۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۴۸۳۴۷۵

چند خبر کوتاه از خوزستان

برگزاری ویژه برنامه هایی به مناسبت ایام فاطمیه در معراج شهدای اهواز، اجرای نمایش خیابانی «غریبه الدار» در شهرستان کارون، رونمایی از کتاب «پاسداران حرم» با موضوع شهدای خوزستانی مدافع حرم و خلق آفرینی زنان در جنگ تحمیلی انکار ناپذیر است از مهم ترین عناوین چند خبر کوتاه از خوزستان هستند.
چند خبر کوتاه از خوزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام سید محمد محمدی، مسؤول فرهنگی یادمان معراج شهدای اهواز با اشاره به این که معراج شهدای اهواز یک یادمان مهم برای کاروان های راهیان نور به شمار می آید و اغلب آنان زیارت از این محل مقدس را در برنامه خود قرار می دهند، ادامه داد: معنویت و نورانیتی که امروز در معراج شهدا وجود دارد به برکت شهدای است که بعد از ده ها سال پیکرهای مطهرشان از زیر خاک تفحص می شود و سبب ایجاد تحول در مردم می گردد.

این روحانی خادم الشهدا ادامه داد: الان توفیقی شده است که ما خادمی شهدا را در معراج شهدای اهواز انجام بدهیم و در این یادمان ویژه برنامه های به مناسبت ایام فاطمیه برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به این که برنامه ها از یکشنبه هشتم اسفند ماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با سخنرانی و مداحی ذاکران اهل بیت(ع) برگزار می شود، ادامه داد: یک ویژه برنامه‌ی دیگری با حضور یکی از علمای سوریه و شاعر جوان بحرینی در روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در این یادمان انجام خواهد شد؛ سپس از ایام فاطمیه برنامه های متنوعی با حضور سخنرانان برجسته کشوری جهت بصیرت افزایی زائران راهیان نور خواهیم داشت.

اجرای نمایش خیابانی «غریبه الدار» در شهرستان کارون

جواد ناصری، مسؤول هیأت فرهنگی هنری خدام الزهرا(س) از برگزاری این نمایش برای پنجمین سال پیاپی در شهرستان کارون خبر داد و گفت: این نمایش خیابانی به مناسبت ایام فاطمیه برای پنجمین سال است که در شهرستان کارون اجرا می‌شود.

وی افزود: این نمایش به اتفاقات هبوط شیطان، رحلت حضرت رسول(ص)، رزیه‌الخمیس، سقیفه بنی‌ساعده، شهادت حضرت زهرا(س)، قسمتی‌هایی از حادثه کربلا، دردودل حضرت علی(ع) با چاه و شیطان در قیامت خواهد پرداخت.

ناصری با بیان این که متن نمایش خیابانی «غریبه الدار» از کتب اهل‌سنت و شیعه همچون صحیح بخاری و کامل‌الزیارات استخراج شده است، افزود: متن این نمایش به تأیید حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع) شهرستان کارون نیز رسیده است.

این مقام مسؤول افزود: درب خانه حضرت علی(ع) به صحنه آتش زدن خیمه‌ها در عصر عاشورا، در صحنه سقط جنین شش ماهه حضرت زهرا(س) به صحنه شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) و صحنه بیعت حضرت علی(ع) با دستان بسته به صحنه اسارت اهل‌بیت(ع) در کربلا به نمایش خواهند آمد.

وی با بیان این که هیأت فرهنگی هنری خدام‌الزهرا(س) مجری و طراح این نمایش است، افزود: شهرداری شهرستان کارون، اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی شهرستان کارون و سپاه ناحیه کارون به همراه مؤسسه قرآنی نورالایمان کارون و تعدادی از خیران این شهرستان در اجرای این نمایش با این هیأت همکاری لازم را دارند؛ این نمایش ساعت ۲۰ دوشنبه ۹ اسفندماه به مدت سه شب در اتوبان آیت‌الله بهبهانی روبه‌روی پل فولاد به نمایش گذاشته خواهد شد.

