۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۴۷۹۹۱۷
حجت الاسلام کشوری:

باید از ظرفیت نظام برای ساختن دین و دنیای مردم استفاده کرد

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: با بررسی تاریخ مدارس علمیه قدیمی مشخص می شود که همه اینها با تدبیر عالمان دینی از سوی پادشاهان احداث شده است بنابراین باید از ظرفیت نظام برای ساختن دین و دنیای مردم استفاده کرد.
حجت الاسلام علی کشوری- دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام کشوری امروز در جمع طلاب حوزه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه به مقایسه کارکرد علمای گذشته با علمای کنونی پرداخت و گفت: علما در گذشته سه کار مهم را برعهده داشتند که حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم از محل موقوفات، رسیدگی به مشکلات خانوادگی و ملکی مردم و تبلیغ دین و اخلاق از جمله آنها است.

وی گفت: در اواخر دوره قاجار و دوران پهلوی ابتدا به بهانه اصلاحات ارضی موقوفات را از دست مراجع و علما خارج کردند و با طرح ثبت سجلی و ایجاد دادگاه‌ها از سوی حکومت، علما را از حل مشکلات مردم بازداشتند و پس از آن تنها کار روحانیت تبلیغ و اخلاق آموزه های دینی بود.

حجت الاسلام کشوری علت محبوبیت علما در ادوار گذشته را حل مشکلات مردم اعلام کرد و گفت: با مطالعه سرگذشت علمای بزرگی همچون علامه حلی و شیخ بهایی می توان کاملا به این واقعیت رسید که علما افزون بر کارکردهای دینی، کارکردهای اقتصادی و سیاسی داشتند.

وی گفت: علامه حلی کارکرد سیاسی حکومتی داشته و در دوره ایلخانیان طوری برنامه ریزی می کند که یک حاکم؛ سلطان محمد خدا بنده شیعه می شود، پس چرا ما مثل علامه حلی نشویم؟!

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه شیخ بهایی مدیریت تغذیه مردم را بر عهده داشت و همین نان سنگگ ابداع ایشان بود، خاطرنشان کرد: این عالم بزرگ شیعه، در بهداشت مردم دخالت می کرد که نمونه آن حمام معروف اصفهان و قنات هایی که اب زاینده رود را تقسیم می کند، است.

حجت الاسلام کشوری طلاب را به مطالعه در رابطه با تاریخچه حوزه های علمیه تأثیرگذار و علامه بزرگ شیعه توصیه کرد و گفت: با بررسی تاریخ مدارس علمیه قدیمی مشخص می شود که همه اینها با تدبیر عالمان دینی از سوی پادشاهان احداث شده است بنابراین باید از ظرفیت نظام برای ساختن دین و دنیای مردم استفاده کرد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر بسیاری از مساجد تعطیل است، اذعان کرد: امروزه حوزه های علمیه نمی توانند معیشت طلاب خود را تأمین کنند، امام جماعت مسجد حتی مسؤولیت مسجد را ندارند، اختیار مساجد با هیأت امنا است.

حجت الاسلام کشوری در پایان تأکید کرد: نباید به دنبال طلبه مبلغ باشیم، طلبه مطلوب، طلبه نظام ساز است، فرق امام خمینی(ره) با سایر فقها این است که امام خمینی طبق فقه شیعه، نظام سازی کرد./202/936/ب1

ارسال نظرات