۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۴۸۴۰۵۲

3 گام برای بالا بردن آگاهی اجتماعی

بخشی از زندگی روزمره ما انسان‌ها در رابطه با دیگران شکل می‌گیرد؛ بنابراین لازم است تا با گام‌های مورد نیاز برای شناخت هیجان‌های آنان نیز آشنا شویم.
آگاهی اجتماعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بخش عمده ای از زندگی روزمره ما انسان‌ها در رابطه با دیگران شکل می‌گیرد؛ بنابراین لازم است تا با گام‌های مورد نیاز برای شناخت هیجان‌های آنان نیز آشنا شویم. روشن است که آگاهی از هیجان‌های دیگران و آشنایی با شیوه‌های برخورد مناسب با آنها برای دستیابی به یک رابطه اجتماعی مفید و مؤثر، بسیار لازم و ضروری است.

در این بخش، به شناسایی گام‌های لازم برای آگاهی یافتن از هیجان‌های طرف مقابل می‌پردازیم. مهم‌ترین این اقدامات چنین‌اند:

گام نخست: در جمع دیگران بیشترین زمان خود را به مشاهده، پرسش و گوش دادن سپری کنید

بکوشید در حضور دیگران عادی رفتار کنید، ولی در ذهن خود آماده‌باش داشته باشید. وقتی ذهنتان بیشتر روی مردم متمرکز است تا خودتان، می‌توانید به گونه‌ای شگفت‌آور دربازه آنها به چیزهایی پی ببرید. ببینید آیا می‌توانید بین آنچه طرف مقابل احساس می‌کند و آنچه انجام می‌دهد، ارتباط پیدا کنید.

وقتی مطمئن نیستید، حتماً محترمانه از او پرسش کنید. با این گام، شما در حقیقت آشنا شدن درست و دقیق با احساسات و هیجان‌های اطرافیانتان را تمرین کنید.

گام دوم: بکوشید هیجان و احساس کل گروه را دریابید

اگر با دقت لازم نگاه کنید، اغلب در یک جمع به احساسی عمومی پی خواهید برد. این کار بسیار شبیه آن است که متوجه احساس یک فرد شوید، اما تفاوت اینجاست که بین افراد گوناگون حاضر در جمع، یک یا چند شباهت احساسی می‌بینید.

حتماً شما نیز احساس کرده‌اید که مثلاً احساس غالب بر جمع احساس شوخی است یا احساس جدی؛ یا مثلاً اکنون این جمع دچار یک مشکل روانی مشترک است؛ و یا ... .

بدانید جمع نیز مانند فرد هیجانات و احساساتی دارد که شناخت که شناخت درست آنها می‌تواند ما را در انجام رفتارهای مناسب یاری دهد.

گام سوم: برداشت‌های هیجانی خود را با یکی از دوستانتان در میان بگذارید

از دوست یا همکاری قابل اعتماد که می‌تواند شما را برای آگاهی‌ یافتن از هیجان‌های دیگران یاری دهد، کمک بخواهید. برای این کار با او صادقانه گفت‌وگو کنید و بخواهید که در اقدام‌های زیر با شما همکاری کند. برای این کار می‌توانید زمانی که دوست شما درباره اتفاق یا مسأله‌ مهمی که برایش پیش آمده، حرف می‌زند، موارد زیر را در نظر بگیرید:

* درک خود را از آنچه احساس کرده است، به او بگویید و ببینید که آیا حدس شما دقیق بوده است یا نه؛

* پرسش‌هایی را مطرح کنیم که هنگام گفت‌وگوی عادی نمی‌توانید بپرسید. برای این کار از پیش رضایت او را به دست آورید؛ زیرا برخی برای پرسش‌ها ممکن است وارد حریم شخصی روحیات فرد مقابل شود؛

* سرانجام از او بپرسید آیا کوشیده است پیامی غیر شفاهی به شما برساند؟ گاهی مردم دوست ندارند راست و رک بگویند که چه احساسی دارند؛ بنابراین غیر مستقیم یا با گوشه و کنایه آن را می‌رسانند. اگر او پاسخ مثبت داد، فرصت خوبی خواهد بود که بدانید به خوبی متوجه این موضوع شده‌اید یا خیر؟

این شیوه را با کمک دوست معتمد دیگری در گروه تکرار کنید تا به مهارت لازم در جهت دانستن هیجانات دیگران و گروه دست یابید. شما در این هنگام به دنبال آنید که درست و نادرست بودن برداشت‌هایتان را از نوع و شدت هیجاناتی که دیگران تجربه می‌کنند، به کمک دوستانتان محک بزنید. تمرین در هر کار می‌تواند شما را به نتایج بهتری برساند./841/ت303/س

منبع: کتاب «این هوش دست یافتنی؛ راهکارهای تقویت هوش هیجانی» نوشته علی صادقی سرشت»

ارسال نظرات