۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۴۸۳۲۷۶
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان تشریح کرد؛

2 اشتباه بزرگ در انتخاب همسر

بانکی پورفرد بیشترین آمار طلاق را مربوط به ازدواج های نوع رمانتیک و هیجانی دانست و گفت: ایجاد ارتباط با جنس مخالف در قبل از ازدواج برای شناخت روحیات آن ها هم اشتباه است.
بانکی پورفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، امیرحسین بانکی پورفرد، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، بعد از ظهر امروز در نشست سبک زندگی اسلامی که در گلستان شهدای اصفهان برگزار شد، گفت: هیجان همواره در همه موضوعات می تواند عاملی برای ایجاد ضعف در عقلانیت و تصمیم های نابجا شود، در برخوردها برای ازدواج باید بسیار مراقب باشیم و هیجانات خود را کنترل کنیم، البته جوانان نیاز به هیجان دارند و ما باید آن را برای خانواده خود ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در مباحث جامعه شناسی ازدواج 3 نوع ازدواج تعریف شده، اولین نوع ازدواج بر اساس قبیله است، مثال این ازدواج ها پیوندهای ازدواج میان خانواده های دو شاه از دو کشور است، نوع دیگر ازدواج بر محور خانواده هاست که خانواده ها تصمیم گیری می کنند و بر اساس خانواده های خود دختر و پسر را به عقد هم در می آورند، نوعاً ازدواج های سنتی ما بر همین اساس است.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان افزود: نوع دیگر ازدواج در مباحث جامعه شناسی غربی، ازدواج بر اساس عشق رمانتیک است، اینکه پسری دختری را در یک برخورد در محیط کار یا دانشکده می بیند و یک مکثی می کند و دلباخته می شود از همین نوع است، نوعاً ازدواج هایی که در فیلم و سریال ها دیده می شود هم از همین نوع است.

بیشترین آمار طلاق مربوط به نوع رمانتیک است/ والدین هیجانات جوانان برای انتخاب همسر را مدیریت کنند

بانکی پورفرد بیان داشت: غربی ها می گویند اگر در برخورد دختر و پسر در همان نگاه اول دختر یا پسر دلباخته شدند این نشان دهنده اینست که نیمه گمشده واقعی خود را پیدا کرده اند، گاهی جوان ها پیش من می آیند و می گویند موردی هست که همه چیزش خوب است و همه شرایط را دارد اما در همان نگاه اول که او را دیدم حالت ویژه ای به من دست نداد و این بر خلاف عشق رمانتیک است و شاید عشق واقعی من نباشد.

وی ابراز داشت: همان غربی ها که شیوه ازدواج رمانتیک را در کتاب ها و فیلم هایشان ترویج می کنند، در کتاب های آماری خود اذعان می کنند که بیشترین تعداد طلاق هم در میان همین نوع ازدواج هاست، یعنی حتی آمار طلاق در عشق رمانتیک نسبت به نوع ازدواج قبیله ای هم بیشتر است، متأسفانه این دیدگاه در ازوداج در بین جوانان ما وجود دارد که اشتباه محض است.

کارشناس و محقق مسائل خانواده، افزود: در واقع ازدواج های بر اساس عشق رمانتیک بر اساس هیجانات هستند، هیجان پشتوانه این ازدواج هاست، هیجان مانند سیل است که سریع می آید، همه چیز را به هم می ریزد و بعد هم می رود، ما برای زندگی مشترک احتیاج به یک رودخانه ماندگار داریم، ازدواج های به اصطلاح رمانتیک مانند یک سیل هستند که خراب می کنند و می روند و نمی مانند.

بانکی پورفرد ‏توضیح داد: وقتی یک هیجان جنسی در یک دختر یا پسر ایجاد می شود نباید خیلی نگران باشند، فقط کافیست کمی تحمل کنید و هیجان خود را کنترل کنید، گاهی والدین و بزرگترها هم با دیدن موارد هیجانات برای ازدواج در جوانان تسلیم می شوند و وقتی آتش عشق را در وجود جوان می بینند خیال می کنند که دیگر نمی توان او را کنترل کرد و ناگزیر هستند تا خواسته جوان را بپذیرند.

