۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۴۸۱۱۲۴
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

شریک قرار دادن برای خدا خروج از حد دین است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان این که شریک قرار دادن برای خدا خروج از حد دین است، گفت: خدا و فرزند خدا بودن حضرت مسیح(ع) غلو است.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درارومیه، حجت الاسلام والمسلمین قریشی شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن کریم به آیه 171 سوره نساء اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می فرماید: «ای اهل کتاب در دین خود غلو نکنید وبر خداوند جز گفتار حق و حقیقت نگویید مسیح بن مریم فقط فرستاده خدا و مخلوق اوست که او را به مریم عطا کرد و روحی شایسته از طرف خدا بود، بنابراین به خدا و پیامبران او ایمان بیاورید و نگویید خدا سه گانه است.»

وی در تفسیر آیه اظهار داشت: خدا و فرزند خدا بودن حضرت مسیح(ع) غلو و خارج حد و حدود الهی است چرا که او با عنایت پروردگار از وجود حضرت مریم(ص) به دنیا آمده است و پیامبر الهی است.

امام جمعه ارومیه با اشاره به اینکه مسیحیان با خدا خواندن حضرت مسیح در دین خود غلو می کنند، گفت: در اسلام هم در زمان امامت امام علی(ع) عده ای غلو کرده و می گفتند علی، الله است و معتقد بودند خداوند حضرت علی (ع) را خلق کرده و امام علی (ع) دنیا را آفریده است به همین دلیل علی اللهی نامیده شدند.

وی تصریح کرد: در اسلام عده ای محدود حضرت علی(ع) را خداوند خطاب می کردند، اما در مسیحیت با خروج از حد دین و تجاوز به آن، تفکر حضرت مسیح، پدر، پسر، روح القدس عمومیت دارد و حتی در کلیساها نیز بر این امر تأکید می شود و تعداد اندکی به پیامبری حضرت عیسی (ع) اعتقاد دارند.

امام  جمعه  ارومیه با بیان اینکه حضرت عیسی از آثار و جلوه های ویژه خداوند است، افزود: کلم در این آیه به یک اثر اشاره می‌کند، تمام مخلوقات اثر خداوند بوده و در این میان  برخی استثنائات مانند حضرت عیسی(ع) کلمه الله یعنی اثر خداوند نامیده می‌شود، همانطور که خداوند در قرآن برخی روزها را یوم الله و برخی حیوانات را ناقه الله می نامد چراکه در آنها به صورت شفاف و روشن نشانی از وجود خداوند است.

 وی در ادامه افزود: در عالم برخی کارها مانند آفرینش حضرت آدم(ع) مختص خداوند است و آفرینش سایر مخلوقات با وسیله و علت به وجود می‌آید.

استاد حوره ودانشگاه درباره پیدایش لفظ و کلام، خاطرنشان کرد: در این زمینه دو تفسیر وجود دارد که اولی اشاره دارد زمانی که خداوند بشر را خلق کرد علم زبان را نیز به او عطا کرد و تفسیر دیگر می‌گوید بشر در طول زمان با کشف و تحقیق به یادگیری زبان دست یافته است.

وی در ادامه به آیه 172 سوره نساء اشاره کرد و گفت: در این آیه آمده است: «هرگز مسیح از اینکه بنده خدا باشد، ابایی ندارد و همچنین ملائکه مقرب نیز ابائی از بندگی خدا ندارند و هر کس از بندگی خدا استنکاف بورزد و تکبر کند، پس خدا بزودی آنها را در نزد خود محشور می کند».

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در تفسیر آیه گفت: در همه انجیلها حضرت مسیح به صراحت اعلام می کند که من بنده و پیامبر خدا هستم، بنابراین هیچ معنا ندارد که پسر برای پدرش بندگی کند و یا خودش را بپرستد و یا اینکه یکی از سه خدای فرضی آن دوتای دیگر را عبادت کند، پس مسیح بنده و فرستاده خداست و تفکر پدر، پسر، روح القدس خارج از حد دین است.

وی گفت: اگر خداوند دو یا سه باشد نشان دهنده عیب و نقص خداوند است در حالی که در آیات قرآن آمده است که خداوند از اینکه فرزندی داشته باشد پاک و منزه است و هر آنچه در آسمان و زمین است از آن اوست./936/202/ب2

ارسال نظرات