۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۴۸۳۳۱۹
استاد حوزه علمیه:

هویت بخشی به زن تنها از طریق اسلام میسر است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هویتی که اسلام و شریعت به زن داده بسیار ارزشمند است، گفت: اگر هویتی که از زن در اسلام مطرح شده، در دنیا خوب مطرح شود، جایگاه بسیار مهمی در جوامع جهانی پیدا خواهد کرد.
فمنیسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعید جازاری، استاد سطح عالی حوزه علمیه، امروز در مدرسه علمیه ثامن الحجج(عج) با اشاره به جایگاه زن در اسلام و جریان مکتب فمنیسم، گفت: از سال 1792 میلادی بحثی مطرح شد که در انگلستان با عنوان مکتب فمنیسم پرورش یافت و امروز ما شاهد بیش از 25 مکتب فمنیستی در دنیا هستیم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه سه دین مطرح جهان امروز را دین یهود، مسیحیت و اسلام بیان کرد و اظهار داشت: قبل از ظهور اسلام دین یهود کامل‌ترین تشکل دینی و اثر گذار در دین اسلام و مسیحیت به شمار می‌رفت امروز برخی از قوانین اسلام شکل تحول یافته قوانینی است که در مکتب یهود و مسیحت وجود داشته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان ادامه داد: مسلمانان بر این امر اعتقاد دارند که تمام احکام و قوانین دو مکتب یهودیت و مسیحیت مورد تحریف قرار نگرفته بلکه تنها بخشی از آن امور تحریف شده است به همین سبب برخی از مباحث کتاب انجیل و تورات با قوانین اسلامی مانند ممنوعیت دزدی، دروغ گویی، شرک و غیره شباهتهای فراوانی باهم دارند.

استاد دانشگاه کاتولیک فرانسه درباره جایگاه زن در مکتب یهودیت که سابقه حکومت دوهزارساله بر دیگر جریانهای دینی داشته اشاره کرد و گفت: در دین یهود زن عنصر گناه است و دلیل آن را به این صورت بیان می‌کنند که حضرت آدم(ع) به واسطه حضرت حوا(س) اغفال و از بهشت رانده شده است.

وی افزود: بر مبنای نص تورات، خلقت زن طفیلی مرد بوده و خلقت زن به سبب برطرف شدن نیاز مرد صورت پذیرفته است این باورها در دین یهود سبب شده که زنان به صورت مطلق تابع همسرانشان باشند و این قوانین در دین یهود زمینه ایجاد بسیاری از جریان‌ها بوده است.

حجت الاسلام جازاری اضافه کرد: حدود 15 قرن گذشته قدرت از آن حکومت‌های مسیحی بود اما متاسفانه تئوری یهود در آن دوران نیز ادامه یافت و حکومتها همچنان به هویت و جایگاه زنان ارزشی قائل نشدند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: کشور فرانسه که خود را مهد آزادی دنیا و مرکز فرهنگی جهان معرفی می‌کند و برای بیش از 60 کشور دنیا فرهنگ سازی می‌کند خود تا شش دهه گذشته برای زنان حق رای دادن هم تعیین نکرده بودند و امروز نیز اگر دختری در کشور فرانسه و کانادا ازدواج کند بلافاصله نام همسرش بر او گذاشته می‌شود و این امر منطقی نیست که نام همسر در شناسنامه خانم ثبت نشود و یا اگر یک خانم بخواهد نام خود را ذکر کند بیانگر دختر بودن و یا فرد هنجار شکن در جامعه مطرح می‌شود.

وی افزود: پس از جنگ جهانی اول و با انقلاب صنعتی نیاز به نیرو و ابزار به شدت ملموس بود و چون زن فاقد جایگاه اجتماعی بود به عنوان نیروی کار به خرید و فروش و بیگاری کشیدن از آن روی آوردند.

حجت الاسلام جازاری با بیان اینکه بحران اقتصادی مهمترین مشکل جوامع بشری پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رفت، گفت: در این دوران بود که برابری مرد و زن از بین رفت به همین سبب استثمار بانوان صورت دشوارتری به خود گرفت تا به این صورت خسارتهای جنگ جبران شود.

استاد دانشگاه کاتولیک فرانسه اضافه کرد: هویت زن در غرب به گونه ای بود که در اردوگاه‌های جنگ خدمات رسانی‌های خاص وظیفه زنان بود، نتیجه آن جریان فمینیسم که در سال 1790 برای اولین بار در انگلستان بیان شد، در جنگ جهانی اول در فرانسه به صورت یک مکتب ثبت و شروع به نیرو گرفتن کرد. در سال 1918 کم کم  بحث حق رأی دادن زنان با انجام تظاهرات مطرح شد.

