۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۴۸۴۳۴۱
در آستان حضرت معصومه مطرح شد؛

تقلید اساسی ترین شرط حیات دینی مکلف است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تقلید برای کسی که به درجه اجتهاد نرسیده و مکلف است، اساسی ترین شرط حیات دینی است، تقلید از زن را حتی با وجود اجتهاد جایز ندانست.
احکام شرعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم طباطبایی، استاد حوزه علمیه قم امشب در رواق حضرت خدیجه(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در آیات قرآن کریم به خصوص آیات سوره مائده برای ما بیان شده که برای شما راه روشن و شریعتی وجود دارد که باید به آن عمل کنید، گفت: تمام دستورات زندگی که برای انسان بیان شده در این سه مطلب یعنی دستورات اعتقادی( اصول اعتقادی)، فقه احکام (دستورات عملی) و اخلاق خلاصه می شود که در اصول اعتقادی و اخلاقی تقلیدی وجود نداشته و انسان با کسب معرفت باید به این دو هدف بزرگ در زندگی و سیر الی الله دست یابد.

وی افزود: نماز خواندن یک دستورات الهی است و انسان باید با معرفت به این دستور برسد؛ اما این که به چه شکل نماز بخواند و خود را برای نماز آماده کند این یک دستور عملی و احکام بوده و نیاز به تقلید دارد و دقت به این نکته لازم است که تقلید اساسی ترین شرط حیات زندگی دینی فردی است که مکلف شده اما به درجه اجتهاد در دین نرسیده است.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه اصول دین تقلیدی نیست و همانطور که بیان شد انسان با معرفت باید به آنها برسد، تصریح کرد: فروع دین تقلیدی است و اگر انسان به درجه اجتهاد در دین نرسیده و توانایی تشخیص فقهی امور را ندارد باید در این امور از مرجع تقلید یا فقیه جامع الشرایط و اعلم تقلید کند.

خانم طباطبایی ادامه داد: انسان در اخلاقیات نیز نیاز به تقلید ندارد و بهتر است از دیگران تقلید نکند هر چند که تقلید کردن مشکل ساز نیست ولی انسان در این عرصه اگر خود به بینش و نگرش درست دست یابد بهتر است.

وی با اشاره به اینکه مرجع تقلید دارای شرایطی است، گفت: مرجع تقلید باید مجتهد باشد و یک مسأله را اجتهاد بکند و به ویژه با تغییر زمان مرجع تقلید باید توانایی اجتهاد کردن و نظر دادن را داشته باشد و برای مکلفان بیان کند که در زمان های مختلف مثلا طواف را با وجود توسعه مسجدالحرام چگونه انجام دهند.

استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه مجتهد باید عاقل و بالغ باشد، اظهار کرد: از یک بچه و فردی که بالغ نشده و از یک فرد مجنون نمی توان تقلید کرد.

خانم طباطبایی با بیان اینکه مرجع تقلید باید مرد باشد، افزود: از زن نمی توان تقلید کرد و زن حتی اگر مجتهد باشد نمی توان از او تقلید کرد ولی اگر خود مجتهد باشد نیاز به تقلید از دیگران ندارد.

وی حلال زادگی را از دیگر شرایط مرجعیت عنوان کرد و یادآور شد: مجتهد باید بنابر احتیاط واجب اعلم بوده و حریص به دنیا نیز نباشد./968/پ202/ی

 

ارسال نظرات