۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۴۸۱۱۹۱
حجت الاسلام ارزانی مطرح کرد؛

ضرورت استفاده از هنر برای ترویج دین اسلام در دنیا

حجت الاسلام ارزانی با توجه به تأثیر پذیری ادیان مختلف از هنر و هنرمندی، گفت: دین اسلام باید به واسطه آمیخته شدن با هنر به دنیا عرضه شود.
حجت الاسلام ارزانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به برگزاری هفته پاسداشت مقام ادبی اصفهان، گفت:

وی در ابتدا با عرض سلام و تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه، افزود: همایش مقام ادبی اصفهان در سال 93 کلید خورد ولی به سبب عدم تأمین اعتبار به صورت کامل تا امروز به اتمام نرسیده است.

حجت الاسلام ارزانی ادامه داد: همایش مقام ادبی اصفهان در محورهای بررسی اوضاع و احوال اجتماعی، دینی، فرهنگی و پاسگاه های حوزه ادبی، بررسی آثار و بزرگداشت چهره ها و مفاخر، بررسی و معرفی آثار منظوم و منثور، بازشناسی نقش ادبیات اصفهان، احیای یادمان مکتوب نظم و نثر و نقش حوزه ادبی اصفهان، ایجاد زمینه های مناسب برای همکاری حوزه و دانشگاه جهت حفط این میراث عظیم مشترک و الگوسازی برای اعتلای مفاهیم دینی و فرهنگی، تشکیل شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اذعان کرد: اهداف اصلی پاسداشت مقام ادبی اصفهان در شهریورماه سال 93 در جسله انجمن مفاخر به تصویب رسید و بنده با دستور استاندار به عنوان دبیر اجرایی معرفی شدم و جناب آقای دکتر باقری به عنوان دبیر علمی همایش معرفی شدند.

وی ادامه داد: در سال 94 برنامه‌های محتوایی همایش از سوی دبیر علمی ارائه شد که بر اساس آن قرار است این برنامه‌ها در مقام ادبی اجرایی شود؛ در سال گذشته استاندار طی نامه رسمی به دانشگاه اصفهان دستور داد تا منبعی برای تأمین مالی این مقام ادبی و همایش اتخاذ شود.

حجت الاسلام ارزانی اذعان کرد: بخش ابتدایی همایش در تاریخ دوم اسفندماه شروع به کار می کند و بخش دوم همایش در نیمه دوم سال 96 برگزار خواهد شد، نشست علمی در رابطه با رونمایی از کتاب فروغ، تجلیل از مفاخر ادبی استان، در دهم تیرماه برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اهمیت شکل گیری مکاتب و لزوم توجه به مکتب ادبی اصفهان که حاصل فعالیت اندیشمندان و بزرگان ادبی بوده است، اظهار کرد: به علت عدم تأمین اعتبار تأخیری در مقام ادبی اصفهان و برگزاری همایش آن صورت گرفت که بخشی از آن در اسفندماه امسال و تیرماه و نیمه دوم سال آینده برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام ارزانی با بیان اینکه به این نتیجه رسیده‌ایم که باید با اندک اعتباراتی که در اختیار داریم به برگزاری همایش و مقام ادبی اصفهان بپردازیم، افزود: این همایش و مقام ادبی به صورتی نبوده است که از نظر مالی منفعتی به دنبال داشته باشد تا بخش خصوصی بتواند به صورت جدی در آن مشارکت داشته باشد، 35 اثر نفیس چاپ سنگی و خطی که از سوی دانشگاه اصفهان احیاء شده است در این همایش رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت معرفی اصفهان و ابعاد مختلف فرهنگی، ادبی و هنری اصفهان به ایران و جهان، تصریح کرد: بهترین زمان برای این کار میلاد پیامبر اکرم(ص) است، از دیرباز در اصفهان فضای باز وجود داشته است، ادیان برخلاف برخی شهرها که یکدیگر را تحمل می‌کنند در اصفهان هم افزایی و همکاری دارند و از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده می‌کنند، برند هنر توحیدی از مسائلی است که در اصفهان وجود دارد و همین مسأله می‌تواند کمک بسیار زیادی در معرفی اصفهان داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: بنا شده است به صورت دوساله هنر توحیدی در رشته خوشنویسی در اصفهان برگزار شود، در استان اصفهان 1200 نفر هنرمند خوشنویس وجود دارد در حالی که در برخی استان ها 10 نفر هم هنرمند خوشنویس وجود ندارد و برخی شهرستان‌های اصفهان از بعضی استان‌های کشور، هنرمند خوشنویس بیشتری دارند، رویکرد ما پرداختن به هنر توحیدی است که امسال این همایش با محوریت خوشنویسی خواهد بود، ظرفیت رسانه‌ها بسیار بالا است و لازم است که در این زمینه نیز رسانه‌ها یاری رسان مسؤولان باشند، هنر توحیدی باید به عنوان برند اصفهان و یک مطالبه عمومی باشد، این موضوع پس از یک مدت می‌تواند یک گفتمان مهم شود که ظرفیت‌های استان را به خود جذب کند و به واسطه آن هنرهای استان اصفهان احیا شود.

حجت الاسلام ارزانی از برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی صنایع دستی رضوی در اصفهان خبرداد و افزود:  امسال تغییراتی ماهوی در این جشنواره شکل گرفته است، هرسال همایش رضوی در اصفهان است که یک سال به طور خاص در حوزه نگارگری و یک سال با موضوع صنایع دستی خواهد بود./201/867/ب1

ارسال نظرات