۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۴۸۰۲۹۲
آیت الله مجتهد شبستری مطرح کرد؛

ضرورت بررسی مبحث مفسدان فی الارض در باب جهاد

امام جمعه تبریزگفت: مفسد فی الارض امنیت جامعه را خدشه دار می کند از این رو مقابله با آن مانند جهاد با کافرحربی است و باید درباب جهاد موردبحث قرارگیرد.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در جلسه درس خارج فقه جهاد، اظهار داشت: اگر کافر حربی ادعای کتابی بودن کند و جزیه دهد، سخن او قبول می شود و مرحوم شرایع در اینجا دارد که نیاز به بینه نیست.

وی افزود: صاحب جواهر ادعای عدم خلاف دارد و علت فتوای محقق را در این مسأله این می داند که دین یک امر قلبی و ضمنی است و فهمیده نمی شود مگر از سوی خود شخص، گاهی اقامه بینه در این امر که دین و مسلک خود را عوض کرده است، مشکل است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه مشعر این بیان امر نبی مکرم اسلام(ص) به فرماندهان در قبول جزیه از کسانی که جزیه می دهند، است، ادامه داد: با اینکه شاهد عادلی شهادت به اعتراف اینها نمی داد و هر کس ادعای اهل کتاب بودن می کرد قبول می کردند، بنابراین صرف ادعای ذمی بودن کافی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر خلاف ادعای آنها با اعتراف خود یا شهادت دو عادل روشن شود، اگر عهد و پیمانی با آنها در میان باشد نقض می شود، اگر در میان جمعی از آنها عده ای اعتراف کردند که کتابی نشده اند و جمع دیگر چنین اعترافی نداشتند درباره معترفان این حکم نقض عهود جاری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در اینجا چون می تواند انگیزه، فرار از قتل باشد آیا صرف ادعا کفایت می کند؟، ادامه داد: باید در اینجا ظواهری باشد، چرا که در این محل امکان انگیزه فرار از قتل بیشتر متوجه شخص است، باید ادله و آثاری بر این امر باشد که از شرک خارج شده است.

وی ادامه داد: اگر ظواهر امر دلالت بر ادعای آنها نداشته باشد و ظن ما این است که شخص برای فرار از قتل چنین ادعایی دارد در این صورت نمی توان سخن آنها را قبول کرد.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به جهاد با مفسدان فی الارض، ادامه داد: آیه 33 و 34 سوره مائده دلالت بر این امر دارد، سؤالی که مطرح است این که مکان بحث جهاد با مفسدان در باب حدود است یا در باب جهاد باید بحث شود؟

وی افزود: مفسد فی الارض امنیت جامعه را دچار خدشه می کند، از این رو مقابله با آن مانند جهاد با کافر حربی است و ضرورت دارد این مسأله در باب جهاد مورد بحث قرار گیرد./854/202/ب2

ارسال نظرات