۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۴۸۰۸۱۴

چند خبر کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

ثبت وقف جدید در قدمگاه نیشابور، تشرف سالانه نیم میلیون زائر پاکستانی به حرم مطهر رضوی و معرفی موقوفه حکاک، عناوین مهمترین خبرهای کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، شش دانگ یک واحد تجاری واقع در شهر قدمگاه از سوی واقف خیر اندیش، محمد خاتمی نژاد، وقف شد که درآمد حاصل آن صرف هزینه های جاری مسجد امام علی (ع) شود.

خاتمی نژاد گفت: ارزش ریالی این موقوفه 250 میلیون ریال و هدف از ساخت این مسجد ایجاد مکان فرهنگی و مذهبی جهت تجمع مردم و رضایت خداوند و کمک به مردم است.

سالانه نیم میلیون زائر پاکستانی به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند

یاور عباس، سرکنسول کنسولگری پاکستان در مشهد به زیارت امامزاده سلطان محمد عابد(ع) در کاخک مشرف شد.

وی با اعلام این خبر که سالانه  بیش از 500 هزار زائر پاکستانی به مشهد مقدس مشرف می شوند؛ گفت: مردم پاکستان علاقه خاصی به امامزادگان و زیارت قبور اهل بیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: در سفر دیگرم به کاخک، زمینه حضور زائرین زائرین پاکستانی را به آستان مقدس امامزاده سلطان محمدعابد(ع) کاخک را فراهم خواهم کرد.

یاور عباس که روز گذشته جهت مراسم جشن ملی قنات قصبه وارد شهرستان گناباد شده است از سوی دکتر محمد عجم، رییس مرکز فرهنگی گردشگری گناباد در مشهد به قصد زیارت امامزاده و بازدید از مکان های باستانی شهر کاخک  آمد.

لازم به ذکر است سرکنسول سفارت پاکستان همراه با هیأت همراه مورد استقبال محمدرضا حجازی، بخشدار؛ علی افتخاری نسب، سرپرست شهرداری و بهناز علایی، رییس شورای اسلامی شهر کاخک قرار گرفت.

موقوفه تاجر فیروزه معروف به حکاک با پیشینه ای بیش از یک قرن

بتول کاتوزی از نوادگان واقف و ناظر موقوفه شیر محمد حکاک بیان داشت: موقوفه شیر محمد حکاک از موقوفات قدیمی مشهد است که در سال 1312 هجری قمری از سوی شیرمحمد حکاک وقف شد.

کاتوزی با بیان اینکه وقف یک نوع معامله ابدی با خداست و بهترین کار و عملی که در جامعه دوام باقی می ماند، افزود: این واقف خیر اندیش از آن جهت که تاجر فیروزه بود به حکاک شهرت داشت و این بخش از اموال خود را در جوانی وقف کرد.

متولی موقوفه حکاک اظهار کرد: این موقوفه شامل اراضی کشاورزی وسیعی از مناطق گاز شرقی بوده که در آن زمان جزء حاشیه شهر بود و در زمان حکومت محمد رضا شاه با قانون اصلاحات ارضی بدون در نظر گرفتن موازین شرعی و اینکه این اراضی موقوفه است بین زارعین تقسیم شد و از این مقدار فقط دو باغ وقفی باقی ماند که بعد از انقلاب اعیان آن ساخته شد و مستاجرین اجاره بهای عرصه آن را سالانه پرداخت می کنند تا بر اساس نیت واقف صرف شود.

کاتوزی ادامه داد: وقف مذکور با نیات فرهنگی و مذهبی ازجمله عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ایام محرم و صفر و اطعام عزاداران، تامین هزینه های ازدواج طلبه های سادات، اعزام مبلغ به مناطق مورد نیاز، تعمیر و روشنایی مساجد و برگزاری جشن های عید غدیر صورت گرفته است.

متولی موقوفه حکاک اضافه کرد: از دیگر نیات واقف پرداخت هزینه جهت نماز و روزه قضا برای شخص واقف بود که بر اساس تعداد سالی که واقف تعیین کرده بود انجام شد و همچنین تلاوت قرآن هر صبح و شام مادام العمر بر سر مزار آن مرحوم بوده است که طبق نیت واقف انجام می شود./303/930/ب1

ارسال نظرات