۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۸
کد خبر: ۴۷۹۶۸۶
در دیدار با مدیر حوزه‌های علمیه مطرح شد؛

از ویژگی های مدیر تحول آفرین تا تقویت روحیه اجتهاد در طلاب

اساتید، فضلا و طلاب حوزه‌ علمیه قم در دیداری صمیمی با آیت الله اعرافی به ارائه پیشنهاداتی برای پیشرفت حوزه‌های علمیه پرداختند.
علما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دیدار صمیمی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور چهارشنبه شب در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، اساتید، فضلا و طلاب حوزه‌ علمیه قم در این جلسه حضور داشتند و برخی از آن‌ها به ارائه پیشنهاداتی در زمینه پیشرفت حوزه‌های علمیه پرداختند.

ویژگی‌های مدیر تحول آفرین

حجت‌الاسلام سید تقی قادری در این جلسه به بیان ویژگی‌های یک مدیر پرداخت و گفت: یک مدیر تحول آفرین و ماندگار باید مشکلات را شناسایی، باور، اولویت‌بندی، چینش و ساماندهی کند و در این راستا با فراهم کردن امکانات لازم از هیچ تلاشی فروگذاری نکند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خاطر نشان کرد: برخی کتب همانند کفایه و مکاسب برای تدریس و تحصیل تدوین نشده‌اند و باید در تدریس آن‌ها بازنگری شود چراکه متنی کاملاً پیچیده داشته و طلاب عوض پرداختن به محتوا اغلب درگیر متن هستند و از محتوا غافل می‌شوند.

وی ادامه داد: باید با حمایت‌های مادی و معنوی از افراد مستعد در حوزه خواسته شود تا به تدوین متونی علمی و درسی بپردازند تا مشکلات این‌گونه کتب حل شود.

ضرورت توجه به مراکز تخصصی

در ادامه حجت‌الاسلام سبحانی با اشاره به اینکه وجود مراکز تخصصی برای پیشرفت‌های علمی ضرورت دارد، اظهار داشت: مراکز تخصصی ارتباط مستقیم با نیازهای جامعه دارند.

نماینده اساتید مراکز تخصصی خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از سؤالات و نیازهای جامعه از طریق این مراکز برآورده می‌شود؛ بر این اساس باید در این زمینه به مراکز تخصصی بیشتر توجه شود.

وی افزود: انگیزه برای ورود به مراکز در میان طلاب کم شده است و اساتید باید با تشویق اسباب علاقه‌مندی طلاب برای ورود به مراکز تخصصی را فراهم سازند.

حجت‌الاسلام سبحانی در پایان به ارائه پیشنهاداتی در زمینه پیشرفت حوزه علمیه پرداخت و گفت: اساتید باید به صورت تخصصی در زمینه‌های مختلف کار کنند، روی نخبگان سرمایه گذاری شود، فرایند تصویب‌خواهی باید سرعت بخشیده شود و این‌که حوزه باید برای مدیریت همواره به آینده و چشم‌اندازها نگرش داشته باشد و کم‌تر به جزئیات بپردازد.

قانون‌سازی رفتاری برای اساتید سطح یک

حجت‌الاسلام محمدهادی مصلحی در ادامه این جلسه با بیان این‌که باید برای اساتید حوزه به‌ویژه سطح یک قانون سازی رفتاری شود به ارائه پیشنهاداتی در زمینه تعامل استاد و شاگرد پرداخت که مهم‌ترین آن ها به شرح ذیل است:

پرهیز از مقایسه نابجای طلاب امروزی با طلاب قدیم، لزوم نگاه جامع و آینده‌نگر به طلاب، توجه ویژه به روابط عاطفی استاد و شاگرد، پرهیز از روش یکنواخت تدریس، استفاده از فیلم‌های آموزشی، حفظ اهداف الهی طلاب، بها دادن به ایده‌های طلاب و مشارکت دادن ایشان در مباحث درسی.

نمره محوری و مدرک‌گرایی مطابق سیره علما نیست

در ادامه حجت‌الاسلام حائری زاده با بیان این‌که استاد باید در نهایت عبودیت باشد گفت: در حوزه علمیه باید سیره علما حاکم باشد؛ بر این اساس باید زمینه فراهم شود تا مدرک‌گرایی و نمره محوری در حوزه‌های علمیه ریشه کن شده و بیشتر به کیفت درسی و ارتقای سواد پرداخته شود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: طلاب حوزه‌های علمیه باید با الگوگیری از علمای بزرگ اسلام در مقابل ظلم و ستم ایستادگی کنند و با انقلابی شدن خویشتن را به انجام رفتارهای حکمت‌آمیز عادت دهند.

وی افزود: طلاب باید همواره در خدمت علوم و معارف نورانی اهل بیت(ع) باشند و بدانند که وظیفه اصلی آن ها تبلیغ علوم دینی به عموم مردم است.

ضرورت توجه به امور اساتید ایثارگر

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام علی‌اصغر قربانی نماینده اساتید جانباز حوزه علمیه با بیان اینکه بقای حوزه انقلابی وابسته به ایثارگری و ترویج این فرهنگ است، تجمیع همه امور شاهد و ایثارگر در یک معاونت تحت عنوان «معاونت ایثار، جهاد و شهادت حوزه‌های علمیه» خواستار شد.

لزوم ایجاد حوزه‌پژوهی

حجت‌الاسلام سلیمان حسین‌زاده در ادامه با اشاره به این‌که امر پژوهش باید در حوزه علمیه سامان‌دهی شود، گفت: حوزه باید با تقویت پژوهش زمینه را برای ارائه مباحث طلاب فراهم کند و در این راستا باید ابتدا استعداد‌های طلاب علوم دینی را شناسایی کرده و آن‌ها را به کار گیرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که حوزه علمیه باید از ادعای اسلام مبنی بر پاسخ به تمام‌ نیازهای جوامع دفاع کند، ابراز داشت: ضرورت دارد یک روش تحقیقی برای علوم دینی تدوین شده و اساتید با در نظر گرفتن وقت طلاب، پژوهش و روش‌های آن را در طول تدریس کتب درسی به ایشان آموزش دهند.

و در پایان حجت‌الاسلام احمد مهرجردی به بیان نکاتی در زمینه پیشرفت حوزه‌های علمیه پرداخت که مهم‌ترین آن‌ها عبارت بود از لزوم تقویت انگیزه‌های الهی و زدودن نگرش‌های مادی، ایجاد عشق به درس، زدودن مدرک‌گرایی و تقویت روحیه اجتهاد در طلاب، توجه به نخبگان، تقویت حوزه‌های شهرستان و بررسی نقایص کتب درسی./841/پ201/ی

ارسال نظرات