۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۴۸۳۴۷۹
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام:

فرهنگ عمومی و سبک زندگی دغدغه اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است

دکتر ولایتی گفت: توجه به فرهنگ عمومی، سبک زندگی ایرانی اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش و جایگاه ویژه‌ای را داراست.
دکتر ولایتی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر علی اکبر ولایتی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم گرامیداشت مقام علمی و فرهنگی دکتر مخبر دزفولی که در حاشیه «کنگره بین المللی جندی شاپور» برگزار شد، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دکتر مخبر دزفولی از دوستان قدیمی بنده هستند و سوابق علمی و فرهنگی ایشان برای بنده کاملا روشن است.

وی  بیان کرد:  دکتر مخبر دزفولی بیش از 11 سال است که در سمت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مشغول هستند و خدمات زیادی را در طول این سال‌ها ارائه کرده‌اند.

رییس کمیته فرهنگ تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ارزش و قدر خدمات شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون به خوبی تشریح نشده و مجهول مانده است.

 ولایتی در تشریح جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این شورا ستاد فرماندهی و مرکز اصلی ساماندهی علم و فرهنگ کشور به معنای اعم آن است.

وی افزود: در سال‌های اخیر و به برکت انقلاب اسلامی کشورمان جایگاه خوبی در عرصه علم و فناوری پیدا کرد و تعداد دانشجویان کشور به قریب 5 میلیون بالغ می شود.

ربیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در کنار این ارتقای کمی خوشبختانه علم و فناوری در کشورمان ارتقای کیفی نیز پیدا کرده است و هم اکنون بیش از 40 هزار مقاله علمی دانشمندان کشورمان در مجلات بین المللی منتشر شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به اشاره به سابقه تمدنی استان خوزستان گفت: کافی است هر محققی فقط تاریخ خوزستان را ورق بزند تا چهرههای تابناک علم و فرهنگ را در تمام این خطه صاحب علم و فرهنگ مشاهده کند.

وی افزود: در کتب قدیمی پزشکی تمدن اسلامی "خوزی‌ها" همواره به عنوان اطبایی حاذق و توانمند ستایش شده‌اند و می توانیم بگوئیم پزشکی تمدن اسلامی ریشه در این سرزمین دارد.

 ولایتی ادامه داد: محمد بن زکریای رازی، طبری و سید اسماعیل جرجانی در کتب های خود از "خوزی‌ها" به عنوان پزشکانی زبر دست که ریشه در همین مرکز علمی جندی شاپور دارند، یاد کرده‌اند و در حقیقت این پزشکان پل ارتباطی بین پزشکی قبل و بعد از اسلام بوده اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در کل خوزستان شهر دزفول مانند یک ستاره می درخشد و خاتم الفقهاء و المجتهدین شیخ مرتضی انصاری(ره) در این شهر ریشه دارد و افتخار بسیاری از فقهای بزرگ شیعه آن است که بر رسائل و مکاسب آن مرحوم حاشیه و شرح نگاشته‌اند.

 وی افزود: در دوران معاصر و به ویژه در دوران دفاع مقدس، این شهر مقاوم دین خود را به انقلاب اسلامی ادا کرد و به عنوان یکی شهر مقاوم به سمبل و نشانه مقاومت ملت غیور ایران تبدیل شد.

رییس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در عرصه علم و فرهنگ نیز دزفول چهره‌های برجسته‌ای را به کشور تقدیم کرد که دکتر محمدرضا مخبر دزفولی از آن جمله است.

ولایتی گفت: در طول 11 سال اخیر که ایشان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده‌اند، این شورا با بیش از 2 هزار مصوبه نقش بسیار بارزی در راهبری و هدایت علم و فرهنگ کشور داشته که نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرروش و نقشه مهندسی فرهنگی مهم ترین این مصوبات هستند.

وی افزود: توجه به فرهنگ عمومی، سبک زندگی ایرانی اسلامی هم در دوره اخیر فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای نقش و جایگاه ویژه‌ای بوده است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شکل گرفت و توانست این موضوع مهم را در کشور بسط و گسترش دهد و همین کنگره بین المللی جندی شاپور بخشی از خدمات این کمیته است.

رییس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با برنامه ریزی این کمیته، مفاخر تمدن اسلام و ایران در اکثر کتاب‌های درسی وارد شده است.

وی افزود: نگارش و تدوین کتاب چهار جلدی «تقویم فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» با حدود 5 هزار صفحه به عنوان منبع و ماخذ این بخش از سایر خدمات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

دکتر ولایتی در پایان و ضمن تقدیر از خدمات دکتر مخبر دزفولی گفت: قدر آقای دکتر محمدرضا مخبر دزفولی زمانی بیشتر روشن می شود که کارهای شورای عالی انقلاب فرهنگی با تفصیل بیشتری برای مردم عزیز کشورمان بیان شود./998/د102/س

ارسال نظرات