۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۴۸۰۷۹۸
رییس پژوهشگاه علوم انسانی:

قرآن دنیای حکمت را وارد زبان و ادبیات فارسی کرد

رییس پژوهشگاه علوم انسانی گفت: قرآن دنیای حکمت را وارد زبان و ادبیات فارسی کرد.
قبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسینعلی قبادی رییس پژوهشگاه علوم انسانی امروز در سومین هم‌اندیشی «روش‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم» که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، با طرح این سوال که قرآن کریم منشأ چه برکاتی در مجموعه معارف و ادبیات فارسی واقع شده است، گفت: از برکات قرآن کریم نسبت به زبان فارسی جهان شمول شدن آن است.

وی افزود: قبل از اسلام و در دوران باستان ادبیات فارسی به دلیل حکمت خسروانی و جهان بینی شهودی غالبا زمینه جهانی شدن را داشت اما قرآن کریم توانست این امر را برجسته کند و به منصه ظهور برساند.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی در تبیین اینکه قرآن کریم برکات فراوانی برای ادبیات فارسی داشته و ادبیات فارسی نیز خادم خوبی برای قرآن کریم محسوب می‌شود، ابراز کرد: زبان و فرهنگ فارسی سازنده معارف اسلامی و ماندگاری قرآن کریم در سرزمین‌هایی مانند هرزگوئین و غیره بود.

قبادی با اشاره به تاثیر زیباشناسی قرآن کریم در غنی‌سازی ادبیات فارسی، گفت: اتحاد لفظ و معنا در جهان ادبیات فارسی سبب دگرگونی این زبان بود که از برکات قرآن کریم اتخاذ شد.

وی درباره رشد و بالندگی ادبیات عرفانی در زبان فارسی قبل از نزول قرآن کریم، عنوان کرد: قبل از نزول قرآن کریم ادبیات فارسی توانسته بود عرفان را شکوفا کند در حالی که این امر در سرزمین‌های عربی ایجاد نشده بود و این امر نشان از تمدن و فرهنگ غنی ایرانی داشت.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی با اشاره به غنی‌سازی دنیای روایت‌پردازی و داستان‌پردازی در ادبیات فارسی، اظهار داشت: قرآن کریم تاثیر بسزایی در عمق‌بخشی به لایه‌ها و بخشهای مختلف ادبیات کلام و شعر داشته است و تکنیک روایت پردازی از دل قرآن و تاثیرگذاری قرآن در این تکنیک حائز اهمیت است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: قرآن دنیای حکمت را وارد زبان و ادبیات فارسی کرد./202/807/ب1

ارسال نظرات