۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۴۸۲۸۶۲
نهم اسفند؛

مراسم اختتامیه دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی برگزار می شود

مراسم اختتامیه همایش دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی با سخنرانی حجج اسلام سعید مهدوی کنی و ناصر سقای بی ریا در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می شود.
تمدن نوین اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست هم اندیشی «الزامات تکوین تمدنی جمهوری اسلامی ایران» به مناسبت دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی عصر امروز در سالن کنفرانس های مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد.

محمدرضا بهمنی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیر علمی این نشست با اشاره به دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی اظهار داشت: کمیسیون علمی این همایش یکی از برنامه ها را به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی محول کرد و تا کنون 10 مقاله به دبیرخانه کمیسیون رسیده است که در حال بررسی است.

وی افزود: تا کنون در قم دو نشست علمی برگزار شده و امروز نیز قرار است یک هم اندیشی نشستی تحت عنوان الزامات سیر تکوین صورت بگیرد که متفاوت از کرسی ها و سخنرانی های علمی است و با درخواست از اساتید محترم این نشست را راه اندازی کرده ایم و بیشتر ناظر به هم اندیشی و گفت‌وگو است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نخستین بار فرایند تمدن جمهوری اسلامی را مورد تأکید قرار داده اند، ابراز داشت: ایشان  فرایندی پنج مرحله ای را مطرح کردند که از آغاز انقلاب اسلامی شروع می شود، چراکه انقلاب نوعی تحول سیاسی است و در این مرحله تغییرات متعالی ارزش ها مدنظر است و مرحله دوم عرصه تشکیل نظام اسلامی است که ما امروز در این مرحله هستیم که ناظر به ساختارسازی های حکومتی است.

وی ادامه داد: مرحله سوم در کلام رهبر معظم انقلاب تشکیل دولت اسلامی است که نقطه تأکید تعالی رفتاری کارگزاران است و چهارم تشکیل کشور یا جامعه اسلامی که به دنبال الگوهای اسلامی است و در نهایت در مرحله پنجم تمدن اسلامی با نگرش به همزیستی جمهوری اسلامی صورت می گیرد.

بهمنی با بیان اینکه ما در مرحله انتقال به دولت اسلامی هستیم، خاطرنشان کرد: کارکردهای جمهوری اسلامی در این بیش از 30 سال هم تجربه های مثبت و هم منفی دارد و در دو حوزه رفتارها و ساختار ها قابل ارزیابی است و البته عبور از نظام اسلامی به سمت دولت اسلامی الزاماتی دارد و مراد از الزامات بخشی از نقاط خلأیی است که در سطح تشکیل تمدن اسلامی وجود دارد که یا نیاز به ترمیم و اصلاح دارد یا محتاج تکمیل و تقویت است.

وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی ما در حوزه های اخلاق، تولید علم، آموزش، مناسبات قوا و غیر آن نیاز به بحث و گفت‌وگو هایی دقیق داریم، چراکه در شرایط حساسی هستیم و چالش هایی در دولت اسلامی به معنای عام در ساختارهای حاکمیتی و به معنای خاص در قوه اجرایی مطرح است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان، زمان اختتامیه همایش دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی را 9  اسفند اعلام و اضافه کرد: در این مراسم که در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می شود، حجت الاسلام سعید مهدوی کنی رییس دانشگاه و حجت الاسلام سقای بی ریا سخنرانی خواهند کرد./1330/پ202/ی

ارسال نظرات