۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۴۸۰۶۷۷
حجت الاسلام والمسلمین رشاد:

حجج و ادله دارای کاربرد در فهم دین سر معرفت شناختی دارد

حجت الاسلام والمسلمین رشاد مجموعه طرق، حجج و ادله که در فهم دین کاربرد دارد را دارای حیث و سر معرفت شناختی دانست و گفت: آیاتی از قرآن نیز همین مطالب را مطرح می کند.
حجت الاسلام والمسلمین رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پیش از ظهر امروز در همایش قرآن و معرفت شناسی که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: اگر انقلاب نمی شد چیزی به نام معرفت شناسی و فلسفه ذهن تا این حد در کشور مطرح نبود.

وی افزود: بسیاری از مسائل جدیدی که در کشور مطرح می شود تحت تأثیر فضای انقلاب است و اگر انقلاب نمی شد چنین شرایطی برای مطرح کردن موضوعات مختلف پیش نمی آمد.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه مباحث خود به بیان بحث حجیت پرداخت و اظهار داشت: بحث حجیت در فصول مختلفی مطرح می شود و یکی از این فصول جایی است که احکام را به دو بخش وضعی و تکلیفی مطرح می کنند.

وی ادامه داد: موضوع حجیت در اصول بسی فراتر از این است که بخواهیم جایگاه آن را تنها در یک فصل بدانیم و حتی فقه نیز به شدت تحت تأثیر این موضوع است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که برخی افراد مانند آیت الله بروجردی و سیستانی، گفته اند موضوع حجیت را باید محور اصول بدانیم، تصریح کرد: نخست باید بدانیم حقیقت و سر حجیت و کارکرد حجج در تشریع چیست؟ درباره سر حجیت نیز دو نظریه سببیت و طریقیت مطرح است.

وی افزود: حالا باید بحث شود حجت ها حیث معرفت شناسی دارند یا سبب جعل حکم جدید هستند؟ به عقیده ما همه این ها حیث معرفت شناسی دارند که یا کاشف تام و یا کاشف ناقص هستند.

حجت الاسلام و المسلمین رشاد تصریح کرد: به عقیده ما یقینیات کاشف هستند، اماره نیز حیث کاشفی دارد، اصول عملیه عقلیه نیز حیث کاشفیت دارد و حیث معرفت شناختی دارد.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه همه طرق، حجج و ادله که در فهم دین کاربرد دارد دارای حیث و سر معرفت شناختی دارد، حتی اصول عملیه در حالی که مشهور است کاشف نیست ولی به عقیده ما فطرتاً کاشف است. آیاتی از قرآن نیز همین مطالب را مطرح می کند.

گفتنی است؛ دومین همایش قرآن و معرفت شناسی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد./993/پ202/ص

ارسال نظرات