حجت الاسلام جازاری ادامه داد: تظاهرات‌هایی که بعد از جنگ جهانی دوم در غرب صورت گرفت برای برگرداندن زن به جایگاه خود نبود بلکه برای دادن حق رأی حداقلی در شهرداری‌ها بود که بتوانند برای خود یک کمیته یا انجمن داشته باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان افزود: شکل‌گیری مکتب فمینیسم در غرب با چند دلیل صورت گرفت، نخست نادیده گرفتن هویت زن در ادیان، به این معنا که در یهودیت و مسیحیت، وجود مستقل و هویت دار برای یک زن بیان نشده بود بلکه یک وجود طفیلی برای او قائل بودند و دلیل دیگر پوشش دادن بحران‌های اقتصادی در غرب بود که در حال حاضر نیز نشانه‌های آن وجود دارد.

استاد دانشگاه کاتولیک فرانسه گفت: از سال 1940 یعنی چند وقت قبل از جنگ جهانی دوم وقتی مرزهای بین کشورهای اسلامی و کشورهای غربی تقریباً برداشته شد جریان فمینیسم در کشورهای اسلامی همچون ترکیه، الجزایر و  ایران نیز مطرح شد. در ایران، اولین جریان فعال و زنده فمینیسم در زمان رضاخان ثبت شد که در دوران مشروطه مطرح شده بود.

وی تأکید کرد: این تعاریف به دلیل اینکه هویت اسلام در آنها مطرح نشده بود اشتباه بود. فمنیسم از کانال کانون‌های غیر مذهبی یعنی خانواده‌های غیر مذهبی و افراد خشک مذهب، شروع شد در واقع آنان به غرب سفر کرده و بعد از برگشت، بنیانگذار افکار فمینیسم در ایران بودند.

حجت الاسلام جازاری اضافه کرد: در دوران معاصر نیز افرادی همچون شیرین عبادی داعیه دار دفاع از حقوق زنان را برعهده دارد این درحالی است که آنان هیچ شناختی از حقوق زن در اسلام ندارند و اشتباهات مکتب یهودیت و مسیحیت را تکرار می کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان بیان کرد: در اسلام عنصر خلقتی زن و مرد یکی است زیرا خلقت زن و مرد به عنوان مکمل یکدیگر هستند نه یکی در اختیار دیگری. هدف از زوجیت در اسلام رسیدن به کمال و آرامش است. در اسلام بحث نفقه وجود دارد و زن در هر شرایط مالی باشد، مرد مکلف است مخارج او را بپردازد، در اسلام زن می‌تواند به درجه اجتهاد برسد و تقلید نکند.

استاد دانشگاه کاتولیک فرانسه افزود: هویتی که اسلام و شریعت به زن داده است مشخص است. این تعبیر پیامبر اسلام(ص) که فرمودند: زن یک گل است نه یک قهرمان؛ یعنی برای شکوفا شدن آن و نیز نگهداری از آن باید تلاش بسیار کرد. اگر هویتی که از زن در اسلام مطرح شده، در دنیا خوب مطرح شود، جایگاه بسیار مهمی در جوامع جهانی پیدا خواهد کرد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه آشنا شدن با جریان فمینیستی را یک ضرورت دانست و ادامه داد: باید مسائل روز و شبهات که گریبانگیر جوانان مذهبی است بازگو شود و اگر به این شبهات جدید پاسخ خوب و درستی داده نشود آینده نگران کننده‌ای در پیش خواهیم داشت. در حال حاضر چند جریان فمینیستی در داخل کشور فعالیت می‌کنند که فعالان آن هیچکدام از رجال دینی و زنان مذهبی نیستند بلکه از افردای هستند که به جهاتی سرخورده شده و به عنوان نماینده فمینیسم کار می‌کنند و در غرب فردی فمینیسم ایرانی را به ثبت رسانده که اصلا هویت دینی ندارد و استفاده غرب نیز از او یک استفاده ابزاری است.

حجت الاسلام جازاری گفت: در کشورهای واقعا اسلامی، مکتب فمینیسم معنایی ندارد. در فقه اسلام مباحثی پیرامون زناشویی و وظایف مرد، وجود دارد برای نمونه در مجموعه مرحوم نراقی، بیش از یک جلد کتاب وظایف مرد را در حوزه زناشویی به صورت کاملاً جزئی مطرح می‌کند و در جایی که برای زنان ایجاد سوال شده مانند بحث قضاوت، اجتهاد و ... به آنان راهکار داده است.

وی در پایان به کتاب خانم عایشه بنت شاطع اشاره کرد و گفت: این کتاب شاهکاری است که در آن از حضرت زینب کبری(س) به عنوان یک زن کامل و یک شخصیت برجسته که توانست در جامعه اسلامی جریان کند نماید نام برده شده است./201/813/ب1

ارسال نظرات