۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۴۸۲۶۶۷
حجت الاسلام طباطبایی:

تقوای طلاب در استعدادیابی حوزه های علمیه مورد توجه قرار گیرد

مدیر مدرسه علمیه الحجه گفت: افراد با تقوای حوزه کارآیی بیشتری نسبت به افراد با استعداد های آن داشته اند و حوزه نباید استعداد یابی منهای تقوا را مورد توجه قرار بدهد.
محمد حسن طباطبایی

حجت الاسلام سید محمد حسن طباطبایی مدیر مدرسه علمیه الحجه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد درباره نظام جذب و پذیرش طلاب گفت: نظام مند سازی جذب طلاب بسیار خوب است اما این امر باید بعد از یک دوره  آموزشی و آزمایشی حداقل 45 روزه و حداکثر یک ساله باشد و بهترین افراد را در جهت های مناسب حوزه انتخاب کنیم.

وی افزود: در این دوره های آموزشی و آزمایشی ابتدا افراد به صورت آزاد پذیرش و سپس تعلیمات لازم دینی توسط اساتید کارآزموده به آن ها تدریس شود و به گونه ای نباشد که برخی دروس راهنمایی و دبیرستان شان را در حوزه امتحان دهند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به عدم ملاک بودن استعداد در حوزه های علمیه خاطر نشان کرد: علمایی بوده اند که در ابتدای طلبگی به ظاهر آن استعداد لازم نداشتند و به مرور ایام مورد توجه قرار گرفتند؛ به گونه ای که یکی از علمای بزرگ شیعه حتی نام خود را فراموش می کردند اما مورد عنایت قرار گرفته بودند و حاشیه بر معالم زدند. تجربه ما تا کنون نشان داده است که 2 تا 5 درصد استعداد های درخشان در حوزه مانده اند اما آن عده دیگر از استعداد خود در راستای دیگری استفاده کرده و حتی دین ساز شدند مانند آنچه که محمد علی باب انجام داد و بهائیت را به وجود آورد. بنا بر این افراد با تقوای حوزه کارآیی بیشتری نسبت به افراد با استعداد های آن داشته اند و حوزه نباید استعداد یابی منهای تقوا را مورد توجه قرار بدهد.

حجت الاسلام طباطبایی ضمن رد گسترش کمی مدارس در مشهد مقدس افزود: بسیاری از مدارس از بین رفته اند و به جای آنها مدارس دیگری تاسیس نشده است. البته مراجعه به حوزه همچنان وجود دارد اما باقی ماندن در حوزه باید مورد توجه قرار بگیرد. گاها افرادی با شوق می آیند اما با مشاهده اینکه چیزی در بساط نیست از حوزه می روند. باید ریزش ها را تحت نظر بگیریم و زیاد ماندن در حوزه باید بیشتر از مراجعه زیاد مورد توجه قرار گیرد.

وی ضرورت تحول در حوزه را لازم اما کافی ندانست و گفت: تحول در حوزه بیش از این لازم است و البته شرط های این تحول تقوا و اخلاص است و همچنین تصدیق مراجع. تحول هایی که در ذهن برخی طلاب جوان ایجاد می شود بسیار جالب هستند اما این تحول ها باید زیر نظر تقوای بالای مراجع و یا افرادی که تقوای آنان مورد تایید ایشان است باشد. اصل صحیح فهمی مقدم بر تحول ها است و تحولی که بر اساس صحیح فهمی نباشد فاقد کارآیی است. این صحیح فهمی به تقوا بر می گردد چرا که قرآن می فرماید: « ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا ».

مدیر مدرسه الحجه با اشاره به نقش حوزه علمیه در کادر سازی و تربیت نیرو های انقلابی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران توسط امام خمینی(ره) با وجود عدم کار زیاد پیرامون مساله انقلابی شدن با عنایت حضرت ولی عصر(عج) به پیروزی رسید اما باید همچنان تدبیری برای ادامه کادر سازی و تربیت نیروهای انقلابی کرد. این تدبیر همچنان باید با عنایت حضرت ولی عصر(عج) و فاصله گرفتن از کم کاری ها باشد. کادر سازی و تربیت نیرو های انقلابی  لزوما باید زیر نظر مراجع به عنوان نمایندگان حضرت ولی عصر(عج) باشد. البته امروزه حوزه در هر صحنه ای پیشرو است اما کافی نیست./933/303/ب1

ارسال نظرات