19 اسفندماه در دو نوبت صبح و عصر از ساعت 9 صبح تا 17 عصر در شش جلسه برگزار می شود.

رییس مجمع ذخائر اسلامی افزود: ارائه دهنده و مدرس در این کلاس ها استاد محمد کریمی زنجانی اصل از دانشگاه «بن» آلمان است که ایشان با توجه به تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و تجربه های زیادی که در این زمینه دارد بسیار می تواند برای طلاب مفید باشد.

وی با اشاره به محل برگزاری کارگاه ها و هزینه شرکت در کلاس ها ابراز داشت: این کارگاه ها در مجمع ذخائر اسلامی واقع در خیابان آذر کوچه 23 برگزار می شود و هزینه شرکت در هرکارگاه 175 هزار تومان است که برای طلاب و دانشجویان با 20 درصد تخفیف 140 هزار تومان می شود و برای کسانی که در بیش از دو کارگاه شرکت کنند 10 درصد تخفیف بیشتر تعلق می گیرد./1330/ت302/ی

ارسال نظرات