۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۴۸۱۰۶۲
آیت الله مصباح یزدی:

ارزش جهاد اقتصادی کمتر از حضور در جبهه جنگ نیست

آیت الله مصباح گفت: اگر جامعه در حال وابستگی به طاغوت است و کسانی می توانند با جهاد اقتصادی، استقلال را حفظ کنند ثوابش کمتر از حضور در جبهه نیست.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در نهمین یادواره شهدای این مؤسسه با بیان این که بزرگداشت شهدا احیای شعائر الهی است، گفت: تشکیل این جلسات سبب می شود که نام شهدا و  ارزش شهادت در جامعه باقی بماند.

وی افزود: اگر رهبر معظم انقلاب فرمودند بزرگداشت و زنده نگه داشتن یاد شهدا شاید کمتر از شهادت نباشد سخنی مبالغه آمیز نیست، در صورتی تأثیر شهادت قابل استفاده است که شناخته شود و نام و ارزش آن باقی بماند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که جلسات بزرگداشت شهدا زمینه ای فراهم می کند که به حقیقت شهادت توجه داشته و به آن اهمیت دهیم، اظهار داشت: انسان باید فکر کرده و حقیقت این موضوع را پیدا کند.

وی ادامه داد: سمبل و نماد شهادت در عالم هستی حضرت سیدالشهدا(ع) است که چیزی برای دفاع از اسلام و هدایت امت کم نگذاشت، هدف حضرت از این فداکاری بزرگ این بود که مردم و جامعه هدایت شوند اما امت حق این فداکاری را ادا نکرد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که حیات جامعه مرهون نام سید الشهدا است، ابراز داشت: شهادت امام حسین(ع) تا هزاران سال بعد بر افراد اثرگذار است که اگر این فداکاری حضرت نبود ما الان از گمراهان بودیم.

وی عنوان کرد: وقتی وظیفه ای را تشخیص می دهیم که باید کاری کنیم اما نتیجه مطلوب را نگرفتیم نباید پیشیمان شویم، ممکن است که اثر کاری سال ها بعد مشخص شود و تأثیر آنی نداشته باشد از این رو نباید نا امید شد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مصداق بین جهاد، قتال فی سبیل الله است اما در فرهنگ اسلامی با توجه به آیات و روایات معلوم می شود که این واژه مفهوم وسیعی دارد و جهاد منحصر در قتال در میدان جنگ نیست بلکه جهاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هم داریم.

وی اضافه کرد: هرجا با عوامل شیطانی از جن و انس مواجه باشیم جای جهاد است، در این زمان جهاد فرهنگی بر همه واجب است؛ ارزش هر جهادی وابسته به اهمیت جهاد است، زمانی که جهادی متعین می شود دیگر نمی توان کار دیگری کرد، مثلا در زمان جنگ 8 ساله جهاد نظامی ودفاعی واجب و متعین بود و در آن زمان کسی نمی توانست بگوید که می خواهیم جهاد اقتصادی کنیم.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به روایتی مبنی بر این که قلم عالم بلاتر از خون شهید است، گفت: شاید این برای زمانی باشد که تأثیر کار عالم از بذل جان مفیدتر باشد، آیا ثواب کاری که حضرت امام در پیروزی انقلاب و بعد از آن انجام دادند کمتر از حضور در جبهه نظامی و جهاد دفاعی بود؟

وی افزود: ممکن است در شرایطی فقط جهاد نظامی اصل باشد اما در شرایط دیگری جهادهای دیگر همچون جهان اقتصادی مهم است، اگر جامعه در شرایطی است که در حال وابستگی به ابر قدرت طاغوتی و ستمگر است و کسانی می توانند جهاد اقتصادی کرده و استقلال را تأمین کنند ارزش و ثواب آن کمتر از حضور در جبهه نیست؛ همچنین نوشتن کتاب برای نجات افراد از گمراهی می تواند چنین حکمی داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انواع جهاد به واسطه ضرورت و شرایط اجتماعی افضلیت و تعیین پیدا می کند، اظهار داشت: مرتبه ارزش کار انسان وابسته به نیست است، در تکالیف انسان تعدد نیست ها می توانند ارزش های گوناگونی را بیافریند، باید معرفت ها را بالا ببریم تا کارها ارزشمند شود./1323/پ202/ص

ارسال نظرات