۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۴۸۱۴۱۷
آیت الله مکارم شیرازی خبرداد؛

تدوین موسوعه 30 جلدی نقش عالمان شیعه در گسترش علوم اسلامی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از تدوین موسوعه نقش عالمان شیعه در گسترش علوم اسلامی در بیش از 30 جلد تا اواخر سال آینده خبر داد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین آغاز به کار رسمی دبیرخانه کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی»  امروز در سالن همایش های رسول اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در این همایش هدف از تشکیل همایش را نشان دادن نقش راه دانست و تأکید کرد: طبق روایات اهل بیت(ع) شیعیان واقعی علامت هایی دارند که یکی از مهمترین آنها مغز علمی و برنامه های دانشی است که از توحید شروع می شود، بنابراین اگر ما در این میدان آمده ایم الهامی است که از سخنان اهل بیت(ع) گرفته ایم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه عامل اصلی برگزاری این کنگره شیعه ستیزی به وسیله دشمنان داخلی و خارجی است، ابراز داشت: این دشمنان اعم از کسانی هستند که نام مسلمان را برخود گذاشته اند و کسانی که اسلام ها ندارند؛ اینها برای شیعه حقی قائل نیستند در حالی که همه می دانند پیروان مکتب اهل بیت(ع) گوی سبقت را در گسترش و پیدایش علوم اسلامی از دیگران ربوده بودند، ولی این مسأله در طول تاریخ به دلائل مختلف مکتوم مانده است.

وی تأکید کرد: امامان از یک سو و عالمان شیعه از سوی دیگر از مبتکران علوم اسلامی بوده اند و اگر آنها نبودند اسلام امروز وضعیتی دیگری داشت والبته در این باره کتاب هایی نوشته شده است که خوب است ولی بیشتر کارهای فردی و محدود است، درحالی که باید کار جمعی و گسترده در این زمینه صورت بگیرد تا حق مطلب ادا شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی عنوان داشت: ما در این کنگره می خواهیم با کمک همه شیعیان و علمای حق جوی اهل سنت و مستشرقانی که افکار روشنی دارند خدمات امامان بزرگوار و عالمان شیعه را روشن کنیم و ضمن برگزاری کنگره ای بزرگ، موسوعه ای که حداقل در 30 جلد خواهد بود تقدیم به جهان اسلام کنیم تا معلوم شود شیعه ستیزی تا چه اندازه دور از منطق و حقیقت است.

وی وهابیت را عامل اصلی شیعه ستیزی و مهمترین دشمن مکتب اهل بیت(ع) را وهابیت دانست و خاطرنشان کرد: وهابیت کسانی هستند که کمترین خدمت را به علوم اسلامی نکرده اند و فقط کارشان تخریب علوم و مراکز علمی است و جالب است که همین افراد نسبت به ما ایراد می کنند و می گویند شما خدمتی به اسلام نکرده اید در حالی که از شیعه خدمات بزرگی به جهان اسلام صورت گرفته است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر اینکه نقشه راه کنگره دعوت از مراکز علمی بزرگ کشور و جهان در این مسأله است، یادآور شد: میدان برای همه مراکز علمی و تحقیقاتی باز است و ما امیدواریم دائرة المعارف بزرگ وفاخر تدوین شده و در تاریخ اسلام باقی بماند و برای این کار از گروه های علمی 10 گانه ای دعوت شده است.

وی ادامه داد: ما در این کنگره گروه های علمی را که اسلامی نیست نیز مورد تأکید قرار داده ایم که از جمله آن نجوم، ریاضیات و طب است و کمیته ای نیز با دعوت از بانوان فاضل تشکیل شده و ترکیب این کنگره نیز به این صورت است که اولا یک شورای سیاستگذاری مرکب از 25 نفر دارد که آگاه به این مسائل هستند و تاکنون یک جلسه برگزار کرده اند و ثانیا گروه علمی است که هشتاد جلسه برگزار کرده اند و مسؤولان کنگره نیز بیش از 130 نشست برگزار کرده اند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی در کشورهای دیگر نیز مورد مطالعه قرار می گیرد، عنوان کرد: بخشی از مقالات سفارشی و خاص است و بخشی هم به صورت فراخوان عمومی است که پژوهشگران این مسائل را دنبال کنند و البته بهترین مقالات در موسوعه مذکور چاپ شده و جوایز ارزنده ای هم به افراد برتر تعلق می گیرد.

وی عنوان کرد: برای سهولت کار دو جلد کتاب برای منبع شناسی در اختیار محققان قرار می گیرد که امروز رونمایی می شود و راه خوبی برای پربار شدن مقالات و کاستن زحمات محققان است و دوم برنامه ای به عنوان شیوه نامه نگارش مقالات تدوین شده است تا کار جامع و بهتری صورت بگیرد.

استاد برجسته درس خارج با بیان اینکه مقالات باید نوآوری داشته باشد، خاطرنشان کرد: در مسائل تاریخی هم می توان نوآوری کرد تا قدمی برای تولید علوم برداشته شود و در نوشتن مقالات هیچ گونه اهانت و خدشه ای به مذاهب دیگر نداریم تا محصولی داشته باشیم که مورد عنایت امام زمان باشد./1330/202/ص

ارسال نظرات