رونمایی از کتاب «پاسداران حرم» با موضوع شهدای خوزستانی مدافع حرم

عبدالرضا سالمی نژاد، نویسنده دفاع مقدس از چاپ و انتشار اثر خود درباره شهدای مدافع حرم اهل بیت(ع) خبر داد و گفت: کتاب «پاسداران حرم» به سفارش مؤسسه سرلشکر شهید احمد سوداگر و کنگره خوزستان چاپ شده است.

وی گفت: کتاب «پاسداران حرم» در ۱۹۲ صفحه به رشته تحریر درآمده و علاوه بر زندگی و فعالیت‌های شهید سوداگر، کتاب به معرفی شهدای مدافع حرم استان اختصاص پیدا کرده است.

سالمی نژاد با اشاره به اینزندگی‌نامه، وصیت‌نامه و خاطرات ۵۹ شهید مدافع حرم خوزستان به اختصار در این کتاب آورده شده است، ادامه داد: این کتاب در مراسم بزرگداشت پنجمین سالگرد شهادت حاج احمد سوداگر و شهدای مدافع حرم استان خوزستان در تهران رونمایی شد.

نویسنده دفاع مقدس با اشاره به تدوین کتاب «عملکرد لشکر ۷ ولیعصر خوزستان در دفاع مقدس» گفت: این کتاب یک مجموعه ۱۲ جلدی است که ۳ جلد آن با عناوین «فاتحان سایت و رادار»، «فاتحان شلمچه»، «دلاوران پاسگاه زید» چاپ شده‌اند و جلد چهارم با نام «نبرد در کمین‌های پنجه گرگی» که اختصاص به نقش لشکر ۷ ولیعصر خوزستان در عملیات خیبر دارد، در دست چاپ است.

خلق آفرینی زنان در جنگ تحمیلی انکار ناپذیر است

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده در همایش ملی «زن در تاریخ محلی خوزستان» با اشاره به نقش زنان در دوران باستان پس از اسلام و معاصر گفت: زنان توانسته‌اند در جامعه امروز نقش اساسی خود را ایفا کنند. برخی تاریخ‌نگاری محلی را به دوران اسلام و برخی به پیش از اسلام و زمان ساسانیان نسبت داده‌اند که دارای زوایای اطلاعاتی بسیاری از جزییات در حضور زنان در تاریخ است.

وی ادامه داد: خوزستان در در ازای تاریخ محل زندگی اقوام گوناگون با گویش‌ها و بافت‌های متفاوت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده که در اتحاد در کنار یکدیگر زیسته‌اند، گفت: زنان در تاریخ پرافتخار خوزستان به واسطه شرایط قومی تأثیر بسیاری در پدیده‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته‌اند.

مولاوردی گفت: یکی از مقاطع که بدون شک نقش زنان صبور در خلق آن انکارناپذیر است جنگ تحمیلی بوده است. زمانی که استان خوزستان بی‌رحمانه‌ترین حملات دشمن را تحمل کرد، زنان با فداکاری و پشتکاری مثال‌زدنی در این عرصه نقش‌آفرینی کردند.

وی ادامه داد: زنان در همه شهرهای استان دارای وجهی مشترک هستند که با ازخودگذشتگی، تلاش بی‌وقفه،‌ وفاداری و شجاعت در همه اعصار به ساماندهی زندگی خانوادگی و حفظ پیوندهای قومی و دودمانی خود اهتمام داشته‌اند.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده گفت: جنگ و مصیبت‌های پس از آن همچنان سایه سنگین خود را بر سر مردمان این استان گسترده است و در این میان زنان خوزستانی مجدانه در تلاشند که سهم مهمی در پیشرفت و آبادانی این استان ایفا کنند. خوزستان سرزمین مادران و همسرانی است که دلاورانه با تقدیم بهترین و والاترین ثمره‌های جان خود از اسلام، ایران، شرافت و انسانیت دفاع کردند.

وی بیان داشت: مادران شهدایی که به گفته امام راحل «ره صد ساله را یک شب پیمودند.» زنان خوزستان نشان داده‌اند که چه در شهرهای بزرگ و در مناطق دیگر از عهده سخت‌ترین شرایط مانند جنگ تحمیلی برمی‌آیند و این تجربه گران‌سنگ به یقین می‌تواند این اعتماد را به وجود آورد که زنان در تصمیم‌گیری‌های کلان استان قادر به نقش‌آفرینی هستند./9453/303/ب1

ارسال نظرات