پايداري انقلاب اسلامی بستگي به عملكرد افراد جامعه دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در ادامه توضيح و تفسير آيه 104 سوره مباركه اسراء كه مي فرمايد «وَ قُلنا مِن بَعدِهِ لبَنی اسرائيلَ اسکُنُوا الارضَ فَاذا جاءَ وَعدُ الاخِرَة ِ جئنابکُم لَفيفًا»، گفت: در آيات قبلي وقتي حضرت موسي فرعون را نصيحت كرد و معجزاتي را براي او آورد فرعون قبول نكرد و او را ساحر خواند و فرعون اراده كرد حضرت موسي و قوم او را از سرزمين مصر اخراج كند.
وي افزود: خداوند مي فرمايد بعد از اين اراده فرعون، او و اطرافيان اش را با هم غرق كرديم ‹‹وَ قُلنا مِن بَعدِهِ لبَنی اسرائيلَ اسکُنُوا الارضَ›› و به بني اسرائيل گفتيم كه شما در سرزمين مصر ساكن شويد.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: اگر من اين بحث را مطرح كردم براي اين است كه براي خيلي ها باين سؤال مطرح شده كه اين سرزميني را كه قوم بني اسرائيل بعد از كشته شدن فرعوني ها در آن ساكن شدند سر زمين مصر بوده يا سر زمين بيت المقدس و يا شام و سوريه بوده است.
دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: اگر بخواهيم به ظاهر اين آيات تمسك كنيم، اينگونه ميتوان نتيجه گرفت كه قوم حضرت موسي به همان سرزميني برگشتند كه فرعوني ها در آن زندگي ميكردند.
حجت الاسلام شاه فضل گفت، در آيه 21 سوره مباركه مائده مي فرمايد ‹‹يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتي کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلي أَدْبارِکُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرينَ›› ما به بني اسرائيل گفتيم وارد سرزمين مقدس شويد يعني همان سرزمين بيت المقدسي كه در ابتداي سوره اسراء مي فرمايد ‹‹سُبْحانَ الَّذي أَسْري بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَي الْمَسْجِدِ الْأَقْصَي الَّذي بارَکْنا حَوْلَهُ›› اما زماني كه به سرزمين مصر برگشتند چه زماني بوده است.
وي افزود: در اين بحث برخي از آيات و تفاسيري را كه بررسي كردم متوجه شدم، آيات مقداري نامفهوم است و مشخص نيست كداميك از آنها زودتر اتفاق افتاده است، ماجرايي كه اين آيات دارد اين است كه مي گويد وقتي به به قوم حضرت موسي گفتيم وارد سرزمين مقدس شويد آنها قبول نكردند ‹‹قَالُوا يَا مُوسَىٰ إِنَّ فِيهَا قَوْمًا جَبَّارِينَ›› و گفتند در اين سرزمين مقدس يك قوم جباري هستند ‹‹وَإِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا حَتَّىٰ يَخْرُجُوا مِنْهَا›› كه اگر اين قوم جبار از اين سرزمين بروند ما نيز از اينجا خواهيم رفت اما ما اهل جنگيدن با اينها نيستيم.
دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: خداوند مي فرمايد ‹‹قَالَ رَجُلَانِ مِنَ الَّذِينَ يَخَافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا›› در بين آنها دو نفر بودند كه خداوند به آنها لطف كرده بود و ‹‹مِنَ الَّذِينَ يَخَافُونَ›› مقداري خدا ترس بودند ‹‹أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا›› اين دو نفر كخ خيلي اهل جنگ نبودند به قوم بني اسرائيل گفتند ‹‹ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبَابَ›› وارد اين سرزمين بشويد و ‹‹فإذا دخلتموه فإنكم غالبون›› اگر برويد حتما پيروز مي شويد، اما گفتند در اين سرزمين مقدس برخي افراد قوي هيكل و زورمندي هستند كه از آنها مي ترسيم و توان مبارزه با آنها را نداريم اما اين دو نفر گفتند شما برويد خدا كمك ميكند و پيروز مي شويد.
