۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۴۷۹۹۶۸

تنها 2 درس خارج در آذربایجان شرقی برگزار می شود

حجت الاسلام عالمی از این که تنها دو درس خارج در مدارس علمیه سطح استان آذربایجان شرقی برگزار می شود ابراز تاسف کرد.
درس خارج اصول آيت الله سبحاني در مسجد اعظم قم

حجت الاسلام خلیل عالمی نماینده طلاب و فضلای شهر ارس باران در مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به این که آذربایجان شرقی دارای 12 هزار طلبه است، اظهار داشت: از این تعداد 6 هزار طلبه در شهر قم مشغول تحصیل هستند.

وی ادامه داد: در آذربایجان شرقی چهار حوزه علمیه وجود دارد که طلاب در آن مشغول به تحصیل هستند، در استان امکانات زیادی وجود ندارد و طلاب با مشکلات زیادی روبه رو هستند.

حجت الاسلام عالمی با بیان این که در سال جاری دو جلسه با حضور آیت الله شبستری نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، گفت: در جلسه ای که با حضور مدیران مدارس انجام شد، گزارش مفصلی از وضعیت حوزه ها ی علمیه استان و نواقصی که در مدارس وجود داشت به محضر آیت الله شبستری ارائه گردید تا برای رفع آنها اقداماتی صورت گیرد.

عضو مجمع نمایندگان حوزه مسائل مالی و کمبود استادان مجرب در سطوح بالا را از مشکلات عمده طلاب این استان دانست و ابراز داشت: در کل آذربایجان شرقی دو درس خارج بیشتر وجود ندارد که از سوی آیت الله شبستری برگزار می شود، بنابراین بایستی برای این خلاء چاره ای اندیشید.

وی وضعیت شهریه طلاب در مدارس استان را فاجعه بار توصیف کرد و خواستار رسیدگی به این مشکل شد.

حجت الاسلام عالمی با بیان این که بیشتر طلاب از طبقات متوسط جامعه هستند، گفت: طلبه هایی که از طبقه مرفه باشند در حوزه نادر هستند؛ بنابراین بیشتر طلاب به شهریه نیازمند هستند تا بتوانند زندگی خود را در حد ساده بگذرانند.  

وی از برگزاری جلسه ای طی یکی دو هفته آینده با استعداد های برتر استان آذربایجان شرقی از سوی مجمع نمایندگان خبر داد و تصریح کرد: این فراخوان برای 400 طلبه استان که استاد درس خارج، سطح و دانشگاه هستند و طلابی که سطح سه و چهار را گذراندند، انجام می شود.

حجت الاسلام عالمی بیان کرد: این جلسه با هدف گرفتن آمار دقیق از فرهیختگان و استعداد های برتر و شناسایی ظرفیت های طلاب برای پیشبرد اهداف نظام و حل مسائل فرهنگی در استان برگزار خواهد شد.

مشکلات فرهنگی موجود در استان آذربایجان شرقی

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه با بیان این که هم مرزی آذربایجان شرقی با ترکیه و کشورهای جدا شده از شوری سابق چند مساله فرهنگی را به همراه دارد، تصریح کرد: یکی از این مسائل، قضیه پان‌تُرکیسم است، که از بیرون کشور به این موضوع دامن زده می شود. ما تلاش می کنیم که نگذاریم این موضوع به مساله سیاسی و امنیتی تبدیل شود.

حجت الاسلام عالمی حضور فرقه های کاذب را در استان آذربایجان یک معضل دانست و اظهار داشت: امروزه استان آذربایجان شرقی کم و بیش با مسائلی مانند مسأله شیرازی و شیعه انگلیسی رو به رو است که مبلغان این فرقه را کنترل کردند و اجازه پیش روی به آنها را ندادند.

وی در پایان گفت: امروز مفاسد اخلاقی دامن گیر کشور شده است که استان آذربایجان شرقی از آن استثنا نیست، ولی با توجه به غیرت دینی که آذربایجانی ها دارند این مساله را کنترل کرده اند./875/ت302/ج

ارسال نظرات