۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۴۸۴۰۳۶
استاد حوزه و دانشگاه:

رساله حقوق امام سجاد به دنبال انسان نمونه و کامل است

حجت الاسلام باقری با بیان اینکه نظام حقوقی اسلام کامل‌ترین نظام‌ها برای احقاق حقوق انسان‌ها است، گفت: رساله حقوق امام زین‌العادبدین(ع) یکی از مهم‌ترین متونی است که در پی سامان‌دهی اخلاق و رفتار فردی و اجتماعی است و به دنبال انسان نمونه وکامل است.
حجت الاسلام باقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی باقری، عضو هیأت علمی گروه عارف دانشگاه تبریز امشب در نشست گفتارهای معنوی در مسجد دانشگاه تبریز با اشاره به اهمیت حقوق، اظهار داشت: نظام حقوقی اسلام کامل‌ترین نظام‌ها برای احقاق حقوق انسان‌ها است.

وی با بیان حدیثی از امام سجاد(ع) تحت عنوان حقوق انسان‌ها به صحت این حدیث اشاره کرد و افزود: صحت یک حدیث را می توان در بکارگیری مراجع تقلید و همچنین اشخاص برجسته مکتب تشیع دانست، این حدیث در کتاب‌های تحول العقول و مکاسب آمده و به آن اشاره شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز با اشاره به پاسخ امام سجاد(ع) در رابطه با حقوق مسلمانان که یکی از یاران امام پرسیده بود، ابراز داشت: در مورد حقوق مسلمانان سه حق بر گردن انسان است که حقوق خود و حقوق دیگران و حقوق خدا این سه حق را شامل می‌شود.

وی در ادامه به 50 حقوق انسان اشاره و تأکید کرد: تمامی اعضاء و افراد و همچنین اشیاء پیرامون ما در گردن ما حقی دارند و اینکه کدام یک بر دیگری ارجحیت دارد، باید به اهمیت و نسبت رابطه ما با آن توجه شود و به همان میزان به حقوق آن توجه و عامل بود.

حجت الاسلام باقری افزود: این حدیث که به رساله حقوق اشتهار دارد شامل مطالبی همچون حق الله، حق نفس بر انسان، حق نماز،‌ حق روزه، حق صدقه، حق قربانی، حق فرمانروا، حق آموزگار، حق مالک، حق زیردست، حق همسر، حق پدر و مادر، حق همسایه، حق امام جماعت و مانند آن می‌شود.

وی حق الله را بزرگتر از همه حقوق دانست و عبادت کردن خداوند و شرک نورزیدن به او را ازحقوق خداوند معرفی و بیان داشت: اگر حق خداوند را با اخلاص ادا کنیم، خداوند دنیا و آخرت ما را کفالت می‌کند، یعنی از گناهان ما چشم پوشی می‌کند و آن چیزی که از این دنیا دوست داریم را ذخیره آخرت ما قرار می دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر بهره گیری از این حدیث شریف و ارزشمند، تصریح کرد: رساله حقوق امام زین‌العادبدین(ع) یکی از مهم‌ترین متونی است که در اختیار ما قرار گرفته است، این رساله ارزشمند در پی سامان‌دهی اخلاق و رفتار فردی و اجتماعی است و به دنبال انسان نمونه و کامل است./854/202/ب2

ارسال نظرات