حجت الاسلام شاه فضل افزود: در ادامه خداوند مي فرمايد ‹‹وَعَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُو›› توكل به نيروي الهي كنيد و نترسيد برويد نبرد كنيد كه آنها در جواب گفتند ‹‹قَالُوا يَا مُوسَىٰ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَدًا مَا دَامُوا فِيهَا›› تا زماني كه اين قوم زورمند در سرزمين مقدس هستند ما وارد اين سرزمين نمي شويم و ميترسيم ‹‹فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ›› آنها گفتند ما اينجا مي نشينيم شما برويد جنگ كنيد، اگر شكست خورديد ما يك فكري به حال خود خواهيم كرد، اما اگر پيروز شديد ما زحمت وارد شدن به اين سرزمين را به خودمان خواهيم داد.
وي ادامه داد: حضرت موسي نزد خداوند رفت و گفت ‹‹قَالَ رَبِّ إِنِّي لَا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي›› خدايا اين قوم بني اسرائيل كه مرا براي آنها فرستادي هيچكدام از آنها با من نيستند و من تنها اختيار خودم و برادرم را دارم، بنابر اين از اين عبارت مي توان نتيجه گرفت كه آن دو نفري كه به آنها توصيه مي كردند خودشان خيلي اهل جنگيدن نبودند و توصيه مي كردند شما برويد پيروز مي شويد، اينها كساني بودند كه حضرت موسي نمي توانست روي حرف آنها حساب بازكند.
دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه حضرت موسي(ع) در اينجا دعايي كرد كه اين دعا مقداري دور از شأن حضرت موسي به نظر مي رسد، گفت: حضرت موسي در اين دعا گفت‹‹فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ›› بين من و اين قوم جدايي بينداز به اين معني كه حضرت موسي با اين حرف خود استعفا ميدهد، بنابر اين اگر به ياد داشته باشيد حضرت يونس رفت اما حضرت موسي نرفت و دعايي كرد كه شر آنها از سر او كم شود، اما خداوند گفت نه ما حالا حالا كار داريم و به اين راحتي نيست و شما پيامبر هستي و بايد آنها را هدايت كنيد، حتي اگر 50 تا 100 سال هم با آنها صحبت كنيد بايد هدايت شوند و نمي توان همينگونه آنها را رها كرد.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند براي اينها نقشه اي را طراحي كرد كه ‹‹قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ ۛ أَرْبَعِينَ سَنَةً››، گفت ورود قوم بني اسرائيل به اين سرزمين حرام شد و نمي توانند وارد چنين زمين پر بركتي شوند چرا كه آنها تنبلي كردند و ما اين سرزمين را بر آنها حرام ميكنيم ‹‹أَرْبَعِينَ سَنَةً›› بنابراين خداوند كاري كرد كه تا چهل سال قوم بني اسرائيل نتوانند وارد اين سرزمين شوند ‹‹يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ›› و در يك بياباني چهل سال سرگردان بودند و مشكل اين بود كه حضرت موسي نيز بايد طي اين مدت چهل سال با آنها و در كنار آنها باشد تا آمادگي ورود به اين سرزمين را داشته باشند.
وي افزود: آيت الله مكارم شيرازي در تعبيري مي فرمايد، قوم بني اسرائيل كساني بودند كه درسيستم اداري فرعون جايي نداشتند يعني نه سوادي و نه تجربه اي و نه هنري داشتند و براي اينكه بخواهند وارد سرزمين مقدس شوند و شهر را اداره كنند بايد چهل سال در بيابان سرگردان باشند و در اين سرگرداني تمرين زندگي اجتماعي و مديريت كنند چرا كه اينها كه قبل از اين برده بودند و امروز بايد رييس، معاون، مديركل، شهردار و فرماندار شوند و تقسيم وظايف كنند، از اين رو بايد چهل سال در بيابان زندگي كنند تا كم كم آماده اداره شهر باشند، و اين تفسيري است كه آيت الله مكارم شيرازي در تفسير نمونه بيان كرده است.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: بر اساس اين تفسير، ماجراي اينگونه مي شود كه قوم بني اسرائيل بعد از اينكه فرعونيها در دريا غرق شدند مأمور به بازگشت به مصر نشدند، بلكه مأمور شدند به رفتن به بيت المقدس شدند و در بين كه كه چنين مأموريتي را گرفتند از نبرد امتناع كرد و چهل سال آواره بودند.
