۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶
کد خبر: ۴۸۰۲۳۰
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا:

بانیان جلسات عزا به فکر بالا بردن سطح فرهنگ دینی مردم باشند

استاد حوزه علمیه گفت: مهمترین رسالت افراد خیّر در برپایی جلسات عزاداری، بالا بردن سطح علم و فرهنگ دینی مردم است.
آیت‌الله فاطمی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید عبد الله فاطمی نیا در جلسه سخنرانی شب گذشته که در محفل فاطمی واقع در خیابان سپاه اصفهان برگزار شد، گفت: دینداری، به انسان متقی نشاط می بخشد.

ویژگی های انسان متقی

وی در ابتدا با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع)، صفات متقین را برشمرد و افزود: انسان متقی در دین داری قوت دارد و قوت داشتن در دین، یعنی مراعات تمام دستورات دین خداوند، دین مثل سوپرمارکت نیست که انسان برای خرید یک شیء به آن مراجعه کند و بعد از یافتن شیء مورد نظرش بقیه اجناس را رها کند و برود، بلکه دین دار کسی است که همه دستورات الهی را رعایت کند.

آیت الله فاطمی نیا بیان کرد: دومین صفت متقین حلیم بودن در عین دوری اندیش بودن است، سومین صفت متقین ایمان توأمان با یقین است، ایمان توأمان با یقین ایمانی استکه حالت بازدارنده برای شخص داشته باشد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان متقی علاوه بر عالم بودن، حلیم است و هرگز با دیگران متکبرانه برخورد نمی کند، علمایی همچون علامه طباطبایی رفتارشان عالمانه و حلیمانه بود.

وی اظهار کرد: انسان متقی در ثروتمندی میانه رو است و در عباداتش خاشع است، خشوع در عبادت به معنای مراعات ادب حضور در محضر خداوند است، افرادیکه در عباداتشان بی توجه هستند، خشوع در عبادت ندارند.

آیت الله فاطمی نیا با اشاره به آیه دویست و هفتاد و سوم سوره بقره که می فرماید «لِلْفُقَرَاءِ الَّذِینَ أُحْصِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ لا یَسْتَطِیعُونَ ضَرْبًا فِی الأرْضِ یَحْسَبُهُمُ  الْجَاهِلُ أَغْنِیَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِیمَاهُمْ لا یَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ»، ابراز کرد: انسان متقی در حال فقر با لباس آبرومندانه در برابر مردم حاضر می شود تا کسی متوجه فقر او نشود.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: متقی در کسب روزی، به دنبال حلال است، افرادی که در طلب رزق کم فروشی می کنند فکر می کنند سود می کنند در حالی که بالاترین ضررها متوجه خودِ آنها است.

وی با بیان اینکه انسان متقی به سبب دین دار بودنش با نشاط است، تشریح کرد: انسان متقی عمل صالحش را با ترس انجام می دهد چرا که نمی داند عمل صالحش مورد رضای پروردگار بوده است یا نبوده است.     

آیت الله فاطمی نیا گفت: فرد متقی قبل از خواب شب، خداوند را شکر می کند و صبح را با ذکر خداوند شروع می کند.

وی با اشاره به آیه نود و ششم سوره نحل که می فرماید «مَا عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِیَنَّ الَّذِینَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»، افزود: روشنی چشم متقین به چیزهایی استکه باقی می ماند، ایشان نسبت به چیزهایی که فانی است بی رقبت هستند.

آیت الله فاطمی نیا با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، اظهار کرد: فردی خدمت امام صادق(ع) می رسد و عرضه می دارد، ای فرزند رسول خدا ویژگی اهل نجات چیست، امام صادق(ع) می فرمایند، اهل نجات افرادی هستند که فعلشان قولشان را تصدیق می کند و کسی که رفتارش مؤید گفتارش نباشد، به راحتی دینش را از دست می دهد.

استاد حوزه علمیه تبیین کرد: مهمترین رسالت افراد خیّر در برپایی جلسات عزاداری بالا بردن سطح علم و فرهنگ دینی مردم است، مؤمنی که با یک شبهه از جانب دشمن بهم می ریزد، مؤمن واقعی نیست.

تنها تفاوت پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س)، رسول بودن پیامبر اسلام است

وی با انتقاد از افرادی که فضائل معصومین(ع) را به خوبی بیان نمی کنند، اظهار داشت: برخی در تلویزیون و رادیو اهل بیت(ع) را به گونه ای تشریح می کنند که شأن ایشان رعایت نمی شود مثلاً راجع به حضرت زهرا(س) گفته می شود که ایشان تربیت کننده فرزندانشان بوده اند، در صورتی که این کار از کنیزان حضرت زهرا(س) هم برمی آید.

آیت الله فاطمی نیا در پایان افزود: بهترین توصیفی که بنده راجع به حضرت زهرا(س) شنیده ام این است که ایشان همه صفات رسول الله(ص) را داشته اند و تنها تفاوت ایشان با پدرشان در رسالت است./867/201/ب2

ارسال نظرات