۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۴۸۴۲۹۴
استاد حوزه و دانشگاه:

نظارت بر شیوه انتقال مفاهیم در نمایشگاه‌های ایام فاطمیه ضرورت دارد

حجت الاسلام نظری گفت: مجموعه‌ نمایشگاه‌های برپا شده در ایام فاطمیه از حیث محتوا، شبیه به هم بوده و به تکرار تعدادی نما و نشانه ختم می‌شود.
حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز

حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های متعدد به مناسبت ایام فاطمیه در شهرها و حتی روستاهای مختلف کشور اظهار داشت: برخی از این نمایشگاه‌ها تنها در نمادها و نشانه‌ها خلاصه شده‌اند وهیچ مفهوم و پیام خاصی را به مخاطب انتقال نمی دهد.
وی با بیان این‌که برگزاری این نمایشگاه‌ها تصویر خاص ذهنی از زندگانی حضرت زهرا میان مخاطبان ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: اگر تصویرسازی به صورت صحیح و آنگونه که در منابع تاریخی آمده صورت نگیرد؛ ممکن است مخاطب در دریافت پیام دچار انحراف شود، حال اگر این نمایشگاه‌ها با ظرافت‌های خاص هنری نیز همراه نباشند، ممکن است موجب وهن اهل بیت عصمت و طهارت شود.
حجت الاسلام نظری ادامه داد: البته در این میان نمایشگاه‌هایی نیز هستند که بسیار هنرمندانه، خلاقانه و بازحمت فراوان آمده بازدید علاقه‌مندان شده‌اند؛ که جای تقدیر دارد، اما پرسش این است که کدام قرائت از آن بانوی مکرم اسلام در این نمایشگاه‌ها جریان دارد؟
این استاد حوزه و دانشگاه تبریز با طرح این سؤال که بناست مخاطب، با گشت و‌ گذار در کوچه‌ها و معابر بازسازی‌شده‌ مدینه، به کدام قافله بپیوندد و به کدام شناخت برسد؟ افزود: متأسفانه فاطمه‌ تصویر شده در نمایشگاه‌های ایام فاطمیه، فاطمه‌ای همواره اندوهگین و منفعل است که مع‌الاسف ترحم مخاطب را برمی‌انگیزد، در حالی که در سیره آن حضرت دفاع از حریم ولایت و خطبه فدکیه را نیز داریم.
مسؤول سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز با تأکید بر این‌که نظارت بر شیوه انتقال مفاهیم در نمایشگاه‌های ایام فاطمیه ضرورت دارد، گفت: نمایشگاه‌های فاطمیه، با صرف انرژیِ فراوان به همت جوانان پرانرژی، مؤمن و مسجدی برپا می‌شود. در برخی نمایشگاه‌ها کاری در حد یک شهرک سینمایی انجام می‌شود. اما در برخی نمایشگاه‌ها چیز خاصی مشاهده نمی‌شود.
حجت الاسلام نظری با بیان این‌که مجموعه‌ این نمایشگاه‌ها از حیث محتوا، شبیه به هم بوده و به تکرار تعدادی نما و نشانه ختم می‌شود، گفت: خطای بزرگی که در این نمایشگاه‌ها به عادت و عرف تبدیل شده، نگاهی صوری به وقایع تاریخی ا‌ست. این نگاه صوری، به لایه‌ای اولیه از وقایع تاریخ اسلام تکیه و بسنده کرده و از ایجاد امکان تحلیل جامع از منظومه‌ اسلام، ناتوان می‌ماند.
وی با تأکید بر این‌که می‌توان انرژی جوانان هیأتی و مسجدی را در این ایام مدیریت کرد، گفت: اگر بتوانیم با جلوه‌های بصری زیبا و هنری مکتب فاطمی را با نظارت کارشناسان خبره حوزوی به مخاطبان عرصه کنیم؛ به یقین تمامی تلاش‌ها با خروجی ارزشمند همراه خواهد بود./935/302/ب1

 

ارسال نظرات