۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۴۸۰۶۶۸
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

تمدن سازی و الگوسازی لازمه صدور انقلاب اسلامی

استاد حوزه علمیه قم گفت: برای صدور انقلاب و اسلام به سراسر جهان، حوزه باید باید در این راستا تمدن سازی کرده و یک الگوی حکومتی تبیین کند که حرفی برای گفتن داشته باشد.
حجت الاسلام حبیب الله شعبانی

حجت الاسلام حبیب الله شعبانی، استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، با اشاره به نقش و رسالت حوزه در حفظ دستاوردهای انقلاب و صدور آن به نقاط مختلف دنیا، گفت: حوزه و روحانیت همانند چند صد سال گذشته یکی از قویترین نهادهایی است که پایگاه اجتماعی داشته و قدرت بسیج همگانی را دارد.

وی اظهار داشت: تجربه تاریخی نشان می دهد که در جریان مشروطه و در قبل و بعد از آن، حوزه و روحانیت این توان و ظرفیت را دارد که یک بسیج همگانی ایجاد کند و بتواند سرپرستی نیروهای مردمی را به دست بگیرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر به شکل گیری انقلاب و نظام توجه داشته باشیم نقش اساسی و تعیین کننده حوزه و روحانیت در شکل گیری انقلاب و نظام اسلامی و فروپاشی و سقوط حکومت فاسد پهلوی، به خوبی روشن است.

حجت الاسلام شعبانی افزود: روحانیت در مرحله تأسیس نظام و تدوین قانون هم، دارای نقشی مؤثر و بارز است، اما چیزی که در حال حاضر مهم است بحث ماندگاری و حفظ نظام و انتقال درست آن به نسل های بعدی است.

وی ابراز داشت: در این موضوع نکاتی باید مورد توجه روحانیت قرار گیرد که یکی حفظ آرمان های نظام اسلامی است؛ بقای نظام به بقا و تداوم آرمان های آن بستگی دارد و وظیفه روحانیت است که برای حفظ بقای نظام و آرمان های آن تلاش کند.

استاد حوزه علمیه گفت: توجه به عملیاتی شدن آرمان ها و شعارهای انقلاب و نظام نکته دیگری است که حوزه باید به آن توجه داشته باشد و به ویژه در تبیین این شعارها که زمینه عملیاتی شدن آن ها را فراهم آورد.

وی اظهار داشت: نکته دیگر مراقبت از آسیب ها و آفت هایی است که ممکن است نسل های سوم و چهارم انقلاب را تحت تأثیر قرار دهد، نسل هایی که در جریان انقلاب حضور نداشته اند ممکن است با شبهاتی رو به رو شوند و رفع این شبهات نیز وظیفه حوزه است.

حجت الاسلام شعبانی در ادامه گفت: موضوع بعدی که باید مورد توجه حوزه قرار بگیرد انحرافاتی است که ممکن است متوجه نظام باشد، مانند سکولاریزه کردن نظام و مسأله جدایی دین از سیاست، حوزه موظف است از نفوذ چنین انحرافاتی جلوگیری کند.

وی بیان کرد: اگر امروز می خواهیم ارزش ها و آرمان های انقلاب را به نسل های سوم و چهارم انقلاب انتقال دهیم موضوع مهمی که باید به آن توجه شود این است که باید تبیین درستی از تفکیک بین نقاط ضعف و ماهیت اصلی نظام داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه در پایان ابراز داشت: نکته دیگر که اهمیت بسیار دارد، این است که حوزه اگر می خواهد انقلاب و اسلام را به سراسر جهان صادر کند، باید در این راستا تمدن سازی کند و یک الگوی حکومتی تبیین کند که حرفی برای گفتن داشته باشد و صدور انقلاب در واقع همان صدور حکومت دینی است./979/302/ب2

ارسال نظرات