۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۴۸۱۲۴۲
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

معنویت همراه با علم وجه تمایز حوزه و دانشگاه است

رییس شورای عالی حوزه های علمیه آذربایجان غربی معنویت همراه با علم را وجه تمایز حوزه و دانشگاه خواند و گفت: علم باید آمیخته با معنویات باشد وگرنه انسان را گمراه می‌کند، افراد زیای بودند که در حوزه درس هم خواندند ولی چون معنویت نداشتند، مسیرشان تغییر پیدا کرد.
جلسه اخلاق امام جمعه ارومیه با طلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی امروز در جلسه اخلاق در حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه با اشاره به اهمیت و فضیلت ذکر تسبیحات حضرت زهرا(س) اظهار کرد: براساس روایتی از پیامبر اکرم(ص) ذکر تسبیحات حضرت زهرا(س) در این دنیا، تأمین کردن مصالح برای ساخت خانه ای از جنس طلا در آخرت است.

وی افزود: مستحب است ذکر تسبیحات حضرت زهرا(س) با تربت امام حسین(ع) گفته شود چرا که در روایات آمده است:« کسی که تربت امام حسین را همراه خود داشته باشد، این تربت ذکر می‌گوید».

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به اجر و پاداش ذکر تسبیحات حضرت زهرا(س) بعد از نمازهای یومیه، گفت: امام صادق فرمودند:« تسبیح مادرم فاطمه زهرا سلام الله علیها نزد من از هزار رکعت نماز افضل است.»

امام جمعه ارومیه در ادامه طلاب را به انجام اعمال مستحبی در کنار انجام واجبات دینی توصیه کرد و گفت: کسانی که می خواهد مبلغ دین باشند غیر از مباحثی واجب، باید ملزم به احکام مستحبی نیز باشند.

وی تصریح کرد: تمام بزرگانی که در زمینه علم و اخلاق موفق شدند مقید به اعمال و اذکار خاصی بودند که ماهم باید مثل بزرگان اذکار و اعمال خاصی را انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی معنویت همراه با علم را وجه تمایز حوزه و دانشگاه خواند و گفت: علم باید آمیخته با معنویات باشد وگرنه انسان را گمراه می‌کند، افراد زیای بودند که در حوزه درس هم خواندند ولی چون معنویت نداشتند، مسیرشان تغییر پیدا کرد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: معنویت و ارتباط با خدا است که طلبه را در مسیر دین حفظ کرده و ثابت قدم نگه می‌دارد بنابراین علم خود را با معنویت عجین کنید.

وی در ادامه طلاب را به انس با قرآن توصیه کرد و افزود: حتما هر روز قرآن بخوانید، امام خمینی(ره) با وجود مشغله کاری، هر روز سه جزء قرآن میخواند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اظهار داشت: اروپایی ها رفتن به کره ماه را مدیون خواجه نصیر الدین طوسی می دانند و یکی از قله های کره ماه را هم به نام ایشان نامیده اند، روزی ۱۵ جز قران میخواند، خیلی از بزرگان می گفتند که خواجه نصیر الدین طوسی هر چه داشت به برکت قران خواندن بود . 

وی با بیان اینکه نمی شود طلبه بود ولی هر روز قرآن نخواند، گفت: متاسفانه با قران اشنایی نداریم طلبه باید روحش با قران عجین باشد وگرنه عالم دین نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه طلبه باید یک دور تفسیر بخواند، گفت: طلبه باید پرکار باشد، پرکاری در بین طلاب محسوس نیست، کسالت و سستی در بین طلاب زیاد به چشم می خورد درحالیکه نباید اوقات را به بطالت گذارند./936/202/ب1

 

ارسال نظرات