۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۴۸۰۵۹۸
حجت‌الاسلام اسکندری:

روحانی باید عامل به آموزه‌های دینی باشد

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور رمز غلبه بر نظام سلطه را توسل به خداوند و اهل‌بیت(ع) دانست و این مهم را یکی از ارکان طلبگی معرفی کرد.
حجت ‌الاسلام رضا اسکندری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ رضا اسکندری در همایش طلیعه حضور که عصر امروز در مجتمع یاوران مهدی(عج) برگزار شد با اشاره به این‌که توسل به اهل‌بیت(ع) بهترین و کارآمدترین راهبر طلبگی است، گفت: علما و بزرگانی همچون آیت‌الله مرعشی نجفی(ره) با زحمات فراوان میراث گرانبهای علوم دینی را برای نسل آینده حفظ کرده‌اند که با مراجعه به زندگی‌نامه ایشان درمی‌یابیم همه این امور را با توسل به اهل‌بیت(ع) بدست آمده است.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور رمز موفقیت امام خمینی(ره) در براندازی نظام سلطه را توسل به اهل‌بیت(ع) دانست و اظهار داشت: ایشان در طی بیش از 14 سال در نجف هر شب در وقتی معین به حرم امام علی(ع) رفته و با حالت ایستاده جامعه کبیره را قرائت می‌کردند؛ بر این اساس می‌توان گفت توسل به اهل‌بیت(ع) یکی از ارکان طلبگی است.

وی ادامه داد: انسان باید ابتدا خودش را بشناسد تا آرام‌ آرام به سوی شناخت حقیقی خداوند رهنمون شود؛ البته ناگفته نماند که امام‌شناسی اصلی‌ترین راه بندگی است و وجود امام معصوم(ع) لطف ویژه‌ای از سوی پروردگار برای انسان‌هاست.

حجت‌الاسلام اسکندری عقل و اختیار را دو عامل تفاوت انسان از سایر موجودات معرفی و عنوان کرد: عقل حجت درونی و ظرف علم است و سبب راهنمایی انسان می‌شود؛ اختیار نیز به عنوان یکی از بارزترین صفات منحصر به انسان بهترین سبب برای این است که دریابیم خداوند اراده کرده تا انسان با اختیار کامل او را بشناسد و سپس با تمام وجود او را عبادت کند.

وی افزود: خداوند برای راهنمایی انسان‌ها پیامبران و معصومین(ع) را ارسال داشته تا با گفتار و اعمال ایشان حجت برای تمام بشریت کامل شود؛ باتوجه به این‌که شناخت معانی دقیق قرآن کریم و روایات اهل‌بیت(ع) در چندسال اندک قابل دسترسی نیست، باید طلاب تمام تلاش خودشان را به کار بندند تا بر اثر تلاش‌های فراوان بتوانند بخشی از این مفاهیم نورانی را دریافته و به دیگران ابلاغ کنند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور ثمره علم را عمل به آن معرفی کرد و ادامه داد: علم بدون عمل و همچنین عمل بدون علم هیچ نتیجه‌ای را در بر نخواهد داشت؛ بر این اساس طلاب علوم دینی باید بدانند که این دو مکمل یکدیگرند و هر کدام بدون دیگری سبب ضررهای فراوان می شود.

حجت‌الاسلام اسکندری مطالعه هدفمند را یکی از رموز موفقیت در وادی طلبگی دانست و ابراز داشت: اگر یک طلبه با کتاب انس نداشته باشد ممکن است در سال‌های ابتدایی طلبگی به مشکل برنخورد، اما به یقین در سطوح عالی به شدت با مشکل مواجه می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت اساس حیات طلبگی انس با کتاب و مطالعه هدفمند است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: انس با قرآن و نهج‌اللاغه، نظم در زندگی، مناجات‌های خالصانه با خداوند به‌ویژه بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب، حفظ و توسعه ارتباطات اجتماعی، تفریحات سالم، زبان‌آموزی، تبلیغ و ازدواج به‌ موقع نیز از باید‌هایی است که در وادی طلبگی باید به آن اهتمام ورزید./841/پ202/ی

ارسال نظرات