۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۴۸۰۵۲۹
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد مطرح کرد؛

ضرورت استفاده از رسانه و فضای مجازی در بازاریابی کتاب

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: در شیوه مدرن بازاریابی کتاب استفاده از رسانه، فضای مجازی، هنر، رونمایی یا جشنواره کتاب از جمله ابزاری است که کمک می‌کند.
سید عباس صالحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد امروز در اختتامیه دومین همایش ملی کتاب و نشر که در باغ کتاب برگزار شد، گفت: امروز حوزه نشر دچار یک عقب‌ماندگی است که آسیب اساسی به صنعت نشر کشور می‌زند.

وی با اشاره به اینکه مولفان و ناشران بیشتر به تولید توجه دارند، افزود: ما در حوزه نشر قبل و بعد تولید بازاریابی حرفه‌ای نداریم، در حالی که باید در حوزه فرهنگی بیشترین بازاریابی صورت گیرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: اگر محصولات فرهنگی بدون بازاریابی خوب دچار شکست شود به راحتی احیا نمی‌شوند افزون بر اینکه نیاز فرهنگی جامعه است.

صالحی با اشاره به بازاریابی سنتی، اظهار داشت: در بازاریابی سنتی ناشران و کتابفروشان، خود کتابخوان بوده و نسبت به محصول آگاهی داشتند، بنابراین مخاطبان در اعتماد به آنها نسبت به متن و محتوا نیز اعتماد می‌کردند.

وی افزود: در بازاریابی سنتی ناشران و کتابفروشان از شیوه شفاهی بازاریابی استفاده می‌کردند، همچنین استفاده از محل نشر به عنوان پاتوق فرهنگی یکی دیگر از عوامل موثر در بازاریابی نشر بود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: در شیوه سنتی ناشران و کتابفروشان با توجه به شناخت مردم کتاب را به صورت اقساط به خریدار می‌فروختند.

صالحی درباره بازاریابی به روش مدرن، عنوان کرد: در شیوه مدرن بازاریابی نشر کتاب فقدان شناخت مشتری ضعفی است که باید برطرف شود، استفاده از رسانه و فضای مجازی از دیگر ابزاری است که باید از آن استفاده کرد.

وی افزود: استفاده از هنر، محل‌های پرتردد، گروه‌های هدف نظیر دانشگاهیان، افزایش ویترین و رونمایی یا برگزاری جشنواره کتاب از دیگر عوامل موثر در بازاریابی به شیوه مدرن است که می‌توان از آن استفاده کرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امید است این همایش مقدمه بازاریابی در حوزه نشر باشد، ابراز کرد: در حوزه نشر باید دولت، دانشگاه و تشکل‌های نشر با یکدیگر همکاری بیشتر داشته باشند.

صالحی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید درباره یارانه‌ها حمایت خود را به سوی زیرساخت‌های نشر ببرد./201/807/ب1

ارسال نظرات