وی گفت: والدین باید بدانند که می توان با مدیریت و کنترل هیجان جوان و صبر کردن تا سپری شدن زمان عمر هیجان از یک ازدواج سیل آسا جلوگیری کرد، بسیار مهم است که چگونه رفتار کنیم تا هیجان جوان سرد شود، خانواده ها باید مهارت مدیریت هیجان در فرزندان را در خود ایجاد کنند.

ایجاد ارتباط با جنس مخالف در قبل ازدواج به منظور شناخت روحیات آن ها اشتباه محض است

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان اظهار  داشت: یکی دیگر از اشتباهات امروز رایج در بین برخی جوانان ایجاد ارتباط با جنس مخالف در قبل از ازدواج است، استدلال این افراد اینست که ما می خواهیم جنس مخالف را بشناسیم تا برای پیدا کردن زوج آینده خود و زندگی با او دچار اشتباه نشویم و بتوانیم در ارتباط با همسر خود موفق باشیم.

بانکی پورفرد ‏ابراز داشت: برخی جوانان می گویند ما در جامعه سنتی زندگی می کنیم که دختر و پسرها با هم ارتباطی ندارند و این سبب می شود تا جنس مخالف را نشناسیم و نتوانیم در آینده ارتباط صحیح برقرار کنیم، در این موارد ابتدا افراد به دنبال شناخت کلی و عمومی از جنس مخالف هستند، اما به مرور دنبال ارتباط خصوصی و شخصی با یک فرد می روند.

وی توضیح داد: رحله بعد از آشنایی کلی و ایجاد ارتباط با شخص با جنس مخالف، وارد شدن با او در عرصه های عاطفی برای شناخت احساسات جنس مخالف است، این سبب می شود که کم کم یک سری روابط عاطفی بین آن ها شکل بگیرد، نیت افراد هم درست است و می خواهند تا انتخاب درستی در همسرگزینی داشته باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان ابراز داشت: به جوانان می گویم که روش برقرار کردن ارتباط با جنس مخالف و وارد شدن در عرصه های شناختی آن ها روش خوبی برای انتخاب صحیح در ازدواج نیست، در این روش عواطف و احساسات جوان درگیر می شود و این مجال عقلانیت و تفکر را از افراد می گیرد.

بانکی پورفرد تصریح کرد: نود درصد این موارد و ارتباطات منجر به ازدواج نمی شود و کسانی که قبل از ازدواج خود درگیر اینجور ارتباطات بوده اند در زندگی با همسر خود دچار این تفکر هستند که گویی به همسرشان خیانت کرده اند، هم دختر و  هم پسر در این موارد دچار یک مقایسه بین ویژگی های فرد قبلی و همسر کنونی خود می شوند و این سبب سست شدن روابط عاطفی همسران می شود، در هر صورت بالاخره ویژگی هایی در مورد قبلی وجود داشته که در همسر آن ها نیست و این مقایسه مخرب خواهد بود.

هیچ عشق طعم و شیرینی عشق اول را ندارد/ جوان ها سعی کنند نخستین عشق آن ها همسرشان باشد

وی گفت: متأسفانه نمونه های زیادی از این موارد وجود دارد که برخی خانم ها یا آقایان حتی با وجود شرایط خوب در همسران آن ها  و اینکه همسرشان آن ها را دوست دارند، نمی توانند به خوبی به همسرشان دل ببندند و عشق طرف مقابل را به خوبی پاسخ دهند، دلیل ایجاد اکثر این موارد همان ارتباطات قبل از ازدواج با جنس مخالف است.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان ‏بیان داشت: اگر بتوانیم هیجانات را مدیریت کنیم و از غربی ها برای انتخاب همسر خود الگو نگیریم و از ایجاد ارتباطات با جنس مخالف خودداری کنیم می توانیم انتخاب خوب و پایداری برای ازدواج داشته باشیم.

بانکی پورفرد اظهار داشت: واقعیت اینست که هیچ چیزی طعم شیرین اولین عشق را ندارد و کسانی که یک بار عشق را تجربه کرده اند در عشق دوم خود آن شیرینی و بکر بودن اولیه را احساس نمی کند و در نتیجه نمی توانند ارتباط عاطفی قوی و محکمی را با همسر خود برقرار کنند، جوانان بدانند برای داشتن یک زندگی شیرین و مستحکم و لذتبخش در آینده باید کاری کنند تا عشق اول آن ها همسرشان باشد./201/869/ب1

ارسال نظرات