۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۴۸۰۴۲۵

چند خبر کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

سنددار شدن بیش از 269 هکتار از اراضی وقفی کاشمر، تشرف طلاب آمریکا به بقعه قدمگاه رضوی و 150 زائر پیاده زیارت اولی به بارگاه امام هشتم عناوین مهمترین خبرهای کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، جلسه مشترک حجت الاسلام محمد احمدزاده مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با سید حسین مجتبوی، رییس دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی در محل اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد.

در این دیدار حجت الاسلام احمدزاده با اشاره به ایجاد موقوفات جمعی و تسهیل امر وقف، تصریح کرد: با ایجاد موقوفات جمعی از جمله موقوفه مهر فاطمی، وقف جمعی علم و فناوری و وقف توسعه امامزادگان ناصر و یاسر، وقف را برای عموم مردم تسهیل شد.

وی با اشاره به وقف جمعی یک آبسردکن توسط دانش آموزان داورزنی، افزود: فرهنگ وقف در عرصه های مختلف از جمله علم و پژوهش گره گشاست. می توان با ایجاد وقف جمعی در بین دانش آموزان، وقف را از دوران کودکی و نوجوان در درون آنها نهادینه کرد.

رییس دانشگاه فرهنگیان نیز در این دیدار گفت: شایسته است در راستای رسالت و فعالیت های دانشگاه فرهنگیان و اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، تفاهم نامه بین این دو نهاد منعقد گردد تا بر اساس این تفاهم نامه، فعالیت های مشترک و موثری انجام شود.

وی افزود: این دانشگاه آمادگی همکاری در عرصه های مشترک را دارد، می توان امکانی را فراهم آورد تا دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در برنامه قرانی و فرهنگی اوقاف حضور یابند.

رییس دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: هر معلم در هر منطقه می تواند مروج فرهنگ وقف در محل خدمت خود در بین کارکنان و دانش آموزان باشد.

تشرف طلاب حوزه علمیه امام علی آمریکا به بقعه قدمگاه رضوی

دراین بازدید  که با حضور علی شریفان، بخشدار، حجت الاسلام موسوی، مسئول فرهنگی اداره آوقاف وامور خیریه وسایر مسئولان بخش زبرخان انجام شد، این هیئت 42 نفره از  مکان های دیدنی دیگر این شهر نیز بازدید کردند.

این هیأت ابتدا به زیارت حرم مطهر رضوی رفته و درادامه مسیر به بقعه قدمگاه رضوی مشرف شدند.

علی شریفان، بخشدار زبرخان با بیان این که برای دومین سال متوالی این زیارت از قدمگاه رضوی توسط این گروه انجام می شود، گفت: حضور مسلمانان از اقصی نقاط جهان در کشورمان به خصوص شهرها و مکان های زیارتی به تعمیق روابط مسلمانان دنیا کمک می کند.

بیش از 269 هکتار از اراضی وقفی کاشمر سند دار شد

به همت واحد ثبتی اداره اوقاف و همکاری اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان کاشمر، در قالب دو سند مالکیت بیش از .3269 هکتار از اراضی موقوفات شهرستان کاشمر طی یک هفته اخیر اخذ  شد.

این موقوفه 4697 رقبه را شامل می شود و دارای کاربری تجاری، مسکونی و کشاورزی است. ارزش اراضی سند دار شده یک هزار و 150 میلیارد ریال برآورد می شود. 

سند دار کردن موقوفات یکی از برنامه های اولویت دار سازمان است و در جهت حفظ و حراست از اراضی موقوفات صورت می گیرد.

بر اساس این گزارش این سند مالکیت مربوط به موقوفه الکاسفی یکی از موقوفات قدیمی شهرستان کاشمر است در  بافت اصلی شهر کاشمر و حاشیه آن واقع شده است. موقوفه ‌ابن‌علی الكاسفی‌ با 4697 رقبه اعم از مسكونی، تجاری و زراعی در حدود 200 سال قبل توسط(سيف‌الدين مظفر سلطان پسر شمس‌الدين علی كاسفی) وقف امام‌زاده سيد‌حمزه(ع) شد. مرحوم علی الكاسفی به جهت اهميتی كه برای وقف قائل بود، طی وقف نامه‌ای يك سوم مزرعه سسفد كاشمر را وقف كرد.

