۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۴۸۱۵۱۱

معرفی کتاب «قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم» شایسته تقدیر کتاب سال حوزه

کتاب «قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم» که از برگزیدگان شایسته تقدیر اختتامیه هجدهمین دوره همایش کتاب سال حوزه است، ضمن بررسی مفهوم قدرت از منظر قرآن، به چیستی، مبانی، مؤلفه‌ها، گونه‌شناسی، شاخص‌های قدرت، کارکرد، پیامدهای آن می‌پردازد.
کتاب

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، آیین اختتامیه هجدهمین دوره همایش کتابسال حوزه در حالی پایان یافت که با آثار شایسته تقدیر و نیز آثار تحسین شده و همچنین انتشارات برگزیده حوزوی، در این همایش همراه بود. از این ‌رو به معرفی کتاب «قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم»، اثر شایسته تقدیر این دوره از همایش نوشته حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری،عضو هیئت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پرداختیم.

کتاب«قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم» دارای بخش‌های مختلف است که در قالب هفت فصل گردآوری شده است. فصل اول مربوط به کلیات تحقیق، مفاهیم و تمهیدات نظری است که در دو بخش تبیین مفاهیم و ادبیات علمی موضوع و روش و چارچوب نظری گردآوری شده است. فصل دوم با عنوان ماهیت و مؤلفه‌های قدرت از دیدگاه قرآن طی دو بخش ماهیت قدرت سیاسی و مؤلفه‌های قدرت سیاسی تهیه شده است.

فصل سوم به نام جایگاه قدرت سیاسی در شبکه مفاهیم سیاسی قرآن و مفاهیم مرتبط و فصل چهارم با عنوان گونه‌شناسی قدرت سیاسی، مبانی و مناشی در دو بخش قدرت مطلوب؛ مبانی و مناشی و همچنین قدرت نامطلوب، مبانی و مناشی تدوین شده است.

‌ فصل پنجم نیز مربوط به مباحث غایت و کارکردهای قدرت سیاسی در دو بخش غایت و کارکردهای قدرت مطلوب و غایت و کارکردهای قدرت نامطلوب در نظر گرفته شده است. فصل ششم با عنوان آسیب‌شناسی قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم با بخش‌های فساد قدرت، و استبداد و نقد ناپذیری، تحقیر و پایمالی کرامت انسانی، استکبار و خودشیفتگی، طغیان، آزار و شکنجه گردآوری شده است. در نهایت هم فصل هفتم با عنوان ساز و کارهای مهار قدرت سیاسی در قرآن با دو بخش ساز و کارهای اخلاقی –حقوقی و همچنین ساز و کارهای سیاسی (تحدید و توزیع قدرت سیاسی) در این کتاب گنجانده شده است.

سید کاظم سیدباقری، مؤلف این اثر درباره این کتاب گفت: قرآن کریم، اولین منبع اندیشه سیاسی اسلام است و یکی از عناصر بنیادین دانش سیاست، قدرت می‌باشد، انسان موجودی اجتماعی است و با حضور در اجتماع با قدرت و مظاهر آن روبرو می‌شود و قرآن با توجه به رویکرد جامع آن، نمی‌تواند از کنار مسایل بنیادین اجتماع، بی‌تفاوت گذر کرده باشد، بنابراین قرآن، در نگرشی هنجاری، مفهوم قدرت را به عنوان امری پیشینی که لازمه ساحت اجتماعی ـ سیاسی انسان است، به رسمیت می‌شناسد. با تأکید بر آن که قدرت در منطق و زبان قرآن بر خلاف مفهوم رایج دوران مدرن که فی‌نفسه، دارای اعتبار است، رویکردی سعادت‌محور و فضیلت‌اندیش دارد و تا هنگامی دارای مشروعیت است که در راستای اهداف توحیدی و سعادت انسان در حرکت باشد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به بنیادین بودن این مفهوم(قدرت) و نوع رابطه آن با حیات سیاسی انسان، فهم چیستی و ماهیت قدرت از دیدگاه قرآن کریم، می‌تواند راهگشای مسائل بسیاری در حوزه اندیشه سیاسی اسلام باشد، افزود: با توجه به شبکه مفاهیم سیاسی و بازیابی جایگاه قدرت در آن، این تحقیق در جستجوی آن است تا ضمن بررسی مفهوم قدرت و مفاهیم همسو، از منظر قرآن کریم، به چیستی، مبانی، مؤلفه‌ها، گونه‌شناسی، شاخص‌های قدرت، کارکرد، پیامدهای آن و بحث توزیع و تحدید قدرت بپردازد. با توجه به شاخص‌های مطلوب، قدرت، ابزارى است که مى‌‏تواند جامعه را در مسیر صحیح هدایت کند و بستر لازم برای رسیدن به اهداف ارزشمند اجتماعى مثل عدالت، آزادی، رشد، توسعه، امنیت، وحدت، تعاون و دیگر ارزش‏هاى والاى انسانى را فراهم سازد و در صورتی که در مسیر نامطلوب قرار گیرد، مى‌‏تواند منشأ گمراهى، ظلم، استکبار، استضعاف، ناامنی، تفرقه و بردگی جوامع شود./1325//102/خ

ارسال نظرات