۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۴۸۰۶۴۴
نایب رییس کمیسیون فرهنگی:

دولت در وابستگی اقتصاد کشور به نفت تجدید نظر کند

حجت‌الاسلام سالک، گفت: رشد تولید ملی، مشارکت مردم و تحقق 24 سیاست اقتصاد مقاومتی وقتی معنا دارد که در معیشت مردم اثر مثبت بگذارد.
حجت الاسلام سالک

حجت الاسلام احمدسالک نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به عملکرد دولت در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: رهبر معظم انقلاب 24 سیاست اقتصاد مقاومتی را دو سال قبل ابلاغ فرمودند و بعد ستادی به ریاست آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور تشکیل شد.

وی افزود: 11 کارگروه در این زمینه تشکیل شد که چند کار اجرایی و میدانی انجام داد، یکی این که در 31 استان کشور از وزرای دولت به عنوان مسؤول پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی آن استان ها انتخاب شدند، این مسأله موفقیتی از نظر میدانی بود.

حجت الاسلام سالک با بیان این که وزرا مأموریت داشتند که در استان ها مجموعه مسائلی که در راستای اقتصاد مقاومتی است را بررسی کنند و ببیند که سیاست ها تا چه اندازه پیشرفت کرده است، اظهار داشت: کارهایی در این جهت انجام گرفته است.

وی ادامه داد: حدود 16 هزار میلیارد تومان به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط اختصاص دادند، خود این یک تحول مثبتی در راستای اقتصاد مقاومتی بود اما تزریق پول برای تحقق اقتصاد مقاومتی همه کار نیست بلکه بخشی از کار به شمار می رود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان این که در برنامه ششم توسعه و لایحه احکام دائمی کشور دولت مواردی را دید که البته به صورت وسیع در مجلس روی آن کار شد، ابراز داشت: در برنامه ششم و لایحه احکام دائمی مجلس تلاش خوبی انجام داد، کار دیگر ریل گذاری بود که مجلس برای دولت در راستای اقتصاد مقاومتی در نظر گرفت.

وی عنوان کرد: قانون رفع موانع تولید ملی، قانون کسب و کار حلال و قانون اقتصاد مقاومتی از ریل گذاری های مجلس است از این رو دولت از نظر ریل گذاری برای انجام کار مشکلی ندارد و الان باید پاسخگو باشند که چقدر این قوانین را تحقق بخشیدند، این خدمتی بود که مجلس به دولت در این جهت کرد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: ما در میدان نتیجه اقتصاد مقاومتی را باید در چند مقوله ببینم، یکی رشد تولید ملی است، مسأله دوم این است که کالاهای مورد نیاز مردم به شکل بومی و بدون مونتاژ و واردات باشد، دیگر هم این این که مردم باید در مسائل اقتصاد مقاومتی مشارکت داشته باشند؛ این موارد نیازمند ارزیابی میدانی است که تا چه اندازه انجام شده است.

وی اضافه کرد: دراین راستا قانون مبارزه با قاچاق هم تنظیم شد اما آنچه در این بحث  اهمیت داد قدرت صادراتی ما به نسبت رشد تولید ملی است، رقمی که دولت درباره صادرات می دهد همیشه رقمی مثبت است و این که چقدر واقعیت دارد در مقام بیان نیستیم، مسأله مهم تر قطع وابستگی به نفت است.

حجت الاسلام سالک با بیان این که در اقتصاد مقاومتی باید بدون در نظر گرفتن نفت اداره کشور را برعهده گرفت، گفت: آقایان هر روز اعلام می کنند که چقدر بشکه نفت تولید کرده و چقدر فروخته ایم، نفت خام می فروشند که کار درستی نیست از این رو دولت در این قضیه حتما باید تجدید نظر کند.

وی افزود: این مجموعه نشان می دهد که رشد تولید ملی، مشارکت مردم و تحقق 24 سیاست اقتصاد مقاومتی وقتی معنا دارد که در معیشت مردم اثر مثبت بگذارد، نکته دیگر برون رفت از رکود مدیریتی شده نیابتی اقتصادی را باید حل کند، ما هنوز شاهد این نیست که برنامه برون رفت از رکود اعلام شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان این که دولت و مجلس تلاش گسترده ای را در جهت تحقق 24 سیاست اقتصاد مقاومتی انجام دادند، اظهار داشت: آثار این مسأله هنوز جامه عمل نپوشیده است چون هنوز از رکود اقتصاد بیرون نرفته ایم اما مقدمات این کار فراهم شده است.

وی ادامه داد: باید ببینم تا پایان دولت یازدهم چه مقدار از 24 سیاست اقتصاد مقاومتی به ویژه در مباحث فرهنگی پیاده می شود، شاهد کمترین فعالیت های فرهنگی در راستای اقتصاد مقاومتی هستیم چون بند 19، 20 و 21 از سیاست ها مربوط به مسائل فرهنگی هستند که در این باره ضعیف عمل شده است، امیدواریم دولت بتواند سیاست ها را پیاده کند./1323/302/ص

ارسال نظرات