۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۴۸۱۵۷۴
آیت الله مظاهری:

نام فرزندانمان را از میان اسامی اهل بیت انتخاب کنیم

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: اهل بیت(ع) به ما شیعیان توصیه کرده اند نام فرزندانمان را از میان اسامی اهل بیت(ع) انتخاب کنیم.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه عزاداری صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: حضرت زهرا(س) نورانی ترین زن عالم هستند.

وی در ادامه مبحث تشریح شخصیت حضرت زهرا(س) با توجه به منقولات تاریخی و روایات معصومین(ع)، افزود: حضرت زهرا(س) اسماء فراوانی دارند که برای هر کدام از این اسماء تفاسیر زیادی بیان شده است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: امّ ابیها و امّ الائمه از کنیه های حضرت زهرا(س) است؛ در میان اعراب رسم است که هر کس در کنار اسمی که دارد، کنیه ای نیز داشته باشد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان در تفسیر کنیه امّ ابیها، اذعان کرد: معروف شدن حضرت زهرا(س) به کنیه امّ ابیها به سبب این که حضرت زهرا(س) به همراه مادرشان حضرت خدیجه(س) در شهر مکه برای صیانت از دین اسلام تلاشهای بسیار زیادی انجام دادند، تا جایی که گفته می شود که اگر مداخلات این دو بانوی بزرگ در امور نبود، دین اسلام از مکه به مدینه منتقل نمی شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: کنیه امّ الائمه بدین سبب برای حضرت زهرا(س) استعمال می شود که ایشان مادر 11 امام معصوم بوده اند؛ همسر حضرت زهرا(س) نیز امام معصوم بوده اند، باید متذکر شوم دین اسلام از ازدواج این زن و شوهر معصوم به ما رسیده است.

وی به تفسیر اسم زهرا اشاره کرد و گفت: دلیل استعمال شدن نام زهرا برای حضرت فاطمه(س) به سبب درخشندگی بسیار عجیبی است که حضور حضرت فاطمه(س) برای دین اسلام داشته است؛ البته معنای دیگر این اسم نور خاصی است که در وجود حضرت فاطمه(س) وجود دارد که زنان دیگر از آن بی بهره هستند.

حضرت آیت الله مظاهری بیان کرد: اسم مرضیه برای کسی به کار می رود که افکار و اعمالش مورد رضایت پروردگار است و اسم راضیه برای کسی استعمال می شود که از خداوند راضی باشد، البته این صفات در حق همه اهل بیت(ع) وجود دارد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: استعمال اسامی راضیه و مرضیه برای حضرت زهرا(س) دلیل دیگری دارد و آن این است که نبوت و ولایت از دست حضرت زهرا(س) صد در صد راضی بودند و حضرت زهرا(س) نیز صد در صد از دست نبوت و ولایت راضی بودند.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: رضایت امامت از حضرت زهرا(س) در آخرین مکالمه امیرمؤمنان(ع) با حضرت زهرا(س) مشهود است؛ امیرمؤمنان(ع) به حضرت زهرا(س) می فرمایند، هرگز از تو بدی ندیدم.

وی بیان کرد: صدیقه نیز یکی دیگر از اسامی حضرت زهرا(س) است؛ صاحب این اسم کسی است که در درون و برونش هیچ ریا و کذبی وجود ندارد.

حضرت آیت الله مظاهری با انتقاد از افرادی که نام فرزندانشان را از میان اسامی اصیل ایرانی یا اسامی غربی تعیین می کنند، گفت: اهل بیت(ع) به ما شیعیان توصیه کرده اند نام فرزندانمان را از میان اسامی اهل بیت(ع) انتخاب کنیم ولی متأسفانه برخی از پدر و مادرها نام فرزندانشان را از میان اسامی اصیل ایرانی یا غربی انتخاب می کنند؛ پدر و مادرها بدانند در روز قیامت فرزندشان به سبب اسم نامناسبی که برایش انتخاب کرده اند، از آنها شکایت می کند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: برخی برای اینکه دیگران را گول بزنند می گویند اسم گوش چپ فزرندمان را از اسامی اهل بیت(ع) انتخاب کردیم و اسم گوش راستش را فلان اسم گذاشتیم و بعد دائماً فرزندشان را با آن اسم مسخره و بی معنا صدا می زنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان گفت: امام حسین(ع) نام همه فرزندان پسرشان را علی گذاشتند و برای همه دخترانشان نام فاطمه را استفاده می کردند./867/201/ب2

ارسال نظرات