۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۴۸۲۴۴۷
پنجم اسفندماه با پیام آیت الله نوری همدانی؛

نخستین همایش وحدت و تمدن نوین اسلامی برگزار می شود

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی از برگزاری نخستین همایش وحدت و تمدن نوین اسلامی با رویکرد نهادینه کردن فرهنگ تقریب با پیام حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید خبر داد.
حجت الاسلام نبویان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدمحمود نبویان دبیر نخستین همایش وحدت و تمدن نوین اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری این همایش که در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد، با اشاره به این که تقریب یک یک راهبرد جدی در دین اسلام است، اظهار داشت: با مراجعه به آیات و روایات وحدت یک اصل در تشیع و دین است و در قرآن بارها بروحدت میان فرقه های مسلمان تأکید شده است.

وی با بیان این که تفرقه در دین صفت مشرکان و منافقان است، ابراز داشت: دعوت دین تقریب میان مسلمان ها است؛ در قرآن بیان می شود کسانی که در دین خدا تفرقه ایجاد می کنند هیچ ارتباطی با پیامبر اسلام ندارند و در آیه ای دیگری دستور می دهد که مسلمان ها همانند افرادی نباشند که در دین اختلاف ایجاد می کنند و علامه طباطبایی می فرماید با توجه به این آیات تفرقه ویژگی منافقان است.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به تأکیدات امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر وحدت، یادآور شد: این قضیه را رهبر معظم انقلاب در درس خارج مطرح کردند که «حتی حضرت علی(ع) در دوران خلافت خود در مقابل کسانی که می خواستند مسأله سقیفه را علم کرده و اختلاف انگیزی کنند قرار می گرفتند و می فرماید ما الان دشمن بزرگ تری مثل معاویه داریم و نباید در این شرایط سراغ مسائل فرعی برویم» و امروز هم دشمنی مثل آمریکا و اسرائیل داریم که باید در برابر آنها باشیم نه مسلمان های دیگر را دشمن خود بدانیم.

وی با اشاره به بخش دیگری از سخنان رهبری معظم انقلاب مبنی بر این که شیعه انگلیسی اسم می آورد و لعن می کند، ابراز داشت: حضرت علی(ع) نه اسم می آورد و نه لعن می کرد، امروز باید مشکلات اسلام و جامعه اسلامی را اصل قرار دهیم و مسائل فرعی را رها کنیم.

حجت الاسلام نبویان در ادامه از برگزاری نخستین همایش وحدت و تمدن نوین اسلامی خبرداد و گفت: این همایش با رویکرد نهادینه کردن فرهنگ تقریب با حضور برخی از نمایندگان مجلس خبرگان، اساتید سطوح عالی، مدیران مدارس علمیه و پژوهشگران برگزار می شود تا بتوانیم این راهبرد دین اسلام را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: این همایش روز پنجشبه پنجم اسفندماه در سالن قدس مدرسه عالی امام خمینی(ره) از ساعت 8:30 تا 13 با پیام حضرت آیت الله نوری همدانی آغاز می شود؛ آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب نیز در این همایش به ایراد سخن می پردازند؛ از معاونت بین الملل مجمع و کارشناسان عرصه بین الملل نیز دعوت شده ولی چون در آغاز راه هستیم فعلا رویکرد دعوت از افراد خارجی نداریم.

دبیر نخستین همایش وحدت و تمدن نوین اسلامی تأکید کرد: تمدن نوین اسلامی وقتی معنا دارد که اولا مفهوم آن مشخص شود و بدانیم قرآن تأکید می کند امت باید به وحدت برسد و البته عبودیت خدا باید محور چنین تمدنی قرار بگیرد تا فرقه های مسلمان برمحور حبل الله باشد و به همین جهت مظاهر دنیای مدرن و سکولار نمی تواند تمدن اسلامی به ما تحویل دهد.

وی با تصریح بر اینکه اومانیسم که بی ربط بودن دین به همه مسائل را مطرح می کند تمدن نوین غرب است و ما آن را نمی خواهیم، خاطرنشان کرد: حاکمیت دین و خدا باید در حوزه معرفت های نظری و عملی مدنظر قرار بگیرد، بنابراین نخستین گام وحدت بر اساس اندیشه های اسلامی است و دومین گام شناخت دشمنان است، چراکه در این صورت است که پرچم اسلام صدای عدالت را فتح خواهد کرد و زمینه را برای ظهور دولت جهانی امام زمان(عج) فراهم می کند.

حجت الاسلام نبویان ابراز داشت: البته برافراشتن پرچم اسلام و حقیقت خواهی سخت است، چراکه متأسفانه می بینیم امروز در دنیای اهل سنت اسلام آمریکایی و داعش درست می شود و در عالم تشیع نیز شیعه انگلیسی مطرح می شود و در سفر اخیر ما به هند اشکال اصلی که اهل سنت آن کشور به ما می کردند همین توهین های شیعه انگلیسی بود و رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند این دو گروه نه شیعه هستند و نه سنی.

وی در پایان هدف اصلی برگزاری این همایش را تلاش برای فهماندن ضرورت تقریب بین مذاهب دانست و خاطرنشان ساخت: این نخستین همایش است ولی آخرین نخواهد بود و ما این مسأله را در استان های دیگر و با رویکردهای دیگری ادامه خواهیم داد و حتما در همایش های دیگر از افراد شاخص بین المللی نیز دعوت خواهیم کرد./1330/پ202/ج

ارسال نظرات