۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶
کد خبر: ۴۸۴۰۹۴

اخبار کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

بکارگیری نخبگان طرح حفظ در تدریس، ثبت وقف جدید به ارزش 300 میلیون ریال در نیشابور و وجود 7 هزار نسخه کتاب در کتابخانه امامزاده سلطان محمدعابد کاخک عناوین مهمترین خبرهای کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، همزمان با سراسر کشور درروز پنجشنبه 28 بهمن ماه، ساعت 9 صبح آزمون کتبی طرح تربیت حافظان قرآن کریم سبزوار در 6 پایگاه آستان مقدس امامزاده شعیب(ع)، امامزاده ابراهیم(ع) نوده انقلاب، ششتمد، روداب، شامکان و سلطان آباد برگزار می شود.

حجت الاسلام حسین نیساری، رییس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار با اشاره به حضور حداکثری قرآن آموزان در آزمون پایانی طرح ملی حفظ، تصریح کرد: همزمان با دهه مبارک فجر و سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، آزمون شفاهی در 8 پایگاه برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: 85 درصد از شرکت کنندگان در طرح حفظ اوقاف را بانوان تشکیل می دهند و 25 درصد نیز آقایان هستند.

رییس اداره اوقاف سبزوار با اشاره به مشارکت مربیان در طرح ملی حفظ سبزوار اظهار داشت:  تعداد  55 مربی  در 64 کلاس شهرستان فعالیت دارند که 20  مربی این دوره  از قرآن آموزان نخبه کلاسهای طرح تربیت حافظان شهرستان هستند.

رییس اداره اوقاف سبزوار گفت: با وجود بیش از 2000 موقوفه در شهرستان، متاسفانه در حوزه قرآن وقف بسیار محدود است و موقوفه قرآنی جزء نیازهای اولویت دار سبزوار است.

ثبت وقف جدید به ارزش 300 میلیون ریال در نیشابور

یک قطعه زمین  به مساحت1100 متر مربع توسط واقف خیر اندیش یحیی ارقبایی جهت توسعه بقعه امامزاده عبد الجلیل(ع) خواجه آباد و ساخت زائر سرا وقف شده است.

بر اساس این گزارش دراقدامی خداپسندانه 1100متر زمین از اراضی رودخانه خواجه آباد بخش سرولایت توسط واقف خیر اندیش یحیی ارقبایی و همسرش  توسعه بقعه متبرکه امامزاده عبد الجلیل(ع) و ساخت زائر سرا، صحن و مرکز فرهنگی وقف شد.

این واقف خیراندیش هدف از وقف این زمین را رضایت خداوند عنوان کرد. ارزش ریالی این موقوفه 300 میلیون ریال می باشد.

در سال 95، هشت وقف جدید در رشتخوار به ثبت رسید

علی حدادی، رئیس اداره  اوقاف و امور خیریه رشتخوار  گفت:در سال 95هشت وقف جدید به ثبت رسیده است که ارزش ریالی این موقوفات یک میلیارد و250میلیون ریال است.

وی افزود: دو شبانه روز آب از چاه عمیق و ده هکتار باغ پسته از بزرگترین این موقوفات است.

حدادی به نیت این موقوفات اشاره و اظهار کرد: نیت این واقفین مباحث قرآنی، مذهبی و زنده نگهداشتن فرهنگ عزاداری سیدالشهدا ،امام حسن (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) و مخارج و هزینه های بقعه متبرکه امامزاده فاضل(ع) و احداث مسجد و فاطمیه است

یادآور می شود امامزاده فاضل(ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) در روستای فاضلمند قرار دارد و فعالیت های فرهنگی و قرآنی و مذهبی بسیاری در این آستان مقدس اجرا می شود.

ثبت پانزده وقف جدید در تایباد و باخرز طی سال جاری

احمد محمدیان، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تایباد گفت:در سال 95چهار وقف جدید به ارزش دو میلیارد و450 میلیون ریال در تایباد و یازده وقف به ارزش یک میلیارد ریال در باخرز به ثبت رسیده است.

 وی افزود: یک قطعه زمین به مساحت285 متر مربع و به ارزش دو میلیارد ریال از بزرگترین این موقوفات است.

 محمدیان به نیت این موقوفات اشاره و اظهار کرد: نیت این واقفین جهت فعالیت های فرهنگی، مذهبی، آموزشی کمک به ایتام و به خصوص سادات و تبلیغ و ترویج فرهنگ فاطمی است.

رئیس اوقاف تایباد گفت: در تایباد تنها یک موقوفه با نیت ترویج فرهنگ فاطمی وجود دارد که با توجه به جمعیت حاضر در شهرستان این موقوفه برای این نیت کم است.

گفتنی است، تعداد کمی موقوفات دارای درآمد شهرستان های تایباد و باخرز وجود دارد و این دو شهرستان نیازمند نگاه ویژه خیرین به مقوله وقف است.

کتابخانه امامزاده سلطان محمدعابد کاخک با هفت هزار نسخه کتاب

مژگان احمدپور، مسؤول کتابخانه عمومی امامزاده سلطان محمد عابد(ع) گفت: کتاب یکی از ابزارهای ارزشمند توسعه فرهنگی است و بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، کتابخانه آستان مقدس امامزاده سلطان محمدعابد(ع) در سال 88 در مکانی با زیربنای 110 متر مربع راه اندازی شد.

وی افزود: این کتابخانه دارای 7000 جلد کتاب بوده که به روش دیویی(موضوعی) رده بندی شده و به صورت قفسه باز اداره می شود.

احمدپور اظهار داشت: قفسه های نشریات، کتاب های مسابقات فرهنگی، نمایشگاه تازه های کتاب و نورسیده ها از دیگر بخشهای این کتابخانه می باشد.

وی افزود: ازجمله خدمات کتابخانه برگزاری نشست های کتابخوان کتابخانه ای و مدرسه ای، اجرای زنگ صبحگاه کتاب در تمامی مدارس بخش کاخک، برگزاری مسابقات فرهنگی، نقاشی ، برگزاری کارگاه ساخت کاردستی ، قصه گویی، جمع خوانی و روخوانی  است.

احمدپور گفت: به منظور اطلاع رسانی اخبار کتابخانه و تازه های کتاب و کتابداری در مهرماه سال 1392  وبلاگ کتابخانه به آدرس www.library-abed.blogfa.com راه اندازی شد.

درپایان تعداد 67 جلد کتاب توسط بازرس میقات الرضا وقف امامزاده شد./930/303/ب2

ارسال نظرات