۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۴۸۱۵۱۴
آیت‌الله ایمانی:

«امامت جماعت» را دست کم گرفته‌ایم

امام جمعه شیراز در بیست و پنجمین همایش ستارگان محراب، ۵۰ سال مرزبانی عقیده ها در مسجد و تربیت طلاب در دوران طاغوت را از ویژگی‌های آیت الله هاشمی علیا برشمرد.
آیت الله ایمانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، آیتالله اسدالله ایمانی، در  مراسم نکوداشت «آیت الله هاشمی علیا»،که در مسجد جامع قائم(عج) چیذر برگزار شد، به بیان سه ویژگی و معیار واقعی برتری انسان ها از منظر خداوند پرداخت و گفت: خداوند، علم، دانایی و دانش را یکی از ویژگی های سه گانه به عنوان میزان و محک برای برتری انسان معرفی میکند.

وی افزود: علم در جامعه به عنوان ارزش حقیقی نه اعتباری، صاحبش را در میان مردم از مکانتی خاص و قوت ویژهای برخوردار میسازد، آن چنان که موقعیت قابل توجهی پیدا میکند، خداوند در قرآن کریم در این زمینه می فرماید «اذَا قِیلَ لَكُمْ تَفَسَّحُواْ فِى الْمَجَالِسِ فَافْسَحُواْ یَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَإِذَا قِیلَ انشُزُواْ فَانشُزُواْ... برای احترام عالم از جای خود برخیزید و جای خود را به او تقدیم کنید و اگر لازم شد، اجازه دهید، در فضایی که هستید و عالم  وارد می شود، او با شما بنشیند.»

نماینده ولی فقیه در استان فارس، معیار و محک دوم برای برتری انسان در جامعه را جهاد و فداکاری در راه حق، برشمرد و افزود: خداوند جهادگران را بر دیگران برتری داده و مکانت اجتماعی به آنها بخشیده است و در واقع خداوند جهادگر خود را در جامعه، از اعتبار و ارزش فوقالعاده‌ای برخوردار کرده است.

ایمانی سومین معیار برای برتری انسان را تقوا دانست و گفت: تقوا کرامت را بالا می برد،حرمت و عزت انسانی را اعتبار می بخشد و انسان را در جامعه فقیه میکند، این مولفهها  عواملی برای بالا بردن انسانها در جامعه بشری به شمار میآیند و در روایات به «العلم سلطان» تاکید و بیان شده است که در علم، قدرت، دانایی، مکنت، دانش و ارزشهای انسانی نهفته است.

وی با اشاره به روایتی از حضرت امیر (ع) در مورد عوامل ارتقای ارزش انسان، خاطر نشان کرد: آن حضرت، ارزش انسان و اعتبار هر بشری را بر اساس دانستههای او میدانند و در همین زمینه امام موسی بن جعفر (ع) انسانها را به تفقه و تعلم دعوت فرموده و می فرمایند «تفقهوا فی دین الله، فان الفقه مفتاح البصیرة؛ در دین خدا تعلم و دانایی پیدا کنید و بدانید که دین خدا چیست و دارای چه محتوایی است.»

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه امروز اساس کار ما بر بصیرت استوار است، ادامه داد: مولا امیر المومنین علی (ع) به کمیل فرمودند «هیچ حرکت و کاری را نمیتوانی انجام دهی، مگر با دانستن معرفت، بصیرت، بیداری، هوشیاری و اینکه بدانی برای چه کاری میخواهی قدم برداری» انسان باید بداند که هدفش چیست و بعد از آن با بصیرت، اقدام به موقع، شناخت وظیفه و عمل به وظیفه را به هنگام مورد توجه قرار دهد.

 

اهتمام رسول الله (ص) به امام جماعت به عنوان تکلیفی در حکومت

ایمانی به تبیین ابعاد شخصیتی و ویژگیهای آیت الله هاشمی علیا پرداخت و عنوان کرد: ایشان 15 سال در قم از محضر مراجع عظام تقلید دروس لازم و آنچه را که باید می آموخت، یاد گرفت، امام موسی بن جعفر (ع) تاکید به «لیتفقه فی الدین» و سپس به انذار دستور می دهند و این انذار در هر عصری متفاوت و شیوههای مختلفی دارد و انذار آیتالله هاشمی علیا در قالب امامت جماعت مسجد است.

وی به اهتمام  پیامبر (ص) نسبت به امامت جماعت مسجد به عنوان تکلیف در زندگی ایشان از آغاز هجرت به مدینه و تشکیل حکومت و تا  آخرین لحظات زندگی اشاره کرد و گفت: قرآن مجید به ما تاکید میکند که باید به پیامبر (ص) اقتدا کنید، زیرا که او اسوه و راهنمای شما است، نبی مکرم اسلام (ص) وقتی به محله قبا می رسند، به ساخت مسجد اقدام میکنند و امام جماعت  و امام جمعه می شوند، بعد از آن در مدینه نیز چنین اقدامی میکنند و حتی تا لحظه آخر عمر و زندگی ابن عباس و  امیر المومنین (ع) بازوی حضرت را میگیرند و  به مسجد میآورند تا ایشان در محراب نشسته و نمازجماعت بخوانند و آیت الله هاشمی علیا، این شیوه را از نبی مکرم اسلام (ص) آموخت.

