۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۴۷۹۱۴۱
امام جمعه موقت اصفهان:

کشف و شهود از راه های رسیدن به معرفت الله است

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی گفت: رسیدن به مرتبه دوم یقین یعنی عین الیقین، انسان را به مقام کشف و شهود می رساند تا جایی که چنین شخصی از باطن انسان ها و اشیاء با خبر می شود.
حجت الاسلام ميردامادي، امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: رسیدن به علم الیقین برای همه لازم است.

وی در ادامه مبحث راه های رسیدن به معرفت الله افزود: یکی از راه هایی که انسان را به معرفت الله می رساند کشف و شهود است، کشف و شهود به معنای مشاهده کردن حقیقت و باطن انسانها و اشیاء است، پس لازمه رسیدن به معرفت الله از این طریق ارتباط بسیار قوی با پروردگار عالم است.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان اینکه رسیدن به پائین ترین مرتبه از یقین لازم است، اظهار کرد: یقین مراتبی دارد که پائین ترین درجه آن علم الیقین است که تحصیل آن برای همه لازم است، علم الیقین یعنی از طریق مبانی علمی و عقلی وجود خدوند و عالم غیب به انسان ثابت شود، که در این مرتبه از یقین مرور براهینی همچون برهان نظم و برهان علت الزامی است.

امام جمعه موقت اصفهان به مرتبه دوم از مراتب یقین اشاره کرد و ابراز داشت: عین الیقین یعنی انسان با چشم دلش باطن اشیاء را ببیند، مرتبه ای از یقین که تحت عنوان کشف و شهود مطرح است.

اهل بیت(ع) در بالاترین مرتبه از یقین هستند

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: روزی فردی خدمت امیر مؤمنان(ع) می رسد و از ایشان می پرسد آیا تا به حال خدا را دیده اید، امام علی(ع) می فرمایند، چیزی را ندیدم مگر اینکه قبل از آن، همراه آن و بعد از آن، خدا را دیدم، این پاسخ امیرمؤمنان(ع) حکایت از رسیدن به مرتبه عین الیقین از سوی ایشان است، هر چند اهل بیت(ع) در بالاترین مرتبه از یقین یعنی حق الیقین هستند.

وی با بیان داستان دیگری از زمان تشرف امام صادق(ع) به حج تمتع، اذعان کرد: روزی فردی در حج تمتع خدمت امام صادق(ع) می رسد و به امام عرضه می دارد، از مشاهده کردن این همه حاجی در طواف کعبه لذت می برید، امام می فرمایند، جمعیت زیاد است ولی حاجی کم است، سپس چشم برزخی آن شخص را باز می کنند، آن شخص تعریف می کند تعداد زیادی حیوان درنده در اطراف کعبه در حال طواف بودند و تعداد کمی حاجی به طواف مشغول بودند.

چشم انسانهای عادی مخصوص دیدن محسوسات است

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان اینکه چشم افراد عادی مخصوص دیدن محسوسات است، ابراز کرد: به دلیل بهرمندی از پائین ترین مرتبه یقین در وجود ما، فقط محسوسات را درک می کنیم، به همین سبب ممکن است فریب افراد به ظاهر متدین را بخوریم و با اعتماد کردن به آنها متضرر شویم.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان داستانی از آخوند کاشی، خاطرنشان کرد:‌ یکی از علمای برجسته قرن اخیر که در مدرسه صدر بازار مشغول تدریس و تحصیل بوده است، آخوند کاشی است، راجع به ایشان گفته اند در بازار حرکت می کرده و افرادی برای مصافحه با ایشان به سمتشان می آمده اند و ایشان از مصافحه کردن با آنها سرباز می زده اند، وقتی طلاب به ایشان خرده می گرفتند، پاسخ می دادند امیدوارم خداوند آنچه به من داده است را از من بگیرد، من آن شخص را به شکل یک گرگ دیدم.

گوشهایمان از شنیدن حقایق عالم هستی کر است و چشمهایمان برای دیدن حقایق کور است

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: گوشهایمان برای شنیدن حقایق عالم هستی کَر است و چشمهایمان برای دیدن حقایق کور است و گرنه خداوند در قرآن می فرماید «همه موجودات در حال ذکر گفتن هستند ولی شما نمی شنوید».

وی خاطرنشان کرد: آقای بروجردی می فرمود یک شب برای نماز شب خواندن بیدار شدم و دیدم کلّ حیاط مدرسه مملو از نور است و همه اشیاء و موجودات در حال گفتن عبارت سُبُوحٌ قُدُوس، ربُّ المَلائِکةِ وَ الرُّوح هستند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی اذعان کرد: مادر حضرت رسول یعنی حضرت آمنه(ع) بعد از ولادت پیامبر(ص) می فرمود من در زمان بارداری می دیدم که نوری از سینه من بیرون می آمد و همه جا را روشن می کرد، کاخ کسری، کاخ امپراتوری روم و کاخ امپراتوری شام را برای لحظاتی می دیدم و یک مرتبه همه چیز به حالت عادی باز می گشت.

امام جمعه موقت اصفهان در پایان افزود: خواب حضرت آمنه بعد از 1400 سال تعبیر شده است، در حال حاضر نام محمد مصطفی(ص) شرق و غرب عالم را پُر کرده و در مکانهایی همچون شهر دمشق حدود 1000 مسجد روزانه 5 وعده به رسالت الهی ایشان شهادت می دهند./201/867/ب1

ارسال نظرات