۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۹
کد خبر: ۴۸۰۹۴۰
کارشناس روابط بین الملل:

امضای قرارداد در خانه سفیر تداعی کننده نا امنی در کشور است

کارشناس روابط بین الملل امضای قرارداد در منزل سفیر سوئد را خارج از عرف دیپلماتیک و روابط سیاسی کشورها و تداعی کننده ناتوانی کشور در برقراری امنیت برای اتباع خارجی است.
قرارداد

غلامرضا نریموسائی، کارشناس روابط بین الملل و استاد دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به امضای قراردادهای تجاری میان ایران و سوئد در منزل سفیر سوئد در تهران ابراز داشت: چنین اقدامی خارج از عرف دیپلماتیک و روابط سیاسی کشورها و به مصلحت کشورمان نیست؛ هر چند که دیدار سفرا با یکدیگر و تبادل آراء و نظریات برای پایان بخشی به مشکلات و بحران ها منعی ندارد.

کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه قراردادهای رسمی به صورت علنی و شفاف صورت می گیرد، افزود: قراردادها برای کشورها بار حقوقی دارند و از این لحاظ باید به صورت رسمی و دیپلماتیک منعقد شوند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در دولت کنونی بسیاری از قراردهای منعقد شده مورد بازبینی قرار گرفتند، عنوان کرد: امضای قرارداد در منزل سفیر سوئد تداعی کننده ناامنی در کشورمان و عدم توانایی در برقراری امنیت برای اتباع خارجی است که کشورها برای تأمین امنیت اتباع خود چنین قراردادهایی را در سفارت هایشان منعقد می کنند.

نریموسائی به بار منفی بسیاری بالای انعقاد قراردادها در منزل سفیر سوئد برای دولتمردان اشاره و خاطرنشان کرد: چنین اقدامی ضربه زننده به کلیت نظام و اقدامی نابخشودنی از سوی دولتمردان است.

وی وزارت خارجه را مجری فعالیت های دیپلماسی هر کشوری برشمرد و گفت: وزارت خارجه کشورمان در این زمینه باید پاسخگو باشد و در صورتی که چنین اقدامی با موافقت رییس جمهور صورت گرفته است؛ کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی وارد قضیه شده و وزیر خارجه و همچنین وزاری حاضر در منزل سفیر سوئد را فرابخواند./9456/302/ص

ارسال نظرات