نماینده ولی فقیه در استان فارس، امامت جماعت، پاسخگویی به نیاز مردم، حفظ اعتقادات جامعه و باورهای مردم را از ویژگیهای آیت الله هاشمی ذکر کرد و گفت: این عالم بزرگ، مصداق این عبارت امام صادق (ع) که فرمودند« ان العلما ورثه الاولیا» هستند.

ایمانی با بیان روایتی از امام جعفرصادق (ع) که فرمودهاند «برخی از شیعیان در حفظ اعتقادات مردم  می کوشند» افزود: افرادی هستند که در هر دورهای و هر زمانی، اجازه نمی دهند، دین  مردم به یغما برود و اعتقادات و باورهای مردم مورد هجوم شیطان قرار گیرد و این از ویژگی های عالمان وارسته است.

وی در ادامه با ذکر حدیثی از امام حسن عسکری (ع) در این زمینه اظهار کرد: آن حضرت می فرمایند «در مرزهای اعتقادی شیعیان، فقها و عالمان ما ایستادهاند و اجازه نمیدهند، شیاطین به آن مرزها، حملهور شوند و اعتقادات مردم را مورد هجوم قرار دهند.»، زیرا هر حمله دشمن قابل جبران است، مگر حمله به اعتقادات، باورها و عقایدی که جامعه آن‌ها را به عنوان ارزشهای دینی پذیرفته است.

 

بی توجهی به فریضه نماز جماعت صبح و بسته شدن درب مساجد

نماینده ولی فقیه در استان فارس، اضافه کرد: به اعتقاد من، سرباز و افسری که ابتدای مرز، بیدار باش ایستاده و هوشیار است که شیاطین به حریم باورها و اعتقادات حمله ور نشوند، بزرگترین خدمت به اسلام و آینده اسلام را انجام داده و میدهند و این از طریق جایگاه امامت جماعت هم  امکانپذیر است.

ایمانی با انتقاد از اینکه متاسفانه امروزه، امامت جماعت را دست کم گرفته ایم، ادامه داد: در جامعه حاضر شاهد هستیم که نمازهای صبح مساجد تعطیل، در مساجد بسته و نمازهای ظهر و عصر، مغرب و عشاء در حال از دست دادن کیفیتشان هستند، در حالی که پیامبر (ص) کار اصلیشان امامت جماعت بود.

وی از اقدام مرکز رسیدگی به امور مساجد در بزرگداشت از ائمه جماعات، قدردانی کرد و گفت: 50 سال مرزبانی عقیدهها در مسجد، ساخت حوزه علمیه در کنار مسجد و تربیت و پرورش طلاب در نقطهای از تهران،  آن هم در دوران طاغوت  و زمانی که  حوزه علمیه برای حکومت و رژیم، بمب تلقی می شد و اینکه در دهان گرگ طلبه تربیت شود و به نقاط مختلف کشور و خارج کشور برای تبلیغ اعزام کرد، شوخی نیست و در پیش گاه خدا و اهل بیت (ع) کار کمی نیست.

سخنران بیست و پنجمین همایش ستارگان محراب در ادامه این برنامه به آیه نهم سوره «زمر» اشاره کرد و گفت: از این آیه می توان سه نکته سحرخیزی برای خدا، عدم تساوی عالم و غیر عالم و عبادت برای خدا و رسیدن به درجه خشوع را برداشت کرد.

بنا بر این گزارش، در ابتدای این برنامه نیز حجت الاسلام بصیری؛ مدیر ناحیه شهید باهنر مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اهداف برگزاری این برنامه، گفت : سلسله همایش های ستارگان محراب به منظور تقدیر از عالمان و موحدان بزرگی است که با  انتقال فضایل خود چراغ هدایت را روشن کردند و وجودشان را تنها در سایه علم به منصه ظهور نرسانند، بلکه در سایه عمل از آنها این مهم را شاهد بودیم.

وی تقدیر از ائمه جماعات از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد را اقدام ارزندهای در فراموش نشدن فضلیتها و راهگشایی برای نسل امروز و آیندگان در شناخت از این عالمان دانست.

در پایان این مراسم، پیام رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در تقدیر از خدمات آیت الله هاشمی علیا قرائت شد و سپس برای قدردانی از خدمات وی، هدیهای  به این امام جماعت داده شد.

بنا بر این گزارش، بیست و پنجمین همایش «ستارگان محراب» با حضور آیت الله عابدینی؛ امام جمعه  قزوین، حجج اسلام گواهی؛ نماینده ولی فقیه در سپاه  تهران، موسوی دامغانی؛ معاون فرهنگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، شاه چراغی؛ امام جمعه شهر ری، حاج علی اکبری؛ رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و جمعی از روحانیون و ائمه جماعات تهران در مسجد حضرت قائم (عج) چیذر برگزار شد./1325//102/خ

ارسال نظرات