۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۴۷۸۸۰۳
19 بهمن ماه؛

مراسم اختتامیه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود

مراسم اختتامیه سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری ایران 19 بهمن ماه در تالار وحدت برگزار می شود.
کتاب سال ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال ایران شامگاه امشب در سرای اهل قلم برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد دبیر علمی سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال ایران، محسن جوادی دبیر علمی بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال ایران و مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب به ارائه گزارش پرداختند.

جوادی با بیان این که محور بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در عرصه اسلام و ایران است، بیان داشت: این عرصه شامل شاخه های مختلف می شود و کتاب های تألیف شده در این باره داوری شده اند.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین مشکلات ما برای انتخاب جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران تنوع زبانی است، به همین دلیل گاهی پیش می آید کسانی نباشد که بتواند کتاب را ترجمه کند تا در بخش داوری مورد ارزیابی قرار گیرد. به همین دلیل ادعا نداریم بهترین ها را انتخاب می کنیم.

دبیر علمی بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال ایران، کتاب های انتخاب شده برای این دوره را 2 هزار و 500 عدد دانست و گفت: بیشتر این کتاب ها از طریق فضای مجازی دریافت و به داوران واگذار شد که از این تعداد تنها 180 کتاب قابلیت داوری داشت.

وی خاطرنشان کرد: البته 180 کتابی که برای داوری انتخاب شده را یا خودمان خریداری کرده ایم یا از سوی مؤلف آن ارسال شده است که از این تعداد 10 کتاب برای جایزه جهانی برگزیده شد.

جوادی با تأکید بر این که جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران دارای اعتبار و ارزش خاصی است، گفت: هر چند ارزش مالی جایزه جهانی کتاب سال برخی از کشورها از جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بیشتر است ولی برخی از نویسندگان در کارنامه کاری خود از جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نام می برند که ارزش این جایزه را می رساند. البته باید تلاش ما نگه داشتن این ارزش باشد.

وی ادامه داد: جایزه دیگری با نام جایزه ویژه «گفت و گوی ادیان» با موضوع اسلام و مسیحیت داریم که در آن یک نفر ایرانی و یک نفر انگلیسی انتخاب شده اند.

دبیر علمی بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به منع ورود اتباع ایرانی به آمریکا و آمریکایی به ایران یادآور شد: برخی از نمایندگان انتخاب شده برای جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران آمریکایی بودند که به سبب منع ورود حضور آن ها تعلیق شده و امکان تغییر برای حضورشان وجود ندارد.

وی افزود: یکی از درخواست های ما از وزارت ارشاد و دیگر نهادهای مرتبط با جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران این است شرایطی فراهم کنند که برگزیدگان جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بتوانند با برگزیدگان جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ارتباط داشته و از آثار یک دیگر بهره کافی را داشته باشند تا آثار آن ها دیده شود.

جوادی همچنین از دریافت مجوز چاپ فصلنامه نقد کتاب های برتر به زبان انگلیسی خبر داد و تأکید کرد: برگزیدگان جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از کشورهای آمریکا، انگلیس، اسپانیا، رومانی، آلمان، مالزی و ترکیه هستند.

وی اظهار داشت: برای ایجاد عدالت در انتخاب آثار کشورهای ضعیف تر نیز یک جایزه منطقه ای داریم و دوره نخست آن در مسکو برگزار شد و تلاش می شود دوره بعدی آن نیز در این شهر برگزار شود.

گفتنی است؛ مراسم اختتامیه سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه(19 بهمن ماه) از ساعت 7:30 تا 10 صبح در تالار وحدت برگزار می شود./201/993/ب1

ارسال نظرات