گفتمان حمایت از تولید ملی نهادینه شود
به گزارش خبرگزاری رسا در شاهرود، حجتالاسلام علی شکری در گفتوگو با خبرنگاران ضمن تأکید بر اینکه حمایت از تولیدات داخلی، راه نفوذ بیگانگان را به کشور میبندد، ابراز داشت: امروز پدیدههای فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی میبایست با پیوستی از جنس گفتمان عمومی همراه باشد تا بتواند اثرگذاری خویش را بر عموم جامعه داشته باشد.
وی افزود: برای مثال اگر امروز میخواهیم اقتصاد مقاومتی را در بین آحاد جامعه نهادینه کنیم، ابتدا باید آن را بهصورت گفتمان درآورده تا در کف جامعه بهنوعی مطالبه بدل شود وقتی این مقوله به مطالبهای اجتماعی بدل شد آنگاه میتوان آن را دغدغه مردم دانست و وقتی یک پدیده دغدغه عامه مردم شد نهادینه شدن آن نیز محتملتر به نظر میرسد از این رو درباره خرید کالای ایرانی نیز باید این مهم رخ دهد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان بابیان اینکه برای نهادینه کردن گفتمان خرید کالای ایرانی باید دو بعد را مورد بررسی قرارداد، گفت: نخست اعتمادسازی مردم در راستای تهیه کالاهای ایرانی که این امر به دو مقوله جداگانه قابلتقسیم است نخست ارتقای کیفی محصولات ایرانی و سپس ترویج فرهنگ خرید کالای ایرانی از سوی نهادهای مختلف اقتصادی و حتی فرهنگی که این دو مقوله میبایست مدنظر مسؤولان قرار گیرد.
حجت الاسلام شکری افزود: اما بعد دوم نهادینه کردن کالای ایرانی، مردم هستند که ابتدا باید به این باور برسند که خرید کالاهای داخلی، به اقتصاد جامعه کمک شایانی میکند همچنین میتواند درمجموع به تمام بخشهای جامعه و کشور کمک شایانی کند که این امر نیز میبایست از طریق زیرساختهای فرهنگی در جامعه نهادینه شود.
وی ادامه داد: وقتی ما میتوانیم خرید کالای ایرانی را مطالبه کنیم که ابتدا اعتماد مردم به این کالاها افزایش یابد، سپس مزیتهای آن از سوی فعالان اقتصادی، مسؤولان و نهادهای وابسته به اقتصاد معرفی شود و سپس جامعه آمادگی پذیرش آن را ازنظر فرهنگی و همان دغدغه سازی اجتماعی، داشته باشد از این رو وقتی این مراحل در جامعهای رخ دهد، خواهناخواه ستاره اقبال کالاهای داخلی رو به افول نخواهند رفت.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان بابیان اینکه تولیدکنندگان نیز باید بپذیرند که ارتقای کیفی محصولاتشان الزامی است، گفت: متأسفانه اگر یکی از کالاهای داخلی دچار نقصی شود، این برچسب بر پیشانی تمام تولیدات داخلی مینشیند که کالای ایرانی بیدوام است اما در محصولات خارجی اینگونه نیست چراکه ما بارها شاهد بیکیفیت بودن بسیاری از لوازم الکترونیکی و یا خانگی خارجی هستیم اما هیچگاه مردم نمیگویند که کالای خارجی بیدوام است پس باید از سوی تولیدکنندگان نیز گامهای مثبتی برداشته شود.
حجت الاسلام شکری بیان داشت: از سوی دیگر باید بستر جامعه مهیای این خرید کالای داخلی شود که دراینبین نقش رسانهها، شبکه تبلیغ، مسئولان و ... حیاتی به نظر میرسد.
وی افزود: شبکه تبلیغی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بهرهگیری از ظرفیت روحانیان، طلاب، روحانیان مستقر در اقصی نقاط استان، مداحان، تشکلهای مذهبی، نهادهای عمومی مانند هیأتهای مذهبی و ... میتواند با استفاده از میز خطابههای عمومی مزیتهای خرید کالای داخلی خصوصاً کالاهای تولید داخل استان را برای مردم تشریح کنند همچنین باید از این ظرفیت در راستای گفتمان سازی خرید کالای داخلی بهره برد تا درنهایت شاهد نهادینه شدن فرهنگ خرید مایحتاج منازل، از داخل استان و کشور بود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی افزایش اقبال عمومی به مصرف کالاهای داخلی، توضیح داد: به نظر من باید کارشناسان امر، برنامهای مدون را برای نهادینه شدن فرهنگ استفاده از کالای ایرانی بنویسند که در آن تمام ابعاد این امر ازجمله فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دیده شود.
حجت الاسلام شکری افزود: میتوان در این برنامه مدون نقش هر نهاد و ارگان را برای ترویج خرید کالای ایرانی در نظر داشت و از ظرفیتهای هر گروه بهخوبی استفاده کرد تا درنهایت بتوانیم علاوه بر ترویج کالای داخلی گامهای اساسی را به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی برداریم که در این راستا سازمان تبلیغات اسلامی آمادگی دارد تا از تمام ظرفیتهای خود در این زمینه بهره جوید./101/977/ب1