۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۴۸۰۴۳۶
استاد حوزه و دانشگاه:

حضرت زهرا در دفاع از ولایت، گوی سبقت را از همه عالم ربودند

دوانی گفت: بعد از غصب خلافت، حضرت زهرا(س) بارها و بارها در دفاع از ولایت، پیشگام تر از مردان و زنان حرکت کرده و از امتحان ولایت سربلند بیرون آمدند.
رجبی دوانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمدحسین رجبی دوانی در سخنرانی شب گذشته که در محفل فاطمی در خیمه گلستان شهدای اصفهان برگزار شد، گفت: صفت ممتحنه در میان اهل بیت(ع) تنها برای حضرت زهرا(س) استعمال شده است.

وی در ابتدا با عرض تسلیت به مناسبت شهادت جانسوز حضرت زهرا(س)، افزود: شهادت اولین شهید راه ولایت و امامت را خدمت امام عصر(عج)، نائب بر حق ایشان حضرت آیت الله خامنه ای و همه شیعیان جهان تسلیت عرض می کنم.

رجبی دوانی با بیان اینکه ذوات مقدس اهل بیت(ع) سرآمد خلقت هستند، بیان کرد: وجود ذوات مقدس اهل بیت(ع) نور واحد هستند ولی به سبب قرار گرفتن در شرایط و موقعیت های مکانی و زمانی هر کدام به لقب خاصی مشهور شده اند وگرنه می توان القاب خاص هر کدام را برای دیگری استعمال کرد.

وی ادامه داد: در میان صفات اهل بیت(ع) یک صفت تنها ویژه حضرت زهرا(س) است که برای دیگر معصومین(ع) به کار برده نشده است، این صفت در سه زیارتی که راجع به حضرت زهرا(س) وجود دارد، آمده است.

کارشناس برنامه های تلویزیونی افزود: در ابتدای هر سه زیارتی که راجع به حضرت زهرا(س) وجود دارد ما با بیان این عبارت که می فرمایند «السّلامُ عَلَیکِ یا مُمتَحَنَة»، خطاب به حضرت فاطمه(س) عرضه می داریم، سلام بر تو ای بانویی که مورد امتحان قرار گرفتی و از امتحان سربلند بیرون آمدی.

وی با اشاره به آیات متعددی از قرآن، اظهار کرد: یکی از سنتهای قطعی خداوند که متوجه همه مردم اعم از رسولان و مردم عادی است، امتحانات الهی است، خداوند در آیات دوم و سوم سوره عنکبوت می فرماید «آیا افراد فکر می کنند بعد از اظهار ایمان لسانی مورد امتحان قرار نمی گیرند».

رجبی دوانی با بیان اینکه صرف انجام عبادات روزمره برای انسان عاقبت بخیری نمی آورد، اظهار کرد: انسانی که مورد امتحانات الهی واقع شود و از این امتحانات سربلند بیرون بیاید مؤمن حقیقی است، امتحانات الهی به گونه ای است که گاهاً رسولانی همچون حضرت آدم(ع) و حضرت یونس(ع) از آن سربلند بیرون نیامده اند.

استاد حوزه و دانشگاه با توجه به آیه معروفی که می فرماید «وَ اِذِا ابتَلَی اِبراهَیمَ بِکَلِماتٍ فَاَتَمَّهُنّ»، افزود: حضرت ابراهیم(ع) بارها و بارها مورد امتحان واقع شدند ولی از همه امتحانات سربلند بیرون آمدند و خداوند به سبب فوز بر امتحانات، ایشان را امام امت قرار داد.

وی با توجه به داستان گرفتار شدن حضرت یونس(ع) در شکم ماهی، خاطرنشان کرد: حضرت یونس(ع) برای هدایت مردم شهر نینوا از جانب خداوند مأموریت داشتند ولی بعد از تلاشهای متعددی که برای هدایت مردم انجام دادند، یک نفر هم حاضر نشد ایمان بیاورد و ایشان بدون اذن خداوند از شهر خارج شدند و به قوم خود وعده عذاب دادند، خداوند نیز به سبب ترک مأموریت، ایشان را در شکم ماهی گرفتار کرد، در سوره صافات می فرماید «اگر حضرت یونس(ع) متوجه اشتباهش نمی شد و استغفار نمی کرد تا پایان عمرش در شکم ماهی باقی می ماند».

رجبی دوانی با اشاره این آیه که خطاب به پیامبر(ص) می فرماید «فَاستَقّم کَما اُمِرت»، تشریح کرد: پیامبر(ص) راجع به این آیه از سوره هود می فرمایند، این آیه من را پیر کرد، پیامبر(ص) در راستای ادای تکلیف آنچنان مایه گذاشتند که خداوند در آیه ای خطاب به پیامبر(ص) می فرماید«کافی است، می خواهی برای هدایت مردم جانت را فدا کنی».