حجت الاسلام شاه فاضل با اشاره به دو احتمال در اين باره، گفت: يك احتمال اين است كه فرعوني ها غرق شدند و قوم بني اسرائيل به مصر برگشتند و چند سالي ماندند و بعد مأمور شدند به بيت المقدس بروند و يك احتمال ديگر اين است كه بعد از اينكه فرعونيها غرق شدند، مأمور به بازگشت به مصر نشدند بلكه مأمور شدند به سرزمين بيت المقدس كه محل مأموريت حضرت موسي بود بروند و در اين مسير چهل سال توقف داشتند.
وي يادآور شد: مدتي را كه در اين مكان بودند خداوند چندين معجزه براي آنها داشت از جمله، خداوند ابرها را بالاي سر آنها قرار داد تا در بيابان اذيت نشوند و مي فرمايد، بعد از چهل سال كه وارد سرزمين مقدس شدند، هرچه كه در اين سر زمين بود بر آنها شما حلال بود و مي توانستند از آن استفاده كنند اما چون سرزمين مقدسي است حتما بايد هنگام ورود به اين سرزمين سجده كنند و بگويند خدايا گناهان ما را بريز، اگر اين كار را انجام دادند بخشيده خواهند شد.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند مي فرمايد با وجود اينكه در اين چهل سال ما مراقب آنها بوديم و هواي آنها را داشتيم تا بدون جنگ وارد اين سرزمين شوند اما وقتي مي خواستند وارد شوند به جاي اينكه بگويند خدا گناهان ما را ببخش، گفتند خدايا به ما گندم بدهيد، ما هم پليدي هايي را از آسمان بر آنها فرستاديم و مشكلاتي را براي اينها به وجود آورديم.
حجت الاسلام شاه فضل در خلاصه اين ماجراها، گفت: خداوند مي فرمايد ما به بني اسرائيل منت گذاشتيم و آنها را نجات داديم و خودشان را پادشاه قرار داديم، اما آنها كارهايي را شبيه كارهاي فرعونيان كه ظلم و قتل باشد انجام دادند و حتي پيامبران خود را به قتل رسانيدند و اين در حالي است كه فرعون با آن عظمتي كه داشت دست او به خون حضرت موسي(ع) آلوده نشد، اما بني اسرائيلي ها پيامبران الهي را كشتند و روايت است كه در يك روز 70 پيامبر را كشتند.
وي افزود: خداوند در اين آيه مي فرمايد «وَ قُلنا مِن بَعدِهِ لبَنی اسرائيلَ اسکُنُوا الارضَ›› ما بعد از اينكه فرعون كشته شد به بني اسرائيل گفتيم شما در اين سرزمين سكني كنيد كه داستان آن همان چهل سال سرگرداني بود و در ادامه خداوند آنها را تهديد ميكند كه ‹‹فَاذا جاءَ وَعدُ الاخِرَة ِجئنابکُم لَفيفًا›› زماني كه روز قيامت شود و وعده آخرت محقق شود همه شما را دسته جمعي مي آوريم و به حساب و كتاب اعمال شما رسيدگي مي كنيم.
دبيرجامعه روحانيت كاشان افزود: بنابر اين اينگونه نتيجه مي گيريم كه اگر ما خدا را ياري كنيم، خدا هم ما را ياري ميكند و هركس در راه خدا جهاد كند او هدايت مي كنيم، اما اگر مردم و مسؤولان از دين و ديانت و پيامبر برگردند، خداوند هم هيچ ضمانتي نخواهد كرد تا از انقلاب دفاع كند و كسي هم چنين تصوري نداشته باشد تصور نكند اگر خدا پشتيبان انقلاب بوده و انقلاب پيروز شده در ادامه نيز انقلاب براي هميشه پايدار خواهد بود، نه اينگونه نيست بلكه پايداري انقلاب بستگي به عملكرد ما دارد تا خدا از ما حمايت كند.
حجت الاسلام شاه فضل يادآور شد: اگر انسانها با خدا باشند خدا نيز از آنها حمايت خواهد كرد، اما اگر با خدا نباشيد حتي اگر آمريكا نيز ما را نابود نكند، خدا خيلي راحت ما را نابود خواهد داد.
دبير جامعه روحانيت افزود: ما وارثارن انقلاب اسلامي و وارث زحمات همه بزرگان و علما و شهدا و ايثارگران هستيم و وظيفه داريم به هر طريقي كه ميتوانيم از انقلاب دفاع كنيم تا مقدمات ظهور را فراهم كنيم./1307/201/ب2