درآمد اين موقوفه برابر آنچه وقف شده صرف هزينه‌های تعميراتی و نگهداری بقعه متبركه سيدحمزه(ع) و سپس جهت تأمين روشنايی و انجام كارهای فرهنگی از جمله برپايی مجالس عزاداری، شهادت‌ها، ولادت‌ها و اعياد اسلامی می‌شود.

تشرف جمعی از شیعیان آلمانی و هلندی به آستان مقدس امامزادگان ناصر و یاسر

65 زائر شیعه از کشورهای آلمان و هلند به زیارت آستان مقدس امامزادگان ناصر و یاسر(ع) مشرف شدند.

اوجی، مسؤول مکتب قرآن و اهل بیت (ع) آلمان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این گروه برای نخستین بار به ایران سفر کرده است و پس از زیارت حرم مطهر امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و امامزادگان ناصر و یاسر(ع) عازم کربلا می شود.

مدیر این کاروان اظهار کرد: اعضای این گروه ترک زبان و مقیم کشور آلمان و هلند هستند و به دین تشیع گرایش پیدا کرده اند.

اوجی افزود: 1500 نفر از شیعیان درکشورهای مختلف از جمله در آلمان و هلند تحت حمایت این مؤسسه بوده که مرجع تقلید همه آن ها رهبر معظم انقلاب است و ارادت خاصی به ایشان دارند.

مسؤول مکتب قرآن و اهل بیت (ع) آلمان گفت: به همت این مؤسسه نامه رهبری به جوانان اروپا به زبانهای مختلف و در 65 هزار نسخه چاپ و در کشورهای مختلف توزیع شد، اعتقاد داریم این یک اقدام موثر در راستای تقویت انقلاب اسلامی و سیره امام خمینی (ره) است.

گفتنی است در راستای ترویج فرهنگ وقف این مؤسسه دو متر مربع زمین را جهت توسعه آستان مقدس امامزاده یاسر و ناصر(ع) وقف کرد.

تشرف 150  زائر پیاده زیارت اولی به بارگاه امام هشتم درطرح زائر اولی ها

حجت الاسلام ذاکری رئیس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد مقدس گفت: در راستای اجرای امینانه نیات واقفین خیر اندیش هر ساله در قالب طرح زائرین حرم رضوی اقدام به اعزام زائر جهت سفر به مشهد مقدس می کند.

وی با بیان اینکه دعای خیر زائرین بدرقه راه واقفین است، اظهار داشت: این تعداد زائر بیشتر از میان افراد مناطق  محروم استان، افراد نیازمندی که تا کنون موفق به تشرف زیارت حضرت نشده اند انتخاب می شوند.

حجت الاسلام ذاکری در ادامه گفت: برهمین اساس تعداد 150  زائر اولی در قالب یک کاروان پیاده از شهرستان  خواف به زیارت حرم مطهر رضوی تشرف یافتند.

وی افزود: اسکان و هزینه های این زائران که برای اولین بار به زیارت امام هشتم(ع) مشرف می شوند از محل موقوفات مرتبط  با این نیت تامین شد.

تشرف زائران پیاده عراقی به ميقات الرضای سبزوار

محمدعلی باوی، سرپرست کاروان زیارتی بیان کرد: این کاروان با توجه به  عشق و ارادتی که به آقا علی ابن موسی الرضا(ع) دارند، بنام این امام رئوف نام گذاری کردند و هرساله در این ایام فرخنده به پایتخت معنوی ایران مشرف می شوند.

باوی افزود: این زائران از 21 دی از کربلا و از مرز مهران با پای پیاده به سمت بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع) حرکت کردند.

باوی خاطر نشان کرد: با توجه به ارادتی که مسلمانان به معصوم زادگان(ع) خسروجرد دارند در مسیر تشرف خود به حرم رضوی به آستان مقدس این امامزادگان واجب التعظيم نیز مشرف می شوند.

اقامه نماز جماعت، سخنرانی،  قرائت زیارت عاشورا و مولودی خوانی از جمله برنامه هایی بود که در این بقعه متبرکه برای این زائران برگزار شد.

یادآور می شود آستان مقدس معصوم زادگان خسروجرد در 5کیلومتری غرب شهرستان سبزوار واقع شده است و این بقعه به عنوان اولین میقات الرضای سبزوار در حاشیه روستاى خسروجرد منتهی به تهران-مشهد قرار دارد./930/303/ب2

ارسال نظرات