۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۴۷۹۹۰۷

نشست علمی حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی برگزار شد

نشست علمی حکمت متعالیه با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین لک زایی و پارسانیا و دکتر صدرا و با حضور آیت الله فیاضی در قم برگزار شد.
حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی، امروز پنجشنبه(21بهمن ماه) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و علیرضا صدرا عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و دبیری علمی شریف لک زایی در مجمع عالی حکمت اسلامی قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان این که حکمت متعالیه ارتباط مستقیمی با انقلاب اسلامی ندارد، گفت: نقش حکمت متعاله دفاع از فقهی است که انقلاب از احکام تجویزی آن نشأت گرفته است و عدم تفکیک دین از سیاست را به اثبات می رساند.

وی با بیان این که ما نمی توانیم بدون حکمت متعالیه این فقه پویا را داشته باشیم گفت: اگر فقیه ما حکمت نداشته باشد ما نیز مانند اهل حدیث دینی ظاهر گرایانه خواهیم داشت ولی حکمت متعالیه قرائت خاصی را از معنویت و ارتباط معنا با دنیا و نوع عملکرد انسان دارد.

در ادامه دکتر صدرا در بیان مطالب خود راهبرد رهبری امام خمینی(ره) را پیروی از حکمت متعالیه عنوان کرد و اظهار داشت: در انقلاب اسلامی حاکمیت حکمت متحقق شده است و اگر در ظاهر شعائر انقلاب استقلال و آزادی و مردم سالاری دینی است ولی در باطن امام خمینی حکمت را داخل حکومت کرده است و حکومتی بر اساس حکمت بنا نهاده است.

وی در پیشینه حکمت متعالیه در حکومت و سیاست به اقدامات خواجه نصیر الدین طوسی به عنوان کارگزار حکومت مغول ها اشاره کرد و افزود: خواجه نصیر نه تنها کلام را به فلسفه تقریب کرد بلکه حکمت را هم به حکومت تقریب کرد و توانست توحش مغولی را به وسیله حکمت به تمدن مغولی تبدیل کند.

صدرا به رابطه حکمت و انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: رابطه بین این دو علت و معلولی است به این صورت که انقلاب اسلامی معلول حکمت متعالیه امام خمینی(ره) است؛ نوعی دیگر از رابطه علت و معلولی هم می توان متصور شد که حکومت علت صوری و حکمت متعالیه علت غایی است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با اشاره به این که انقلاب اسلامی فقط محصول حکمت متعالیه نیست، گفت: انقلاب اسلامی از علوم اسلامی مختلف مانند فقه و اخلاق و کلام و تفسیر استفاده کرده و از علل و عوامل مختلف بهره برده است.

وی با بیان این که اگر ما مبنای فلسفی انقلاب را بحث نکنیم دیگران این کار را می کنند، گفت: برخی فلسفه های مارکسیستی و اگزیستانسیالیستی و یا لیبرالیستی را مبنای انقلاب دانسته اند و نباید به این بحث کم توجهی شود.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امام خمینی(ره) را در فلسفه صدرایی دانست و خاطرنشان کرد: مهم ترین چیزی که امام خمینی از حکمت متعالیه گرفته اند تفکر راهبردی و راهبری راهبردی است و این تفکر به امام می گویداگر به فکر بقای ابدی مردم هستید باید امنیت سازی کنید و امنیت بدون دولت امکان پذیر نیست.

وی با بیان این که امام به فکر تمام مستضعفان جهان بود، گفت: امام خمینی(ره) به دنبال این بود که بقای ابدی را برای همه مردم جهان فراهم کند زیرا یک رهبر الهی و حکیم بود و از این جهت است که مبارزه با نظام سلطه هم به ما ربط پیدا می کند./843/پ202/ج

ارسال نظرات