۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۴۸۲۴۵۵
کارشناس و پژوهشگر حوزوی مطرح کرد؛

قتل عاطفه در خانواده/ والدین نیازمند مشاوران فضای مجازی

کارشناس و پژوهشگر حوزوی مشورت والدین با مشاوران عرصه فضای مجازی را ضروری دانست و بر اهمیت اجتماع عاطفی در خانواده تأکید کرد.
مهدی اقبالی خانواده و فضای مجازی

حجت‌الاسلام مهدی اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب در زمینه استفاده‌ هوشیارانه از فضای مجازی گفت: امروزه جوانان مملکت بیشترین استفاده‌ای که از فضای مجازی می‌کنند تبادل مطالب و فیلم‌های غیراخلاقی است.

کارشناس و پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که خانواده‌ها باید نسبت به نوع استفاده فرزندان خود از فضای مجازی حساس باشند، اظهار داشت: امروزه بهره‌وری نادرست از این فضا سبب شده تا بسیاری از کارشناسان و مسؤولان در این عرصه احساس خطر کنند، چراکه که اگر به این مهم توجه ویژه نشود به‌زودی شاهد مرگ خاموش استعداد‌های جوانان جامعه خواهیم بود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که خانواده نزدیک‌ترین و صمیمی‌ترین نهاد به فرزندان است، ضرورت دارد بی‌صبرانه اولین گام در عرصه بهبود استفاده فرزندان خود از فضای مجازی را بردارد.

والدین نباید به رذیلت‌های فضای مجازی گرفتار شوند

حجت‌الاسلام اقبالی خاطرنشان کرد: پدران و مادران نیز باید علاوه بر استفاده صحیح از فضای مجازی فرهنگ استفاده آن را نیز به فرزندان بیاموزند، چراکه اگر خودشان گرفتار رذیلت‌های این فضای خطرناک شوند دیگر امیدی به تربیت درست فرزندان نخواهد بود و در آینده با نسلی خاموش روبه‌رو خواهیم شد.

کارشناس و پژوهشگر حوزوی مشورت والدین با مشاوران عرصه فضای مجازی را ضروری دانست و عنوان کرد: در تربیت فرزندان نباید افراط و تفریط کرد چراکه بارها مشاهده شده پدران و مادران به گمان خود فرزندان را خوب تربیت می‌کنند، اما در آینده متوجه می‌شوند که تربیت آن‌ها نتیجه‌ای معکوس داده است.

تغصیف اجتماع عاطفی در خانواده‌ها

وی با اشاره به این‌که فضای مجازی از سوی دشمن بسیار زیرکانه توانست جای تعاملات حضوری را بگیرد، ابراز داشت: امروزه در بیشتر خانواده‌های ایرانی اجتماع عاطفی، تبادل نظر و عشق حقیقی وجود ندارد؛ بنابراین باید خانواده‌ها به این زمینه توجه ویژه داشته باشند.

حجت‌الاسلام اقبالی با تأکید بر این که خانواده برای اوقات فراغت فرزندان خود باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند، اظهار داشت: والدین نباید گوشی همراه و استفاده از فضای مجازی را برای فرزندان خود آزاد بگذارند بلکه همواره بر نوع بهره‌وری آن‌ها از فضای مجازی باید مدیریتی دوستانه داشته باشند.

کارشناس و پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که برای بهبود وضع موجود در زمینه استفاده ناصحیح از فضای مجازی باید فرهنگ کتابخوانی در جامعه حاکم شود، گفت: اگر اوقات فراغت جوانان با کتاب پر شود و از سوی دیگر نیز فرهنگ بهره‌وری درست از فضای مجازی به آن‌ها منتقل شود دیگر شاهد تباهی عمر و زندگی فرزندان نخواهیم بود.

وی افزود: بُعد اعتقادی و دینی فرزندان باید از سوی نهاد ارزشمند خانواده تقویت شود چراکه اگر به این مهم دستیابی پیدا کنند به‌طور خودکار دیگر سمت گناه چه در  فضای حقیقی و چه در فضای مجازی نخواهند رفت.

حجت‌الاسلام اقبالی در پایان یادآور شد: با استناد به آیات قرآن کریم والدین موظفند فرزندان را از عواقب گناه آگاه سازند؛ بنابراین اگر پدری نسبت به دین و ایمان فرزند خود بی‌تفاوت باشد از وظیفه خود سرباز زده و در آخرت از سوی خداوند بازخواست خواهد شد.

مسؤولان باید وظیفه‌شناس و موقعیت‌‌شناس باشند

گفتنی است، رهبر معظم انقلاب روز سه‌شنبه سوم اسفندماه سال جاری در درس خارج خود با اظهار تأسف از ناآشنایی برخی مبلغان دینی با ابزارهای جدید رایانه‌ای و همچنین عدم درک درست از اهمیت مسئله فضای مجازی در برخی مسئولان، گفتند: فضای مجازی، به صورت توأمان دارای منافع و مضرات بی‌شماری است که باید با استفاده از فرصتهای آن، مفاهیم اسلامی را در سطح گسترده ترویج کرد و در همین خصوص، شورای‌عالی فضای مجازی با هدف تمرکز در فکر، تصمیم و اقدام تشکیل شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای شناسایی شبهات روز و پاسخ به آنها را از جمله کارهای مهم حوزه‌های علمیه برشمردند و اظهار داشتند: این کار هیچ منافاتی با فقاهت ندارد، زیرا فقه، منحصر به احکام عملی نیست، بلکه «فقه الله الاکبر» در واقع همان معارف اسلامی است و باید برای پاسخ به شبهات دینی نیز همانند کاوشهای دقیق و پردامنه فقهی، اقدام و عمل کرد.

بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب ضروری است حوزه‌های علمیه هرچه زودتر باید به آسیب‌شناسی فضای مجازی پرداخته و با موقعیت‌شناسی به تبلیغ و زدودن شبهه‌های موجود در عرصه این فضای پرخطر بپردازند./841/ت302/س

ارسال نظرات