۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
کد خبر: ۴۷۹۱۱۸
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد:

قرآن فرد را به علم الهی می رساند

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان این که قرآن میزان است، گفت: قرآن نور هدایتی است که اگر افرادی برای مشاهده آن بیایند هیچ گاه برهانش را از آن ها خارج نمی کند، قرآن مانند خورشیدی نیست که گاهی طلوع و گاهی غروب کند.
حجت الاسلام حاج علی اکبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد شب گذشته در جلسه تفسیر صحیفه سجادیه که در مؤسسه فرهنگی سرچشمه برگزار شد، قرآن کریم را نور دانست و بیان داشت: سیره الهی فرستادن نور برای بندگان و رها نکردن آن ها در تاریکی بوده است.

وی افزود: روایت می فرماید قرآن کریم حاکم و فرمانروای کتاب های الهی است که در آن هدایت خلق و روشنگری دل، اخلاق، ظرفیت وجودی، اجتماعی و... بیان شده است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری فرقان را از دیگر صفات قرآن بیان کرد و یادآور شد: قرآن از این جهات فرقان است که حلال و حرام را مشخص می کند، خدا قرآن را برای سعادت بشریت قرار داده است.

وی تأکید کرد: مطالب قرآن مجمل و بسته نیست بلکه تفصیل داده شده است، یعنی آیات به آن انداز که نیاز است تشریح شده است، بخش، آیه و سوره بندی شده است، قرآن مطالب را برای ما بازگشایی و رمزگشایی کرده است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد عنوان کرد: قرآن وحی است که خداوند آن را بر وجود نازنین نبی اکرم(ص) نازل کرده است، قرآن به صورت یکجا بر اساس یک کیفیت و به صورت بخش بخش نیز بر کیفیت دیگر نازل شده است.

وی ادامه داد: قرآنی نوری است که با تبعیت از آن می توان از تاریکی جهالت و غفلت خارج شد، این کتاب الهی شفاء است بر کسی که تصمیم می گیرد با سکوت عمیق و متفکرانه توانایی دل و زبان خود را برای فهمیدن آن بالا ببرد، قرآن کتاب شفا برای مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی، روحی، روانی و... است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان این که قرآن میزان است، تأکید کرد: قرآن نور هدایتی است که اگر افرادی برای مشاهده آن بیایند هیچ گاه برهانش را از آن ها خارج نمی کند، قرآن مانند خورشیدی نیست که گاهی طلوع و گاهی غروب کند.

وی یادآور شد: در قرآن خاموشی نیست، البته ارتباط انسان ها با قرآن متفاوت است وگرنه قرآن همیشه درخشان است، قرآن کریم از مشیت بالغه الهیه رونمایی می کند، قرآن کریم این امکان را برای فرد فراهم می کند که به علم الهی راه پیدا کند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: امام راحل می فرمایند اگر قرآن نبود باب معرفت الهی تا ابد بسته بود، قرآن این امکان را فراهم می کند که فرد از محضر حق خداوند متعال، انسان، هستی، آغاز، انجام، ظاهر، باطن و... را ببینید.

وی افزود: قرآن دست عقل فرد را گرفته و بر بام هستی می برد که به آن عرش گفته می شود و به فرد اجازه می دهد از آن جا تمام مراحل هستی را تماشا کند، قرآن فرد را از آغاز هستی که هیچ کس به آن راه نداشته و تنها خدا بوده است آگاه می کند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: قرآن فرد را از پیش از خلقت تا پسا قیامت آگاه می کند، حال اگر فردی از قرآن محروم شود از چه چیزی محروم می شود؟  قرآن امکانی را فراهم می کند که انسان را بتوان از نگاه الهی تماشا کرد. قرآن به فرد هستی شناسی می دهد.

وی اضافه کرد: قرآن هندسه هستی را در دسترس فرد قرار می دهد، قرآن کریم نرم افزار عالم را در دسترس فرد قرار می دهد، این کتاب الهی تاریخ، قوانین و ضوابط را بیان می کند. آنچه در کتاب های قبلی الهی بوده در قرآن وجود دارد. قرآن ناسخ دیگر کتاب های الهی است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: مطالب قرآن اصلاح شده و گسترش یافته کتاب های دیگر مانند تورات، انجیل و... است./993/202/ب2

ارسال نظرات