۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۴۷۹۲۸۸
از سوی انجمن علمی مطالعات سیاسی حوزه برگزار شد؛

نشست علمی عوامل محیطی و انقلاب اسلامی با تأکید بر درس انقلاب

نشست علمی عوامل محیطی و انقلاب اسلامی با تأکید بر درس انقلاب با ارائه رضا عیسی نیا و نقادی مسعود پورفرد و علی خالقی از سوی انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه برگزار شد.
انجمن علمی مطالعات سیاسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی عوامل محیطی و انقلاب اسلامی با تأکید بر درس انقلاب با ارائه رضا عیسی نیا و نقادی مسعود پورفرد و علی خالقی و دبیر علمی علیرضا نائیج از سوی انجمن علمی مطالعات سیاسی حوزه در ساختمان انجمن های علمی حوزه علمیه برگزار شد.

در آغاز این نشست که عصر امروز سه شنبه نوزدهم بهمن ماه برگزار شد، رضا عیسی نیا نظریه خود را ارائه کرد و گفت: زمینه­ های شکل گیری و انواع فعالیت نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه را در دو دوره می توان پیگیری کرد.

عضو انجمن علمی مطالعات سیاسی حوزه علمیه ادامه داد: نخستین دوره مربوط به دهه 1360 است که در این دوره با ضروری دیدن حضور روحانیان و نمایندگان امام خمینی(ره) در دانشگاه ­های کشور، اعزام نماینده ‌ها برعهده ‌آیت‌الله منتظری، قائم‌ مقام وقت رهبری قرار گرفت.

وی ادامه اضافه کرد: پس از عزل وی از این مقام، بر اساس حکم امام خمینی(ره)، اعزام روحانیان به دانشگاه ‌ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار شد و این شورا نیز در ۲۲/۱/۱۳۶۸ طی مصوبه ‌ای از آیات جنتی، محفوظی و محمدی گیلانی از اعضای شورای مرکزی نمایندگان روحانی در دانشگاه‌ ها درخواست کرد تا ضمن استقرار در دانشگاه ‌ها، فعالیت‌های جاری را تا پایان سال تحصیلی ۱۳۶۸ انجام دهند.

عیسی نیا دومین دوره نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها را دهه 1380 دانست و اظهارداشت: از سال 1379 معاونت امور اساتید در دروس معارف اسلامی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، بازنگری دروس دینی دانشگاه­ ها را ضروری دانست و کمیته برنامه ریزی دروس معارف اسلامی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری به بررسی این درس پرداخت و طرح اختیاری شدن دروس معارف اسلامی مورد تصویب این کمیته قرار گرفت.

عضو انجمن علمی مطالعات سیاسی حوزه علمیه اضافه کرد: پس از تصویب این طرح از سوی کمیته برنامه ریزی دروس معارف اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در 23 تیر 1383 این طرح را تصویب کرد از این ­رو دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، وزارتخانه ­های فرهنگی، معاونت امور اساتید درس معارف اسلامی و مراکز برنامه ریزی و تدوین متون درسی طبق سرفصل­ های جدید، مسؤولیت پنج گرایش اصلی دروس معارف اسلامی و 16 درس مربوط به آن را برعهده گرفتند و تا سال 1392 گروه معارف اسلامی در 400 واحد دانشگاهی به عنوان یک گروه آموزشی با بیش از 5000 هزار هیات علمی تمام وقت آموزشی و پژوهشی برای تحقق اهداف مربوطه تلاش می­ کنند.


وی خاطرنشان کرد: با توجه به این مقدمه پرسش این است آیا آموزش عالی کشور از طریق درس انقلاب اسلامی توانسته است به نهادینه سازی ارزش­ های اسلامی دست پیدا کند و آیا تأثیرات محیطی این اجازه را به او داده است؟ آیا نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برای دستیابی به اهداف و سیاست­ هایش با در دست داشتن نیروهای توانمند، کارا و متعهد می­ تواند پاسخ گوی پرسش­ هایی که از ساحت محیطی وارد می­ شود باشد؟

گفتنی است، گزارش نشست علمی عوامل محیطی و انقلاب اسلامی با تأکید بر درس انقلاب و همچنین نظریه ناقدان بزودی در خبرگزاری رسا منتشر می شود./1324/پ202/ج

ارسال نظرات