۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۴۸۲۶۹۵
آیت الله علم الهدی مطرح کرد؛

تغییرناپذیری دشمنان اسلام، مبنای قرآنی دارد/ عملیات روانی، سیاست جدی استکبار

امام جمعه مشهد گفت: خدا پس از یادآوری اذیت و آزار دشمنان، با استفاده از تعبیر وَ وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ روی تغییرناپذیری دشمن با مؤمنان تأکید دارد.
 آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در درس تفسیر هفتگی خود که با محوریت موضوعی بررسی آیات مرتبط با «دشمن شناسی» در مدرسه علمیه نواب برگزار شد، به بیان نکات تفسیری آیه دوم سوره مبارکه ممتحنه پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به عبارت قرآنی «یَبسُطُوا إِلَیکُم أَیْدِیَهُم وَ أَلْسِنَتَهُم بِالسُّوء»، گفت: «بسط أیدی» به این معناست که دشمنان شما را اذیت و آزار داده، محاصره اقتصادی می کنند و حتی شما را می کُشند.

آیت الله علم الهدی سپس با بیان این که خداوند پس از یادآوری اذیت و آزار دشمنان، با استفاده از تعبیر «وَ وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ»، روی غیر قابل تغییر بودن آن ها در دشمنی با مؤمنان تأکید می ورزد، تصریح کرد: این جمله سران آمریکایی که می گویند «همه گزینه ها روی میز است» بیانگر همین مفهوم است. یعنی آن ها می گویند «به هیچ وجه عوض نمی شویم و دشمن شما هستیم.»

تأثیر عملیات روانی دشمنان به مراتب بیشتر از عملیات نظامی آن ها است

امام جمعه مشهد مقدس در ادامه به تبیین بیشتر نکات این آیه شریفه پرداخت و افزود: برخی گمان می کنند «بسط ایدی» به مراتب سنگین تر از «بسط السنه» است، در نتیجه در این آیه نیز مقدم ذکر شده؛ در حالی که بسط السنه به مراتب قوی تر از بسط ایدی است. دشمنان در بسط السنه عملیات روانی انجام می دهند. شما در زیارت امام رضا(ع) می خوانید «لعن الله من قتلک بالایدی و الالسن»؛ یعنی دو جریان امام(رع) را به شهادت رساندند؛ یکی مثل مأمون به دست و دیگری کسی که با زبان ایشان را به شهادت رساند.

وی خاطرنشان کرد: با زبان دو کار می شود انجام داد؛ یکی عملیات روانی است که سوژه خود را را از پا درآورده، روحیه او را تضعیف کرده، جایگاه اجتماعی اش را از بین می برند. تأثیر عملیات روانی دشمن به گونه ای است که می تواند انسان را از پا درآورده و کاری کند که شاید صد لشکر قادر به انجام آن نباشند.

ایجاد عملیات روانی، سیاست جدی دشمن است

آیت الله علم الهدی در ادامه، «راه اندازه عملیات روانی» را یکی از سیاست های اصلی استکبار جهانی در شرایط حال حاضر جهان دانست و گفت: از آن جا که ایجاد جنگ نظامی برای آن ها در شرایط توسعه اقتصادی صرفه ندارد، امروز «عملیات روانی» از راهبردهای جدی آن هاست چرا که اگر بخواهند هزینه زیادی برای تجهیزات و نیروی انسانی متحمل شوند در حالی که هدف جنگ توسعه ثروت است، بیش از آن که کسب سود کنند، هزینه خواهند کرد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، برنامه ریزی دشمن برای تهیه جدیدترین سازوبرگ های نظامی را در راستای استسباع ملت های ضعیف قلمداد کرد و افزود: استکبار، قدرت دستگاه نظامی را برای این می خواهد که دشمن خود را بترساند. «استسباع سازی» رویکرد فعلی استکبار در جهان است و آمریکا در قبال ملت های ضعیف این سیاست را دارد که با تجهیزات نظامی خود آن ها را مستسبع کند.

مردم کوفه در زمان امام مجتبی(ع) مستسبع معاویه شدند

وی تصریح کرد: اگر ملتی مستسبع نشد، ایستاد و مبارزه کرد، آمریکا به هیچ وجه قدرت تسلط بر آن ها را پیدا نخواهد کرد. دشمنان ما می خواهند قرآن و پیامبر(ص) را براندازی کنند و وظیفه ما در تبلیغ دین این است که دشمنی آن ها را آشکار کنیم تا مردم آگاه شده و مستسبع دشمن نشوند. مردم زمان امام حسن(ع) مستسبع شدند و به این نتیجه رسیدند که باید برای جلوگیری از جنگ، حکومت به معاویه سپرده شود.

آیت الله علم الهدی یادآور شد: در زمان امام مجتبی(ع)، معاویه چند کشتار انجام داد و در نتیجه آن، مردم کوفه در برابر معاویه مستسبع شدند و مردمی که مستسبع شوند، به راحتی از دین شان دست بر می دارند. قرآن می گوید ما راهی جز جنگ با استکبار و استکبارستیزی نداریم و حداقل نتیجه استکبارستیزی این است که مسلمانان در برابر استکبار مستسبع نشوند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به این که نخستین سوژه دشمن در راستای عملیات روانی، مسؤولان و افراد انقلابی هستند، خاطرنشان کرد: دشمن قبل از این که مردم را سوژه عملیات روانی کند، خود ما را سوژه عملیات روانی می کند که همه این ها شامل همان مقوله «بسط السنه» است. گاهی این مبارزه به گونه ای است که انسان را از پا در می آورد./201/820/ب1

ارسال نظرات