استاد حوزه علمیه بیان کرد: امیرمؤمنان(ع) در شب لیلة المبیت امتحانشان را پس دادند، خدایی که با خواندن آیه ئ«وَ جَعَلنا مِن بَینِ اَیدِهِم سَداً و مِن خَلفِهِم سَداً»، پیامبر(ص) را از جلوی چشمان مشرکان عبور داد، آیا نمی توانست ایشان را به شکل دیگری در شب لیلة المبیت حفظ کند، مسلماً خداوند قادر مطلق است ولی در این شب دوست داشت امیرمؤمنان(ع) را امتحان کند.

وی با توجه به مصائب کربلا، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا مصائب بسیار بزرگ و سختی را متحمل شدند ولی به سبب صبر بر این مصائب با وجود اینکه در میان پنج تن آل عبا مقام پنجم را بعد از پیامبر(ص)، امیرمؤمنان(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن(ع) دارند، خداوند عنایات ویژه ای به ایشان دارد.

رجبی دوانی با بیان اینکه مهمترین امتحان، امتحان بر ولایت است، تشریح کرد: هر کدام از اهل بیت(ع) به شکلهای گوناگونی امتحان شده اند ولی به سبب اینکه خودِ امامان معصوم(ع) صاحب ولایت بوده اند، هرگز امتحان ولایت پس نداده اند و در این میان تنها حضرت زهرا(س)، ممتحن به امتحان ولایت شدند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در امتحان ولایت گوی سبقت را از همه مردان و زنان عالم ربودند، خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) می فرمایند، بهترین فضیلت برای زن مؤمن این است که کمتر نامحرمان را ببیند و کمتر از سوی نامحرمان دیده شود، ولی پایِ ولایت که پیش می آید خودشان در میان مردانی قرار می گیرند و برای دفاع از ولایت سخنرانی می کنند.

رجبی دوانی با اشاره به اتفاقات تاریخی صدر اسلام، خاطرنشان کرد: بعد از رحلت جانسوز پیامبر(ص) زمانی که امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) مشغول تدفین پیامبر(ص) بودند، عده ای از اصحاب خائن برای تعیین کردن جانشین پیامبر(ص) گرد هم آمدند و با پشت کردن به سفارشات متعدد پیامبر(ص)، در ثقیفه بنی ساعده خلیفه قلابی برای مسلمین تعیین کردند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: بعد از تعیین خلیفه، امیرمؤمنان(ع) به همراه حضرت زهرا(س) و حَسَنین(ع) درب خانه تک تک انصار رفتند و سفارشات پیامبر(ص) را یادآوری کردند ولی تنها 12 نفر با ایشان همراه شدند و این تعداد برای قیام علیه حکومت، کافی نبود.

وی با توجه به منقولات تاریخی، خاطرنشان کرد: غاصبان خلافت وقتی دیدند امیرمؤمنان(ع) و اصحاب بیتشان حاضر نیستند با خلیفه بیعت کنند، برای اینکه اهل بیت(ع) را از قدرت بیندازند، پشتوانه های مالی همچون فدک و دیگر ارثیه های پیامبر(ص) را از ایشان گرفتند و حضرت زهرا(س) برای با بهانه بازپس گیری فدک، خطبه ای ولایی را برای مردم قرائت کردند ولی مردم با وجود اینکه بعضاً گریه می کردند برای دفاع از ولایت پا به میدان نگذاشتند، به همین سبب حضرت زهرا(س) تا زمان شهادتشان از مردم مدینه گلایه می کردند.

رجبی دوانی افزود: ابن قطیبه که یکی از بزرگان اهل تسنن است می گوید، بعد از غصب ممالک پیامبر(ص) و از دست رفتن پشتوانه مالی اهل بیت(ع)، عمر به ابوبکر گفت، تا زمانی که امیرمؤمنان(ع) با تو بیعت نکند، پایه های حکومتت مستحکم نمی شود، به همین سبب خلیفه اول افرادی را برای بیعت گرفتن از امیرمؤمنان(ع) و اهل بیتشان فرستاد ولی امیرمؤمنان(ع) حاضر نشدند با خلیفه اول بیعت کنند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بعد از ممانعت امیرمؤمنان(ع) از بیعت کردن با ابوبکر با پیشنهاد عمر خطاب عده ای مرد جنگی به همراه خودِ عمر برای بیعت گرفتن به سوی منزل امیرمؤمنان(ع) رهسپار شدند، وقتی پشت درب خانه قرار گرفتند، عمر گفت اگر با خلیفه بیعت نکنید، این خانه و اهلش را به آتش می کشم، برخی گفتند دختر پیامبر(ص) در این خانه است، عمر گفت اگر او هم باشد، من این کار را خواهم کرد.

وی افزود: بعد از اینکه عمر چنین سخنانی را بر زبانش جاری کرد، حضرت زهرا(س) جلوتر از همه برای دفاع از ولایت پشت درب خانه آمدند و آن وقایع ناگوار اتفاق افتاد./867/201/ب2

ارسال نظرات