۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۴۸۴۲۵۷

زمان شکستن بایکوت‌رسانه‌ای هنرمندان انقلابی دنیا فرا رسیده است

مسؤول بین الملل جشنواره عمار گفت: در جشنواره عمار به دنبال ایجاد شبکه‌ای از هنرمندان انقلابی و متعهد در سراسر دنیا هستیم تا آنها در بایکوت جریان روشنفکری و رسانه‌ای غرب قرار نگیرند.
جشنواره عمار

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جشنواره مردمی فیلم عمار، حامد بامروت نژاد، مدیر مدرسه سینمایی عمار، در جریان بازدید دانشجویان و فیلمسازان عراقی در دبیرخانه جشنواره عمار در سخنانی، گفت: سینمای ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دو جریان عمده داشت؛ یک جریان سینمای عامه پسند که به فیلمفارسی می شناسیم و جریان دیگر سینمای روشنفکری را تشکیل می داد. سینمای فیلمفارسی سینمایی بود که به سمت ابتذال می رفت و سعی می کرد دست بر روی نقاط ضعف مخاطبان بگذارد که البته قبل از انقلاب نیز پرمخاطب بود.

وی به سینمای روشنفکری در قبل از انقلاب اشاره کرد و افزود: جریان دوم سینمای روشنفکری بود که به دنبال حضور در جشنواره های خارجی بود و آرزوی خود را در آن جشنواره ها دنبال می کرد؛ وجهه مشترک دو سینمای عامه پسند و روشنفکری در آن زمان بی اعتنایی به مسائل مردم و جامعه بود و این سینماها به دغدغه ها، مسائل و مشکلاتی مردم کشور دارند.

امام خمینی در نخستین سخنرانی خود تکلیف سینما را مشخص کردند

مدیر مدرسه سینمایی عمار به نظر امام خمینی (ره) درمورد سینما اشاره کرد و ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، امام خمینی (ره) در نخستین سخنرانی خود بعد از ورود به ایران جمله ای بسیار با اهمیت در مورد سینما بر زبان آوردند که بسیاری انتظار نداشتند آن را بیان کنند؛ ایشان با آن سخنرانی تکلیف سینما بعد از انقلاب را مشخص کردند. امام راحل فرمودند ما با سینما مشکل نداریم بلکه با فحشا مشکل داریم.

بامروت نژاد پیرامون وضعیت سینمای ایران در بعد از پیروزی انقلاب خاطرنشان کرد: این جمله حضرت امام (ره) راه سینمای ایران در بعد از انقلاب را به خوبی مشخص کرد؛ در سال های اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سینما سعی کرد رشد کند و به دغدغه های ملت و مشکلات مردم توجه کند. اما پس از سال ها، همان سینمایی که نگاهش به غرب بود و جشنواره های غربی را می دید مجددا رشد و توسعه پیدا کرد و دوباره آن بخش از سینمای ایران به سمت و سویی رفت که مردم را ندید و مشکلات مردم آن را نادیده گرفت و رسانه و سینما تبدیل به حوزه ای شد که اقلیت محدودی از آن استفاده می کردند و مخاطب آن بودند.

یکی از دلایل فتنه 88 ضعف رسانه و سینما بود

وی در بخش دیگر سخنان خود اضافه کرد: برخی از صاحب نظران اعتقاد دارند یکی از دلایل اتفاقات سال 1388 در ایران که تحت عنوان فتنه اتفاق افتاد وضعیت ناقصی بود که در رسانه، هنر و سینما داشتیم؛ با این تعبیر که در واقع یک اقلیتی فیلم می ساخت و همان اقلیت خود را در سینما می دید و فکر می‌کرد که زیاد است.

مدیر مدرسه سینمایی عمار به شکل گیری جریان مردمی فیلم سازی اشاره کرد و یادآور شد: بر این اساس بعد از اتفاقات سال 88 جریانی با عنوان جریان مردمی فیلم سازی شکل گرفت و راه افتاد که در چند سرفصل به ویژگی های سینما در زمان شکل گیری جشنواره عمار اشاره می کنم. در سینمای رسمی و روشنفکری ایران عموما مردم منفعل و حاشیه ای هستند و در سینمای روشنفکری معمولا به انقلاب اسلامی، نیازها و آرمان های آن بی توجهی می شود./998/د102/س

ارسال نظرات