۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۴۸۳۸۴۸
آیت الله مظاهری:

افراد متمکن به تسهیل ازدواج جوانان کمک کنند

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: دختران بی جهیزیه، پسران بیکار و بی همسر در جامعه امروزی ما از جانب افرادی که قدرت اقتصادی خوبی دارند، مغفول مانده اند.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: بی اعتنایی به نماز جماعت حرام است.

وی در تفسیر آیه چهل و سوم سوره بقره که می فرماید «وَأَقِیمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ»، افزود: خداوند در آیات مختلفی راه رسیدن به سعادت را همت توأمان با توفیق معرفی می کند؛ همت همان تلاش شخص است و توفیق یعنی نزول برکات الهی در راستای رسیدن به اهداف انسان؛ همت بدون توفیق کارایی ندارد و توفیق بدون همت، اصلاً وجود ندارد.

حضرت آیت الله مظاهری تبیین کرد: راه این که انسان موفق به توفیقات الهی شود، مقدس شدن از راه مراعات تقوای الهی است و این تقدس تنها با انجام همه واجبات، اجتناب از همه محرمات و جامه عمل پوشاندن به مستحباتی که در حدّ ظرفیت انسان است، حاصل می شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که عنایت خاص الهی زمانی فرا می رسد که انسان ارتباطش را با خداوند و مردم مستحکم کند، ابراز کرد: خداوند در آیه چهل و سوم سوره بقره به سه رکن اساسی در دین اسلام اشاره کرده است، نماز، زکات و نماز جماعت سه رکنی است که انسان مقدس حتماً باید به آن ها توجه ویژه مبذول کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که در قرآن هرگز توصیه به نماز خواندن نشده ایم بلکه قرآن از ما اقامه نماز را می خواهد، تشریح کرد: اقامه نماز یعنی انسان نباید قبل از اذان صبح خواب باشد، اقامه نماز یعنی در هنگام اذان ظهر و مغرب، همه بازارها تعطیل باشد و ترافیکی در خیابان ها وجود نداشته باشد، اقامه نماز یعنی در وقت نماز، در مساجد جای سوزن انداختن نباشد؛ متأسفانه ننگی که دامن گیر جامعه امروز ما شده این است که در وقت نماز ترافیک بسیار عجیبی در خیابان ها به راه می افتد ولی این مسأله در کشورهای عربی مثل عربستان مراعات می شود.

وی با بیان این که مهم ترین عامل قبولی نماز، داشتن حضور قلب است، تشریح کرد: نمازی سبب نزول عنایات خاص خداوند می شود که افزون بر داشتن ظواهری مثل اول وقت بودن و به جماعت بودن، با حضور قلب کامل ادا شود؛ حضور قلب داشتن در نماز یعنی انسان از ابتدا تا انتهای نماز، قلبش تنها متوجه خداوند باشد.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که نماز باید به حالت یک مکالمه با خداوند باشد، اظهار کرد: نماز با حضور قلب رکوع و سجودش یک معاشقه دو طرفه است؛ دو رکعت نمازی که به این حالت خوانده شود انسان را بهشتی می کند و درجات بالای معنویت را به ارمغان می آورد؛ نمازی که اکثریت مردم می خوانند نماز رفع تکلیفی است ولی قرآن از ما می خواهد نماز با حضور قلب بخوانیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان با معرفی کتاب خود در زمینه اقتصاد اسلامی، گفت: منظور از واژه زکات در قرآن، قانون مواسات است؛ مردم باید در بهرمندی از مادیات در حدّ یکدیگر زندگی کنند و مهم ترین چیزی که می تواند این اعتدال را ایجاد کند، پرهیز از تجمل گرایی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: در جامعه فعلی هر کس زورش بیشتر برسد بیشتر غرق در تجملات می شود؛ دختران بی جهیزیه، پسران بیکار و بی همسر در جامعه امروزی ما از جانب افرادی که قدرت اقتصادی خوبی دارند، مغفول مانده اند.

وی در تشریح اهمیت نماز جماعت اذعان کرد: نماز جماعت یک عمل مستحبی است ولی هیچ عملی در اسلام به اندازه نماز جماعت ثواب ندارد؛ اگر زن و شوهری در خانه خودشان نمازشان را به جماعت بخوانند، خداوند دو رکعت آن ها را سیصد رکعت ثبت می کند و اگر تعداد مأمومین نماز جماعت بیش از ده نفر بشود، فقط خداوند می تواند ثواب آن را محاسبه کند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که اعراض کردن از نماز جماعت حرام است، خاطرنشان کرد: در صدر اسلام افرادی خدمت پیامبر(ع) رسیدند و عرض کردند یا رسول الله برخی از مردم در فلان محل نمازشان را در خانه می خوانند و به مساجد نمی آیند، پیامبر(ص) فرمودند خانه را بر سرشان خراب کنید.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: نماز جماعت خواندن مستحب است ولی بی اعتنایی و بی احترامی کردن به نماز جماعت حرام است؛ اگر از عنایات خاص خداوند بی بهره ایم به خاطر خالی بودن مساجد از نمازگزار است./201/867/ب1

ارسال نظرات