لزوم استفاده طلاب از اصول روانشناسی اسلامی در تبلیغ
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار اعضای انجمن روانشناسی اسلامی در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع)، با ابراز خوشنودی از این که این انجمن در کاری کلیدی در حوزه فعالیت دارد، اظهار داشت: مسأله روانشناسی در دنیای امروز زیربنایی برای همه فعالیت های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و آموزشی درآمده است و برای حوزه نیز از جهاتی ضرورت دارد.
وی با انتقاد از این که این اقدام دیر صورت گرفته است، ادامه داد: هر موقع جلوی ضرر را بگیریم، منفعت است؛ یکی از برنامههای حوزه تدریس است و اگر این تدریس با اصول روانشناسی همراه نباشد، تاثیر آن کم می شود؛ همچنین اگر اساتید با اصول روانشناسی وارد آموزش شوند، تاثیر بیشتری خواهند داشت.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: درباره تبلیغ من معتقدم ۵۰ درصد آن روانشناسی و ۵۰ درصد آن علمیت است تا بتواند در مخاطب اثر بگذارد؛ امر به معروف و نهی از منکر از دیگر مسائلی است که روانشناسی نقش بسیار زیادی در موفقیت و اثرگذاری آن دارد.
وی با بیان این که اختلافات میان خانوادهها، افراد و گروهها از معضلات روز افزون جامعه است، گفت: اگر از لحاظ روانشناسی اسلامی به این معضل پرداخته شود، بسیار از مشکلات برطرف خواهد شد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی به معضل وسواس و فراگیری آن در افراد اشاره کرد و افزود: در چنین مشکلات و معضلاتی که توسط طبیبان قابل حل نیست، قرص و دارو را باید کنار گذاشت و به سراغ روانشناسی اسلامی رفت.
این مرجع تقلید ابراز داشت: در آثار اسلامی هم مشاهده می کنیم که ائمه معصوم(ع) از این اصول استفاده میکردند و مشکلات مردم را برطرف میکردند.
وی درباره اثبات جایگاه امامت با استفاده از اصول روانشناسی، تصریح کرد: همانطور که بدن انسان مرکز عاقلهای به نام قلب میخواهد، جامعه اسلامی نیز یک مرکز عاقله به نام امام میخواهد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: مسأله روانشناسی در تمامی مسائل زندگی تاثیر دارد و به ویژه نیاز حوزه علمیه از همه اقشار بیشتر است؛ حتی در نوشتن مقالات، کتب و در تبلیغ و تدریس اگر این مسأله رعایت شود اثرگذاری بیشتری دارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تبیین حرمت شراب در سه مرحله در قرآن کریم، اظهار داشت: یکی از این نمونههای قرآن که در آن اصول روانشناسی مشاهده میشود، مسأله شرب خمر است که در سه مرحله تبیین شده است؛ خدای متعال از همان ابتدا میتوانست شرب خمر را حرام و شرابخوار را جهنمی معرفی کند ولی ابتدا از کاربرد آن نام برده، سپس گناه و ضرر آن را از سودش بیشتر عنوان کرده و در نهایت آن را عمل شیطان معرفی کرده است .
وی با بیان این که طلاب و مبلغان هم باید در تبلیغات دینی از اصول روانشناسی اسلامی استفاده کنند، ادامه داد: کار شما عزیزان بسیار سنگین است و باید حوزویان را آموزش دهید تا بتوانند استفاده کامل از درس و بحث داشته باشند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: اجانب و بیگانگان از اصول روانشناسی برای پیشرفت زندگی خود به خوبی استفاده میکنند؛ با توجه به این که کار شما دیر شروع شده، باید بیشتر تلاش کنید و اصول و قواعد کار خود را بنویسید و در اختیار حوزویان قرار دهید.
این مرجع تقلید عدم خبر رسانی کافی را ضعف دیگری در این زمینه دانست و تأکید کرد: با اطلاع رسانی کافی در زمینه روانشناسی اسلامی و ارائه برنامههای این انجمن برای اقشار مختلف از جمله، اساتید، خطبا، مداحان و زوج های جوان بسیاری از مشکلات برطرف میشود و مردم از شما برنامه میگیرند.
وی در پایان به اعضای انجمن روانشناسی اسلامی توصیه کرد: همانطور که اصل روانشناسی از واجبات زندگی بشر است، افراط در آن نیز آسیبها و مشکلاتی را پدید میآورد؛ از همین جهت باید جلوی آسیبهای آن گرفته شود چرا که استفاده افراطی و نادرست از آن میتواند نتیجه معکوس داشته باشد؛ اولویتها را روی کاغذ بیاورید و مرحله به مرحله عمل کنید و توجه داشته باشید که کار فردی فایده ندارد و کار جمعی پر اثر است./840/پ202/ص