۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۴۸۳۹۸۵
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛

حکم خرج کردن اموال و عیدی کودکان

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه پدر و مادر و سرپرست کودکی که بالغ نشده، اجازه ندارند اموال او را برای خود خرج کنند، گفت: خرج کردن اموال و عیدی کودکان برای خود به نوعی غصب مال و حق الناس محسوب می شود.
احکام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید ابراهیم ربانی، استاد حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه والدین و سرپرست کودک اجازه ندارند که اموال او را برای خود خرج کنند، گفت: خرج کردن اموال کودک بدون اجازه او مصداق غصب مال غیر محسوب شده و حق الناس است.

وی افزود: همچنین والدین اجازه ندارند اگر عیدی و یا هدیه ای به کودک داده می شود آن را برای خود خرج کنند و اگر تاکنون چنین عملی را مرتکب شده اند باید برای جبران حق الناس، اموال و عیدی کودک را در لیست بدهی ها خود نوشته و هنگامی که کودک به کفالت رسید و بالغ شد آن مال را به او بپردازند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: پدر به عنوان ولی کودک می تواند اموال کودک را برای خود کودک خرج کند ولی مادر چنین اجازه ای ندارد.

حجت الاسلام ربانی تصریح کرد: اگر مادر یک کودک بخواهد اموال کودک را برای خود کودک خرج کند باید با اجازه ولی کودک اینکار را انجام دهد.

حجت الاسلام ربانی با تأکید بر اینکه انسان باید همواره مراقب باشد که بدون اجازه دیگری در اموال او تصرف نکند؛ زیرا غصب مال دیگری گناه بزرگی است، گفت: عده ای تصور می کنند که صرف رابطه پدری و فرزندی یا خانوادگی دلیل بر تصرف در مال دیگری می شود که این تصور غلط است.

وی افزود: فرزند نمی تواند بدون اجازه پدر در اموال او تصرف کرده و یا مال او را به تملک خود دارد و همانطور که بیان شد این عمل مصداق غصب مال و حق الناس محسوب می شود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین استفاده از آب و برق به صورت غیر قانونی مصداق غصب مال بوده و با چنین آبی نه می توان وضو گرفت و نه می توان غسل کرد و اگر با چنین آبی وضو گرفته شود یا غسل انجام شود آن غسل و وضو باطل است.

حجت الاسلام ربانی یادآور شد: همچنین اگر کسی می خواهد در مکان عمومی وضو بگیرد یا آب بردارد باید بداند که آن آب برای مصرف عمومی است و در مساجد هم اگر بدانیم آبی برای مصرف عمومی در نظر گرفته شده، اجازه استفاده داریم و اگر نمی دانیم کاربرد آن چیست باید بپرسیم والا استفاده بدون اجازه از آب و یا سایر چیزهای که در اماکن عمومی است مصداق غصب مال و حق الناس است./968/پ202/ی

ارسال نظرات