۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۴۷۹۵۹۵
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری:

تصویر مخدوش و سخیفی از هنر انقلاب در اذهان است

گودرزی دیباج گفت: هنر انقلاب یک افتخار برای کل تمدن ماست زیرا یک فرضیه به نام تعهد نسبت به مردم جامعه بی زمان و بی مکان را طرح می‌کند.
گودرزی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، دکتر مرتضی گودرزی دیباج، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری امروز در نشست هم‌اندیشی هنرمندان مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با مسئولان و مدرسان هنرستان های فنی و حرفه ای شهر تهران که در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد، گفت: هنرمندان به مرور زمان محبوب می شوند. از هر هزار نفر، یکی دو نفر درخشان و چهره الگو می شود. گاهی اوقات حضور این هنرمندان حتی اگر کار هنری نکنند از یک لشکر موثرتر است. به شرکت در جلساتی که دانش آموزان و هنرمندان جوان هستند، راغب‌ترم زیرا از سخنرانی در نشست های بی ثمر خسته شدم.

دکتر گودرزی دیباج با بیان اینکه نوجوانان همچون پر گل لطیف و به شدت آماده پذیرش هستند، عنوان کرد: برای روبرو شدن با این بچه ها نیازمند کار سخت تر هستیم. این بچه ها از لحاظ فرهنگی و عاطفی در حال دور شدن از ما هستند. اگر 100 جلسه اینچنینی داشته باشیم، می توانیم گوشه ای از هنر انقلاب را باز کنیم زیرا هنر انقلاب مسئله بزرگی است که در دوره جدید اتفاق افتاده است. ما در مورد هنر انقلاب با اینکه به آن نزدیکیم، به شدت بی خبر هستیم. اطلاعات دقیق در مورد این هنر نیست و اگر کاری در زمینه هنر انقلاب انجام شده است با کج فهمی و غرض ورزی مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: وقتی می گوییم هنر انقلاب در 99 درصد اذهان تصاویر مخدوش و سخیف نقش می بندد، در حالی که این طور نیست. ما زوایای مختلفی در هنر انقلاب مورد بحث و بررسی قرار دهیم. هنرهای تجسمی صادقانه خبر می دهند. در فیلم می توانید دروغ بشنوید و ببینید اما متوجه نشوید اما در هنرهای تجسمی اینطور نیست. تا دوره پهلوی تا یک دوره طولانی بانوعی هنر مواجه هستیم که عمدتا از مجاری قدرت و دربارها هدایت می شدند و از مسیری جلو می رفتند که با مردم ارتباطی نداشتند. از یک زمانی به بعد هنر وارد اتفاقات جاری و عادی جامعه می شود و برای اولین بار هنر خود را نسبت به مردم متعهد می بیند.

مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به اینکه هنر انقلاب در اتفاقات روزش حضور دارد، بیان کرد: از سال 42-43 اگر افراد اعدام شدند، هنرمند اثر آفرید، اگر فردی به دار آویخته می شد، هنرمند حضور داشت. اگر دولتمردان کژی داشتند، هنرمند تولید اثر داشت. وقتی انقلاب می شود، هنرمند متذکر می شود. هنر انقلاب یک سری مولفه های فرهنگی دارد. هنر انقلاب حتی به خود انقلابیون هم تذکر می دهد و می گوید که استوار در خط بمانند و دشمن شناسی داشته باشند. هنر انقلاب به کسانی که غافل هستند، اخطار می دهد. هنرمند انقلابی، هنرمندی است که نگاه می کند تا ببیند چه مسایلی مسئله روز است. هنرمند انقلابی به مطالعه و روشنگری دعوت می کند. هنرمند اضافه بر مطالعات حوزه کاری خود باید مطالعات فرهنگی هم داشته باشد و از اطراف خود بی خبر نباشد.

دکتر گودرزی دیباج با بیان اینکه جنگ تمام نشده است، اظهار داشت: الان بخشی از مردم ما که تحت تاثیر القائات بیگانگان هستند، می گویند جنگی بوده و تمام شد، برویم به کارهایمان برسیم. کسانی که انقلابی هستند می دانند که جنگ تمام نشده بلکه جنگ سخت به جنگ دیگری تبدیل شده است. آمار بگیرید تا متوجه شوید چند نفر جم می بینند، چند نفر من و تو می بینند، چند خانواده ماهواره دارند. هنرمند انقلابی متذکر می شود که جنگ تمام نشده است و تا زمانی که زنده هستیم، مسئول هستیم.

این هنرمند خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های هنر انقلاب، بحث آماده گر بودن ماست. هنر انقلاب یک افتخار برای کل تمدن ماست چون یک فرضیه به نام تعهد نسبت به مردم جامعه بی زمان و بی مکان را طرح می کند. هنر انقلاب خودش را حاوی یک رسالت می داند. هنرمند مسلمان کارش را به نحو احسن انجام می دهد زیرا کارش را برای خدا انجام می دهد. دو تبارشناسی داریم. یکی برمی گردد به حوزه اعتقادی هنرمندان ما که یک بخش آن به رفتاری برمی گردد که خانواده به ویژه مادران به بچه ها انتقال می دهند. دیگری به جست و جوی مبانی دینی در جامعه برمی گردد. هنر انقلاب به میان مردم می آید تا ببیند چه اتفاقاتی در جامعه می افتد. در هنر انقلاب یاس و ناامیدی نداریم زیرا این هنر برای آینده فضاسازی می کند. عزت مسئله بسیار مهمی است که هنر انقلاب آن را از دین بیرون کشید، ما باید عزترا به بچه هایمان یاد دهیم.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به انتشار کتاب هنر انقلاب عنوان کرد: بالاخره کتاب هنر انقلاب چاپ شد و در 27 بهمن در خانه هنرمندان رونمایی می شود. قطعا این کتاب می تواند به عنوان یک درس ولو کوتاه در کتاب های تاریخ هنر ما گنجانده شود و بخش هایی از آن در هنرستان ها و دانشگاه ها تدریس شود./1325//102/خ

ارسال نظرات